Νέες προσπάθειες φίμωσης των αγωνιστικών δυνάμεων στο Ισραήλ εντείνει η κυβέρνηση Νετανιάχου και συνολικά η αστική τάξη της χώρας, καθώς η κλιμάκωση της σφαγής στη Γάζα εξαρτάται και από το να πετύχει να έχει την κοινωνική συναίνεση στο εσωτερικό της χώρας.
Όπως κατήγγειλε την Παρασκευή το Δημοκρατικό Μέτωπο για την Ειρήνη και την Ισότητα («Hadash», το πολιτικό μέτωπο στο οποίο συμμετέχει και το Κομμουνιστικό Κόμμα Ισραήλ), η ισραηλινή αστυνομία προσπαθεί να εμποδίσει τη διεξαγωγή εθνικού συνεδρίου του «Hadash» που είχε προγραμματιστεί για το Σάββατο 16 Δεκέμβρη, με το επιχείρημα ότι θα περιλαμβάνει «υποκινητικές ομιλίες που θα έθεταν σε κίνδυνο τη δημόσια ευημερία». Σε αυτό το πλαίσιο, η αστυνομία απείλησε τον ιδιοκτήτη του χώρου όπου είχε σχεδιαστεί η διεξαγωγή του συνεδρίου, στην πόλη Shefa-Amr στο βόρειο Ισραήλ.
Τι ανησύχησε την ισραηλινή κυβέρνηση; Ότι στην ατζέντα του συνεδρίου περιλαμβάνεται και η «πολιτική δράση ενάντια στη συνέχιση του πολέμου στη Γάζα και κατά της πολιτικής δίωξης από την ακροδεξιά κυβέρνηση», όπως δήλωσε ο γενικός γραμματέας του «Hadash», Amjad Shbita.
Την ίδια στιγμή, βέβαια, η αστυνομία δεν παρέλειψε να δώσει άδεια για να γίνει την Πέμπτη πορεία ακροδεξιών με αίτημα την «ανανέωση του πλήρους εβραϊκού ελέγχου στην Ιερουσαλήμ και στο Ορος του Ναού».
Σε αυτές τις συνθήκες, συνεδρίασε το Πολιτικό Γραφείο του «Hadash» και — όπως μεταδόθηκε και στην ιστοσελίδα του — αποφασίστηκε «η απόρριψη των μέτρων εκφοβισμού από τη δεξιά κυβέρνηση. Επιμένουμε να υψώσουμε τη φωνή μας ενάντια στον πόλεμο και τον φασισμό. Με θάρρος και υπευθυνότητα θα πραγματοποιήσουμε το Συμβούλιο Hadash την προγραμματισμένη ημερομηνία».
Το «Hadash» και το ΚΚ Ισραήλ καλούν επίσης «τους ακτιβιστές, σε όλες τις αραβικές και εβραϊκές δυνάμεις, μαζί με τις διεθνείς αντιφασιστικές δυνάμεις να διαμαρτυρηθούν ενάντια στη δίωξη των μακαρθιστών, να αντιταχθούν στην καταστολή των φωνών ενάντια στον εγκληματικό πόλεμο και στην εγκαθίδρυση ενός σκοτεινού φασιστικού καθεστώτος στο Ισραήλ». Καταγγέλλουν επιπλέον ότι η ισραηλινή κυβέρνηση αντιμετωπίζει τον πόλεμο ως ευκαιρία για να επιταχύνει την επίθεση και στα δημοκρατικά δικαιώματα.
Όπως μεταδίδουν και αστικά ισραηλινά ΜΜΕ, όπως η «Χααρέτζ», από την έναρξη του πολέμου, είναι αμείωτα τα περιστατικά φίμωσης φωνών που αντιστέκονται στη σφαγή και στην καταστολή: Μεταξύ άλλων, η αστυνομία διέλυσε βίαια τις σιωπηρές αγρυπνίες διαμαρτυρίας μπροστά από το σπίτι του υπουργού Nir Barkat στην Ιερουσαλήμ. Συνέλαβε στελέχη αραβικών δυνάμεων που ανακοίνωσαν την πρόθεσή τους να διαδηλώσουν κατά του πολέμου. Αρνήθηκε να εκδώσει άδεια για διαδήλωση στο Τελ Αβίβ για κατάπαυση του πυρός. Συνέλαβε διαδηλωτές σε σιωπηρή διαμαρτυρία στη Χάιφα κ.λπ. Όλα αυτά με το επιχείρημα ότι τέτοιες δράσεις απειλούν τη δημόσια ασφάλεια…
Hadash – Δημοκρατικό Μέτωπο για την Ειρήνη και την Ισότητα __η ιστορία μας (επίσημο site σσ. σε Εβραϊκά, αγγλικά και ρώσικα)
Το Hadash – (το Δημοκρατικό Μέτωπο για την Ειρήνη και την Ισότητα) ιδρύθηκε το 1977. Ο στόχος μας απλός: να ενώσουμε περισσότερους υποστηρικτές για την ειρήνη, την ισότητα, τη δημοκρατία και τα δικαιώματα των εργαζομένων, Εβραίους και Άραβες, προκειμένου να δημιουργήσουμε μια πολιτική εναλλακτική στην κατοχή και την εκμετάλλευση από την κυβέρνηση του Ισραήλ. Ακτιβιστές από πολλά κινήματα διαμαρτυρίας της εποχής – η Διαμαρτυρία της Ημέρας της Γης κατά της απαλλοτρίωσης και η Διαμαρτυρία των Μαύρων Πανθήρων κατά των διακρίσεων, καθώς και οπαδοί διαφορετικών κινημάτων ειρήνης και ακαδημαϊκοί, εντάχθηκαν στην ίδρυση του Hadash.
