Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Οι θεατρικές σκηνές σήκωσαν αυλαία: Πρεμιέρες παραστάσεων

Η φθι­νο­πω­ρι­νή σεζόν έχει ήδη ξεκι­νή­σει με τις κλει­στές θεα­τρι­κές σκη­νές να σηκώ­νουν αυλαία μετά από μήνες ακο­λου­θώ­ντας όλα τα προ­βλε­πό­με­να μέτρα υγειο­νο­μι­κής προ­στα­σί­ας και τις πρε­μιέ­ρες να δια­δέ­χο­νται η μία την άλλη.

Με περισ­σό­τε­ρες από εκα­τόν πενή­ντα παρα­στά­σεις να έχουν ανα­κοι­νω­θεί, η νέα σεζόν επι­φυ­λάσ­σει κλα­σι­κά και σύγ­χρο­να έργα, πρω­το­εμ­φα­νι­ζό­με­νες δρα­μα­τουρ­γί­ες, επι­τυ­χη­μέ­νες επα­να­λή­ψεις και ηχη­ρά ονό­μα­τα της διε­θνούς σκη­νής σε μικρές και μεγά­λες σκη­νές της Αθή­νας. Το ΑΠΕ-ΜΠΕ παρου­σιά­ζει τριά­ντα από τις ανα­με­νό­με­νες παρα­γω­γές που παί­ζο­νται ήδη ή κάνουν πρε­μιέ­ρα έως και τα τέλη της χρονιάς.

«Η τριλογία των Λήμαν Μπράδερς» στο Θέατρο Ιλίσια

Με το πολυ­βρα­βευ­μέ­νο έργο του Στέ­φα­νο Μασ­σί­νι, που έχει μετα­φρα­στεί σε 24 γλώσ­σες κι έχει ανε­βεί από κορυ­φαί­ους σκη­νο­θέ­τες (ανά­με­σά τους ο Λού­κα Ρον­κό­νι και ο Σαμ Μέντες), κατα­πιά­νε­ται ο Βαγ­γέ­λης Θεο­δω­ρό­που­λος, ο οποί­ος γιορ­τά­ζει φέτος τα 30 χρό­νια του στη σκη­νο­θε­σία. Από τους σημα­ντι­κό­τε­ρους μυθι­στο­ριο­γρά­φους και θεα­τρι­κούς συγ­γρα­φείς της Ιτα­λί­ας, ο Μασ­σί­νι δημιουρ­γεί μια τοι­χο­γρα­φία, όπου συμπλέ­κο­νται τα μεγά­λα γεγο­νό­τα της ιστο­ρί­ας με την πορεία των αδελ­φών Λήμαν και των απο­γό­νων τους, η άνο­δος και η πτώ­ση, ο θρί­αμ­βος μαζί με τα χάσμα­τα και τις αμφι­βο­λί­ες. Με τους Αργύ­ρη Ξάφη, Μάκη Παπα­δη­μη­τρί­ου και Μιχά­λη Οικο­νό­μου (από 4/10).

«Η γυναί­κα της Ζάκυ­θος» στο Μπάγκειον

Ένα από τα κορυ­φαία έργα του νεο­ελ­λη­νι­κού λόγου σκη­νο­θε­τεί η ‘Αντζε­λα Μπρού­σκου στο Ξενο­δο­χεί­ον Μπά­γκειον, για λίγες μόνο παρα­στά­σεις. Τρεις γυναί­κες — η ‘Αντζε­λα Μπρού­σκου, η Παρ­θε­νό­πη Μπου­ζού­ρη και η Δανάη Κατσα­μέ­νη — έγκλει­στες σ’ ένα ασφυ­κτι­κό πατριαρ­χι­κό περι­βάλ­λον αφη­γού­νται τoν πυρα­κτω­μέ­νο λόγο του Διο­νύ­σιου Σολω­μού στον από­η­χο της πτώ­σης του Μεσο­λογ­γί­ου (από 4/10).