Οι βασικές αρχές του Hadash ως ευρέως αριστερού κινήματος περιελάμβαναν το μοναδικό αίτημα για εκκένωση όλων των εδαφών που καταλήφθηκαν τον Ιούνιο του 1967 και την ίδρυση ενός παλαιστινιακού κράτους δίπλα στο Ισραήλ – έναν ισχυρισμό που άλλα κινήματα άρχισαν να υποστηρίζουν μόνο τα επόμενα χρόνια. Στο επίκεντρο θέματα όπως τα δικαιώματα των εργαζομένων, η κοινωνική δικαιοσύνη, η αντίθεση στις ιδιωτικοποιήσεις, οι δημοκρατικές ελευθερίες και τα ανθρώπινα δικαιώματα, η ισότητα με την αραβική μειονότητα, οι εθνοτικές ομάδες, οι γυναίκες, η προστασία του περιβάλλοντος και ο αφοπλισμός των όπλων μαζικής καταστροφής. Μέχρι σήμερα πολιτικά και εκλογικά δεν υπάρχει ακόμη κανένα άλλο κόμμα που να παρουσιάζει όλα αυτά τα αιτήματα στην πλατφόρμα του.
Το Hadash ιδρύθηκε από το Ισραηλινό Κομμουνιστικό Κόμμα (Maki), το οποίο εκπροσωπήθηκε στην πρώτη Κνεσέτ (σσ. το κοινοβούλιο του Ισραήλ) και έγινε ένα από τα πολιτικά κινήματα με τη μεγαλύτερη επιρροή, τόσο άμεσα όσο και έμμεσα. Ο λόγος για αυτό είναι ξεκάθαρος: ο Hadash πάντα υποστήριζε την Εβραϊκή-Αραβική ισότιμη σχέση και ποτέ δεν αντάλλαξε τις αρχές της.
Κόντρα στην παλίρροια
Το να είσαι ένα συνεπές αριστερό κίνημα στο Ισραήλ σημαίνει να κολυμπάς ενάντια στην παλίρροια. Το Hadash υπήρξε, σε όλα τα χρόνια της ύπαρξής του, ένα καταφύγιο εβραϊκής-αραβικής συνεργασίας σε μια πραγματικότητα διαχωρισμού και διακρίσεων. Ήταν (και εξακολουθεί να είναι) ένα σοσιαλιστικό κίνημα σε ένα καπιταλιστικό κράτος, ένα κίνημα που μάχεται ενάντια σε κάθε εκδήλωση ρατσισμού και διακρίσεων, ένα κίνημα που υποστηρίζει τα δικαιώματα των γυναικών σε μια πατριαρχική ανδρική σοβινιστική κοινωνία.
Ένα κίνημα ειρήνης που αντιτίθεται στην κατοχή και αγωνίζεται για μια δίκαιη ειρήνη που θα αποτρέπει τους πολέμους, ένα κίνημα περιβαλλοντικής δικαιοσύνης σε μια περιοχή που μολύνεται από μεγιστάνες των ακινήτων που σταδιακά αναλαμβάνουν τον έλεγχο της. Το μόνο κίνημα που απαιτεί την αποστρατιωτικοποίηση του Ισραήλ και ολόκληρης της Μέσης Ανατολής και την κατάργηση των πυρηνικών και χημικών όπλων.
Το Hadash, πρώτο συμμετείχε στις εκλογές με το σύνθημα «Δύο κράτη για δύο λαούς», πρώτο προειδοποίησε ότι η πολιτική ιδιωτικοποιήσεων θα βαθύνει τη φτώχεια και την ανισότητα, πρώτος και πιο συνεπές σήκωσε ανάστημα ενάντια στους (επ)οικισμούς και ενάντια στη στρατιωτική επίθεση, τους πολέμους και την κατοχή, την ίδια μέρα που ξεκινούσαν.