«Το καινούργιο παιδί» στο Θέατρο Κάτια Δανδουλάκη

Μια γυναί­κα της γενιάς του ’50 φυλ­λο­με­τρά τη ζωή της, από την ευμά­ρεια του ’90 μέχρι την οικο­νο­μι­κή κρί­ση του 2010. Τον εξο­μο­λο­γη­τι­κό μονό­λο­γο με τίτλο «Το και­νούρ­γιο παι­δί» ερμη­νεύ­ει η Κάτια Δαν­δου­λά­κη. Το κεί­με­νο και τη σκη­νο­θε­σία υπο­γρά­φουν οι Θανά­σης Παπα­θα­να­σί­ου και Μιχά­λης Ρέπ­πα (από 7/10).

«‘Ανθρω­ποι και Ποντί­κια» στον Τεχνο­χώ­ρο Cartel

Με την επι­τυ­χία των δύο περα­σμέ­νων σεζόν, το έργο «‘Ανθρω­ποι και Ποντί­κια» του Τζον Στάιν­μπεκ, μια σκλη­ρή μα και βαθιά ανθρώ­πι­νη ιστο­ρία δια­ψευ­σμέ­νων ονεί­ρων σε σκη­νο­θε­σία Βασί­λη Μπι­σμπί­κη άνοι­ξε τη νέα θεα­τρι­κή περί­ο­δο ο Τεχνο­χώ­ρος Cartel. Σε μια παρά­στα­ση ακραί­ου ρεα­λι­σμού ο Β. Μπι­σμπί­κης αφη­γεί­ται τη ζωή δύο εκτο­πι­σμέ­νων ψυχών που ανα­ζη­τούν δου­λειά, στην περιο­χή του Ρέντη (από 8/10).

«Φαί­δρα» στο Προσκήνιο

Ο Δημή­τρης Καραν­τζάς εγκαι­νιά­ζει το θέα­τρο «Προ­σκή­νιο» με τη «Φαί­δρα» της Μαρί­ας Τσεβ­τά­γιε­βα, μια ποι­η­τι­κή αλλη­γο­ρία που μας καλεί να αφυ­πνί­σου­με τη σχέ­ση μας με τη φύση και το ένστι­κτο. Μια σκη­νι­κή σύλ­λη­ψη για πέντε πρό­σω­πα που επι­χει­ρούν σ’ έναν νεκρό τόπο να ανα­συν­θέ­σουν την χαμέ­νη μας σχέ­ση με την ελευ­θε­ρία, την ερω­τι­κή επι­θυ­μία και την απε­νο­χο­ποί­η­ση. Παί­ζουν οι Στε­φα­νία Γου­λιώ­τη, Μιχά­λης Σαρά­ντης, Αλε­ξία Καλ­τσί­κη, Κων­στα­ντί­νος Αβα­ρι­κιώ­της, Νίκος Μάνε­σης (από 9/10).

«Προ­μη­θέ­ας» στη Στέ­γη του Ιδρύ­μα­τος Ωνάση

Είναι η δεύ­τε­ρη φορά, μετά τους «Όρνι­θες», που ο Νίκος Καρα­θά­νος κατα­πιά­νε­ται με το αρχαίο δρά­μα. Αυτή τη φορά προ­σεγ­γί­ζει την τρα­γω­δία του Αισχύ­λου επι­χει­ρώ­ντας, όπως λέει, να «μυθο­λο­γή­σει την καθη­με­ρι­νό­τη­τα». Στην παρά­στα­σή του τα πάντα συμ­βαί­νουν σε ένα σπί­τι-μετε­ω­ρί­τη που αιω­ρεί­ται στον χωρο­χρό­νο και κατα­κλύ­ζε­ται από τα τέσ­σε­ρα στοι­χεία της φύσης. Εκεί ζουν, σαν συγ­γε­νείς, και «κοσμο­γο­νούν» ο Προ­μη­θέ­ας (Νίκος Καρα­θά­νος), το Κρά­τος και ο Ερμής (Χρή­στος Λού­λης), η Βία και η Ιώ (Γαλή­νη Χατζη­πα­σχά­λη), ο Ήφαι­στος και ο Ωκε­α­νός (Γιάν­νης Κότσι­φας) (από 10/10).

«Ο ποπο­λά­ρος» στο θέα­τρο Τέχνης

Το ιδιαί­τε­ρα δημο­φι­λές στην επο­χή του έργο του Γρη­γο­ρί­ου Ξενό­που­λου, το οποίο έχει ζωντα­νέ­ψει με επι­τυ­χία στο παρελ­θόν τόσο στο θέα­τρο όσο και στον κινη­μα­το­γρά­φο, ανε­βά­ζει ο Θοδω­ρής Αμπα­ζής (σκη­νο­θε­σία και πρω­τό­τυ­πη μου­σι­κή), ο οποί­ος επι­χει­ρεί να το ξανα­δια­βά­σει με σύγ­χρο­νη οπτι­κή. Ακο­λου­θώ­ντας τη φόρ­μα του μου­σι­κού αφη­γη­μα­τι­κού θεά­τρου, πέντε ηθο­ποιοί (Ιφι­γέ­νεια Καρα­μή­τρου, Παντε­λής Δεντά­κης, Μαρία Παρα­σύ­ρη, Νίκος Αλε­ξί­ου, Γιάν­νης Καρά­μπα­μπας,), σε ρόλο «χορού» ανα­λαμ­βά­νουν τη σκη­νι­κή αφή­γη­ση (από 15/10).

«Φθι­νό­πω­ρο Χει­μώ­νας» στο Θέα­τρο της Οδού Κεφαλληνίας

Το έργο του βρα­βευ­μέ­νου Σου­η­δού ποι­η­τή, πεζο­γρά­φου, θεα­τρι­κού συγ­γρα­φέα και σκη­νο­θέ­τη Λαρς Νορέν «Φθι­νό­πω­ρο Χει­μώ­νας», σκη­νο­θε­τεί ο Νίκος Μαστο­ρά­κης, σε μετά­φρα­ση Γιώρ­γου Δεπά­στα. Στο έργο, η εικό­να μίας ευτυ­χι­σμέ­νης αστι­κής οικο­γέ­νειας, που συγκε­ντρώ­νε­ται γύρω από το ίδιο τρα­πέ­ζι κάθε μήνα, θα δώσει γρή­γο­ρα τη θέση της σε ένα πεδίο σφο­δρής αντι­πα­ρά­θε­σης που τρο­φο­δο­τεί­ται από το έρε­βος των κοι­νω­νι­κών στε­ρε­ο­τύ­πων. Με τους Μπέ­τυ Αρβα­νί­τη, ‘Αννα Καλαϊ­τζί­δου, Μαρία Καλ­λι­μά­νη και τον ‘Αλκη Πανα­γιω­τί­δη (από 15/10).

«Οι Μάγισσες του Σάλεμ» στο Θέατρο Χορν

Βασι­σμέ­νο στην πραγ­μα­τι­κή ιστο­ρία της κατα­δί­κης ως μαγισ­σών 20 γυναι­κών στο χωριό Σάλεμ της Μασα­χου­σέ­της το 1692, το αρι­στούρ­γη­μα του ‘Αρθουρ Μίλερ είναι μια δια­χρο­νι­κή καταγ­γε­λία των δει­σι­δαι­μο­νιών, των προ­κα­τα­λή­ψε­ων και του φανα­τι­σμού. Σκη­νο­θε­τεί ο Νικο­ρέ­στης Χανιω­τά­κης. Παί­ζουν οι Νική­τας Τσα­κί­ρο­γλου, ‘Ακης Σακελ­λα­ρί­ου, Ρένια Λουι­ζί­δου, Ιωάν­να Παπ­πά, Γιάν­νης Καλα­τζό­που­λος και Μελί­να Βαμ­βα­κά (από 15/10).