Η ιστορία του αγώνα μας
Κατά τη διάρκεια της πολιτικής ιστορίας του Ισραήλ πολλά κόμματα και κινήματα ιδρύθηκαν και εξαφανίστηκαν, κυβερνήσεις ήρθαν και έφυγαν, οι μέθοδοι καταπίεσης βελτιώθηκαν και τα μέσα εξαπάτησης από το κατεστημένο βάθυναν. Αλλά το Hadash υπήρξε συνεπές στο να αποκαλύψει την αλήθεια πίσω από όλα τα ψέματα. Εμείς στο Hadash καταδικάσαμε από την πρώτη στιγμή τον «Πόλεμο Ειρήνης για τη Γαλιλαία» (ο πρώτος πόλεμος του Λιβάνου) και παρόμοιους πολέμους, στόχος των οποίων ήταν να αποτρέψουν μια Ισραηλινο-Παλαιστινιακή ειρηνευτική συμφωνία. Ποτέ δεν υποκύψαμε στις μοντέρνες έννοιες – «ήσυχα, πυροβολούμε» και «πυροβολούμε και μετά κλαίμε».
Εμείς στο Hadash αναζητήσαμε και βρήκαμε εταίρους στον αγώνα μας για μια δίκαιη ειρήνη, ενάντια στον ρατσισμό και τις διακρίσεις, ενάντια στη συνεχή μείωση των δικαιωμάτων των εργαζομένων και των γυναικών, ενάντια στις περικοπές στους προϋπολογισμούς για την εκπαίδευση, την υγεία, την πρόνοια και τη στέγαση. Οι διαδηλωτές του Hadash ήταν οι πρώτοι που χρησιμοποίησαν συνθήματα που αργότερα πήραν ευρεία δημόσια αναγνώριση, όπως «Ψωμί, δουλειά», «Ισραήλ, Παλαιστίνη, δύο χώρες για δύο λαούς», «Δεν υπάρχει δημοκρατία χωρίς ισότητα», «Ο λαός απαιτεί κοινωνική δικαιοσύνη», και «Bibi, παραιτήσου, η υγεία αξίζει περισσότερο».
Μέχρι τώρα το Hadash είχε υποστηρίξει μόνο μία κυβέρνηση – χωρίς να συμμετέχει (δεν παίρνουμε μέρος σε αστικές κυβερνήσεις) την κυβέρνηση Rabin (1992–1995), η οποία αναγνώρισε την PLO, διεξήγαγε διαπραγματεύσεις μαζί της και υπέγραψε συμφωνίες που προορίζονταν να επιφέρουν τον τερματισμό της σύγκρουσης εντός πέντε ετών. Μείωσε τις επενδύσεις _επεκτάσεις στους οικισμούς και κατάργησε τις διακρίσεις σε βάρος παιδιών Αράβων σε επιδόματα και ίδρυσε ταμεία για παιδιά.
Διαβάζοντας κανείς τις ιστορικές ομιλίες των εκπροσώπων Hadash και Knesset, συνειδητοποιεί πόσο συνεπής και επικεντρωμένη στην ουσία ήταν η στάση τους όλα αυτά τα χρόνια. Ο Tuffik Toubi, ένας από τους ιδρυτές της Hadash, ήταν ένας από τους πρώτους που επιτέθηκε στην πολιτική ιδιωτικοποιήσεων, όταν ήταν ακόμη στην αρχή της: «Σήμερα γίνεται λόγος και για την ιδιωτικοποίηση Ταχυδρομείων, τηλεφωνικών υπηρεσιών, του ηλεκτρισμού και της ενέργειας γενικά, των τρένων κλπ κλπ. Αυτή η πολιτική _καταστροφική για το λαό μας, συνεπάγεται ζημία ακόμη στα εθνικά-κρατικά συμφέροντα. Η ανάθεση αυτών των ζωτικών υπηρεσιών σε χέρια ιδιωτών υποτάσσει τα πάντα στο κέρδος και στη συγκέντρωση οφελών για τους νέους ιδιοκτήτες, σε βάρος του οικονομοπολιτικού συμφέροντος της λαϊκής οικογένειας και των εργαζομένων. Ταυτόχρονα, «κάνοντας αυτά τα βήματα η πολιτική της κυβέρνησης στοχεύει να θέσει σε κίνδυνο τα δικαιώματα των εργαζομένων και τα επιτεύγματά τους» (ομιλία στην Knesset, 1.12.