«Πόσο κοστίζει να ζεις;» στο Θέατρο Πόρτα

Με το βρα­βευ­μέ­νο με Πού­λι­τζερ έργο της Μαρ­τί­να Μάγιοκ, ανοί­γει τη σεζόν του Θεά­τρου Πόρ­τα ο Θωμάς Μοσχό­που­λος. Ένα έργο τολ­μη­ρό, που αμφι­σβη­τεί τις στε­ρε­ο­τυ­πι­κές αντι­λή­ψεις για τα άτο­μα με ανα­πη­ρία και εμβα­θύ­νει στους τρό­πους με τους οποί­ους η κοι­νω­νι­κή τάξη, η φυλή, η εθνι­κό­τη­τα και ο πλού­τος μπο­ρούν να δημιουρ­γή­σουν χάσμα­τα μετα­ξύ των ανθρώ­πων, ακό­μη και αν εκεί­νοι λαχτα­ρούν τη σύν­δε­ση. Παί­ζουν: Μελα­χρι­νός Βελέν­τζας, Αμα­λία Καβά­λη, Ειρή­νη Μακρή, Φώτης Στρα­τη­γός (από 16/10).

«Οι Ναυα­γοί» στο Υπό­γειο του Θεά­τρου Τέχνης

Το πρώ­το θεα­τρι­κό έργο της Ηρώς Μπέ­ζου «Οι Ναυα­γοί» ανε­βαί­νει σε σκη­νο­θε­σία της ίδιας και του Γιάν­νη Παπα­δό­που­λου. Η Σοφία Κόκ­κα­λη, ο Γιάν­νος Περ­λέ­γκας και ο Μιχά­λης Τιτό­που­λος ξετυ­λί­γουν με την ερμη­νεία τους τις σχέ­σεις των τριών ηρώ­ων του έργου, που μέσα από τις λέξεις παλεύ­ουν να κοι­τα­χτούν, να αγα­πή­σουν, να «βγουν στη ζωή» (από 18/10).

«Η νύχτα της Ιγκουά­να» στο Θέα­τρο Πορεία

Ένα από τα πιο γοη­τευ­τι­κά, αν και λιγό­τε­ρο παιγ­μέ­να στη χώρα μας έργα του Τενε­σί Ουί­λιαμς παρου­σιά­ζει το Θέα­τρο Πορεία, σε σκη­νο­θε­σία Μαρί­ας Μαγκα­νά­ρη. Σ’ έναν απο­μα­κρυ­σμέ­νο λόφο κάπου στο Μεξι­κό, το ξενο­δο­χείο της υπερ­σε­ξουα­λι­κής Μαξίν, θα γίνει το κατα­φύ­γιο κάποιων περι­πλα­νώ­με­νων ψυχών. Για λιγό­τε­ρο από 24 ώρες παρα­κο­λου­θού­με τους ήρω­ες του έργου να έρχο­νται αντι­μέ­τω­ποι με τα ζωτι­κά τους ψεύ­δη σχε­τι­κά με τη ζωή, τη θρη­σκεία, την αγά­πη, ενώ παράλ­λη­λα προ­σπα­θούν να βρουν παρη­γο­ριά στην «καλο­σύ­νη των ξένων». Με τους Δήμη­τρα Βλα­γκο­πού­λου, Βίκυ Κατσί­κα, Σύρ­μω Κεκέ, Μαρία Κεχα­γιό­γλου, Πέτρο Μάλα­μα, Γιώρ­γο Μπι­νιά­ρη, Ιωάν­νη Παπα­ζή­ση (από 20/10).

«Το μινό­ρε» στο Δημο­τι­κό Θέα­τρο Πειραιά

Βασι­σμέ­νο στη θρυ­λι­κή τηλε­ο­πτι­κή σει­ρά «Το μινό­ρε της αυγής», το νέο θεα­τρι­κό έργο του Δημή­τρη Χαλιώ­τη σε σκη­νο­θε­σία Τάκη Τζα­μαρ­γιά, επι­χει­ρεί να μας ταξι­δέ­ψει στον Πει­ραιά του ’30 με αγα­πη­μέ­να τρα­γού­δια που σημά­δε­ψαν την ιστο­ρία του πει­ραιώ­τι­κου ρεμπέ­τι­κου. Ερμη­νεύ­ουν: Αλ. Αϊδί­νη, Ι. Μιχαη­λί­δης, Γ. Σκια­δα­ρέ­σης, Στ. Σβή­γκος, Χρ. Μαξού­ρη, Μ. Τσι­μά, Όλ. Σκια­δα­ρέ­ση, Αντ. Ξηντά­ρης, Θ. Ξηντά­ρης (από 20/10).

«O κου­ρέ­ας της Σεβίλ­λης» στο Θέα­τρο Ακροπόλ

Ο Βασί­λης Χαρα­λα­μπό­που­λος υπο­δύ­ε­ται τον ρόλο του Φίγκα­ρο στη δια­χρο­νι­κή κωμω­δία του Μπω­μαρ­σέ, μια ελε­γεία για τη μοί­ρα του έρω­τα στον γεμά­το ψεύ­δος κόσμο της αρι­στο­κρα­τί­ας, την οποία σκη­νο­θε­τεί η Σοφία Σπυ­ρά­του. Μαζί του ένας 17μελής θία­σος επί σκη­νής (από 20/10).

«Η μηχα­νή του Τού­ρινγκ» στο θέα­τρο Βασιλάκου

Το έργο του Benoit Soles που παί­ζε­ται με μεγά­λη επι­τυ­χία στη Γαλ­λία — 700 sold out από το 2018 και έκα­νε πρε­μιέ­ρα στο Φεστι­βάλ της Αβι­νιόν απο­σπώ­ντας 4 βρα­βεία Μολιέρ, ανε­βαί­νει για πρώ­τη φορά στην Ελλά­δα σε σκη­νο­θε­σία και δια­σκευή Οδυσ­σέα Παπα­σπη­λιό­που­λου, με τον Ορφέα Αυγου­στί­δη να ερμη­νεύ­ει τον φιλό­σο­φο- επι­στή­μο­να, ‘Αλαν Τού­ρινγκ που έσπα­σε τον κωδι­κό των ναζί και άλλα­ξε την πορεία του δευ­τέ­ρου Παγκο­σμί­ου πολέ­μου (από 21/10).

«Μια ιστο­ρία αγά­πης» στο θέα­τρο Ανεσις

Ο Σίμος Κακά­λας μας συστή­νει το βρα­βευ­μέ­νο έργο του Αλέ­ξις Μιχά­λικ, «Μια ιστο­ρία αγά­πης», που ανε­βαί­νει για πρώ­τη φορά στην Ελλά­δα, σε μετά­φρα­ση του Αντώ­νη Γαλέ­ου. Στην παρά­στα­ση θα παί­ξει ο ίδιος, μαζί με τις Βίκυ Βολιώ­τη, Ευδο­κία Ρου­με­λιώ­τη, Κατε­ρί­να Λυπη­ρί­δου και Στε­φα­νία Ζώρα (από 23/10).

«Οι παίκτες» στο Θέατρο Κιβωτός

Ζωντα­νή μου­σι­κή, αφη­νια­σμέ­νοι ρυθ­μοί και σκο­τει­νό χιού­μορ σε μια παρά­στα­ση — οφθαλ­μα­πά­τη, μια φαρ­σο­κω­μω­δία κατα­στά­σε­ων, για την τέχνη της εξα­πά­τη­σης. Ο Γιώρ­γος Κου­τλής κατα­πιά­νε­ται με το έργο του Γκό­γκολ και συσπει­ρώ­νει επί σκη­νής μια ομά­δα νέων ηθο­ποιών — Γιάν­νη Νιάρ­ρο, Βασί­λη Μαγου­λιώ­τη, Ηλία Μου­λά, Αλέ­ξαν­δρο Χρυ­σαν­θό­που­λο, Γιώρ­γο Τζα­βά­ρα, Γιώρ­γο Μπου­κα­ού­ρη. Μαζί τους και ο έμπει­ρος Χρή­στος Στέρ­γιο­γλου (από 25/10).

«Μια Γερ­μα­νί­δα Γραμ­μα­τέ­ας» στο Ιλίσια-Βολανάκης

Η σπου­δαία κυρία του θεά­τρου Ρένη Πιτ­τα­κή ερμη­νεύ­ει τον αρι­στο­τε­χνι­κό μονό­λο­γο του Βρε­τα­νού συγ­γρα­φέα και σενα­ριο­γρά­φου Κρί­στο­φερ Χάμ­πτον, που είναι εμπνευ­σμέ­νος από τη ζωή και τις εξο­μο­λο­γή­σεις, της Μπρουν­χίλ­ντε Πόμ­σελ, μιας από τις γραμ­μα­τείς του Γκέ­μπελς. Σκη­νο­θε­τεί ο Γιάν­νης Μόσχος (από 27/10).

«Φου­έ­ντε Οβε­χού­να» στο Εθνι­κό Θέατρο

Το δια­χρο­νι­κό έργο του Ισπα­νού συγ­γρα­φέα Λόπε δε Βέγα σε σκη­νο­θε­σία Ελέ­νης Ευθυ­μί­ου ανοί­γει τη σεζόν στο Εθνι­κό Θέα­τρο. Το έργο υπο­γραμ­μί­ζει την τερά­στια αξία της κοι­νής συνεί­δη­σης και της αλλη­λεγ­γύ­ης, σε μια κοι­νω­νία που την χαρα­κτη­ρί­ζει η ατο­μι­κό­τη­τα. Ένα δρα­μα­τι­κό γεγο­νός, η αυταρ­χι­κή συμπε­ρι­φο­ρά ενός μονάρ­χη ανα­δει­κνύ­ει σε ήρωα ένα ολό­κλη­ρο χωριό, τη Φου­έ­ντε οβε­χού­να (από 28/10).

«Η σιωπηλή λίμνη» στο Επί Κολωνώ

Το βρα­βευ­μέ­νο έργο του Ισπα­νού συγ­γρα­φέα Ντα­βίντ Ντε­σό­λα παρου­σιά­ζει η Ομά­δα Νάμα σε σκη­νο­θε­σία Ελέ­νης Σκό­τη και καλ­λι­τε­χνι­κή επι­μέ­λεια Γιώρ­γου Χατζη­νι­κο­λά­ου. Μία ιστο­ρία που ισορ­ρο­πεί ανά­με­σα στο ψυχο­λο­γι­κό θρί­λερ και το ερω­τι­κό δρά­μα, τις άμυ­νες των ηρώ­ων της απέ­να­ντι σε μια σύγ­χρο­νη αδυ­σώ­πη­τη κοι­νω­νία. Τους τρεις αινιγ­μα­τι­κούς ρόλους του έργου ερμη­νεύ­ουν οι Πανα­γιώ­τα Βλα­ντή, Θανά­σης Κουρ­λα­μπάς και Χάρης Τσι­τσά­κης (από 31/10).

«Συμφορά από το πολύ μυαλό» στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων

Με το έργο του Αλε­ξά­ντρ Γκρι­μπο­γέ­ντοφ σε σκη­νο­θε­σία Στά­θη Λιβα­θι­νού περ­νά στη νέα του επο­χή το ιστο­ρι­κό Θέα­τρο της Οδού Κυκλά­δων — Λευ­τέ­ρης Βογια­τζής από τον πολι­τι­στι­κό οργα­νι­σμό «Λυκό­φως» που ανα­λαμ­βά­νει για τα επό­με­να 10 χρό­νια το ιστο­ρι­κό θέα­τρο της Κυψέ­λης. Το έργο παρου­σιά­ζε­ται σε νέα έμμε­τρη μετά­φρα­ση της Έλσας Ανδρια­νού, με μία 13μελή ομά­δα νέων και παλαιό­τε­ρων ηθο­ποιών (από 3/11).

«Μάκ­μπεθ» στο Υπό­γειο του Θεά­τρου Τέχνης

Μια νέα προ­σέγ­γι­ση του σκο­τει­νού αρι­στουρ­γή­μα­τος του Σαίξ­πηρ παρου­σιά­ζει ο Θανά­σης Δόβρης, σε μετά­φρα­ση Θέμε­λη Γλυ­νά­τση. Ο Θάνος Τοκά­κης ερμη­νεύ­ει τον επώ­νυ­μο ρόλο. Μαζί του θα δού­με επί σκη­νής τους Εύη Σαου­λί­δου, Κώστα Κου­τσο­λέ­λο, Κώστα Ξυκο­μη­νό, Γρη­γό­ρη Ποι­με­νί­δη, Κων­στα­ντί­νο Πλεμ­μέ­νο (από τις 4/11).

«Το τέλος του παιχνιδιού» στο Σύγχρονο Θέατρο

Ο Γιώρ­γος Σκεύ­ας σκη­νο­θε­τεί το αρι­στούρ­γη­μα του Σάμιου­ελ Μπέ­κετ, μια αλλη­γο­ρία για τη μάταιη ανα­ζή­τη­ση νοή­μα­τος στη ζωή, με τους Δημή­τρη Κατα­λει­φό, ‘Αρη Μπα­λή, Όλγα Δαμά­νη και Γιώρ­γο Ζιό­βα (από 6/11).

«Τσέρνομπιλ, ένα χρονικό του μέλλοντος» στο Θέατρο του Νέου Κόσμου

Βασι­σμέ­νη στο ομώ­νυ­μο βιβλίο της Σβε­τλά­νας Αλε­ξί­ε­βιτς (βρα­βείο Νόµπελ Λογο­τε­χνί­ας 2015), η παρά­στα­ση σε σκη­νο­θε­σία Βαγ­γέ­λη Θεο­δω­ρό­που­λου, εστιά­ζει σε 16 από τις 100 μαρ­τυ­ρί­ες που περιέ­χο­νται στο βιβλίο, και φέρ­νει στην επι­φά­νεια ανα­πά­ντη­τα ερω­τή­μα­τα για το νόη­μα της ανθρώ­πι­νης ζωής. Παί­ζουν: Στέ­λιος Μάι­νας, Μαρία Κατσια­δά­κη, Πηνε­λό­πη Τσι­λί­κα, Δαυίδ Μαλ­τέ­ζε, Γιάν­νης Λεά­κος και Αρε­τή Σεϊ­ντα­ρί­δου (10/11).

«Η Φάρ­μα των ζώων» στο Εθνι­κό Θέατρο

Την εμβλη­μα­τι­κή «Φάρ­μα των ζώων» μετα­φέ­ρει σε θεα­τρι­κή μορ­φή ο ‘Αρης Μπι­νιά­ρης. Ο Τζορτζ Όργου­ελ κατα­θέ­τει μια αλλη­γο­ρία για τις συνέ­πειες μιας ελλι­πούς πολι­τι­κής επα­νά­στα­σης και διε­ρευ­νά πώς το όρα­μα για μια κοι­νω­νία δικαιο­σύ­νης και αλλη­λεγ­γύ­ης εκτρο­χιά­ζε­ται και μετα­τρέ­πε­ται σε ένα εφιαλ­τι­κό, απο­λυ­ταρ­χι­κό καθε­στώς που βλέ­πει παντού εχθρούς. Παί­ζουν: Προ­μη­θέ­ας Αλει­φε­ρό­που­λος, Ελέ­νη Μπού­κλη, Μιχά­λης Βαλά­σο­γλου, Ιωάν­να Μαυ­ρέα κ.ά (από 11/11).

«Ανα­φο­ρά σε μια ακα­δη­μία» στο Θέα­τρο ‘Αττις

Η Ομά­δα Σημείο Μηδέν συνε­χί­ζει την ερευ­νη­τι­κή της εργα­σία πάνω στο έργο του Φραντς Κάφ­κα με το διή­γη­μα «Ανα­φο­ρά σε μια Ακα­δη­μία» και μας καλεί να αφη­γη­θού­με μαζί του την «ιστο­ρία του βίαιου εξαν­θρω­πι­σμού της ζωι­κής ενέρ­γειας κάθε ανθρώ­που, κατά βάση του ίδιου μας του εαυ­τού» (από 12/11).

«Ο Γυά­λι­νος Κόσμος» στη Στέ­γη του Ιδρύ­μα­τος Ωνάση

Δύο σταρ του θεά­τρου και της υπο­κρι­τι­κής ενώ­νουν τις δυνά­μεις τους σε μια πολυα­να­με­νό­με­νη παρά­στα­ση. «Στον “Γυά­λι­νο Κόσμο” ανα­κά­λυ­ψα έναν κόσμο χωρίς ορα­τό ηρω­ι­σμό, έναν κόσμο που τον κατοι­κούν εύθραυ­στοι άνθρω­ποι. Οι ήρω­ες είναι γεμά­τοι αμφι­βο­λί­ες, ουλές και μυστι­κά» ανα­φέ­ρει ο Ίβο βαν Χόβε, που επι­στρέ­φει στη Στέ­γη με το αρι­στούρ­γη­μα του Τενε­σί Ουί­λιαμς και προ­σφέ­ρει στην Ιζα­μπέλ Ιπέρ έναν από τους πιο θρυ­λι­κούς ρόλους του αμε­ρι­κα­νι­κού ρεπερ­το­ρί­ου (13 & 14/11).

«Ο Κοτζά­μπα­σης του Καστρό­πυρ­γου» στο Θέα­τρο Πορεία

Μετά τις δύο απο­κλει­στι­κά δια­δι­κτυα­κές παρα­στά­σεις live streaming στο Εθνι­κό Θέα­τρο, ο «Κοτζά­μπα­σης του Καστρό­πυρ­γου» του Μ. Καρα­γά­τση, μια ελε­γεία πάνω στον ανθρώ­πι­νο φόβο με φόντο την ελλη­νι­κή επα­νά­στα­ση, σε σκη­νο­θε­σία Δημή­τρη Τάρ­λο­ου και δια­σκευή για το θέα­τρο του Θανά­ση Τρια­ρί­δη, έρχε­ται ζωντα­νά πια στο θέα­τρο Πορεία, με ένα καστ 19 ηθο­ποιών και μου­σι­κών (από 8/12).

«Τα κόκ­κι­να φανά­ρια» στο Cartel

Το τολ­μη­ρό έργο του Αλέ­κου Γαλα­νού, για τον κόσμο του περι­θω­ρί­ου και της πορ­νεί­ας, παίρ­νει queer απο­χρώ­σεις με τον Β. Μπι­σμπί­κη να καθο­δη­γεί την ομά­δα του Cartel στα άδυ­τα της τραν­σέ­ξουαλ κοι­νω­νί­ας. Σ’ αυτήν θα προ­στε­θεί και ο ηθο­ποιός και χορευ­τής Δημή­τρης Παπά­ζο­γλου, σε μια από τις σπά­νιες εμφα­νί­σεις του στη σκη­νή (από 8/12).

«Μια υπέ­ρο­χη ζωή» στο Μέγα­ρο Μουσικής

Η θεα­τρι­κή δια­σκευή της «Υπέ­ρο­χης ζωής» του Φρανκ Κάπρα, μιας από τις πιο κλα­σι­κές χολι­γου­ντια­νές ται­νί­ες με θέμα τα Χρι­στού­γεν­να, παρου­σιά­ζε­ται για πρώ­τη φορά στην Ελλά­δα, σε σκη­νο­θε­σία Γιάν­νη Καλα­βρια­νού και μετά­φρα­ση Νίκου Χατζό­που­λου. Η Αίθου­σα Αλε­ξάν­δρα Τριά­ντη μετα­τρέ­πε­ται σε ζωντα­νό ραδιο­τη­λε­ο­πτι­κό στού­ντιο της δεκα­ε­τί­ας του 1940. Η ιστο­ρία-ύμνος στην αλλη­λεγ­γύη και την αυτα­πάρ­νη­ση ζωντα­νεύ­ει από μία μεγά­λη τζαζ ορχή­στρα και από γνω­στούς και αγα­πη­μέ­νους ηθο­ποιούς (Κων­στα­ντί­νος Μαρ­κου­λά­κης, Νάντια Κοντο­γε­ώρ­γη, Νίκος Ψαρ­ράς, ‘Αγγε­λος Μπού­ρας, Θεο­δο­σία Σαβ­βά­κη) που παί­ζουν όλους τους ρόλους (23/12/2021 — 5/1/2022).

vardianos sta sporka 5

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο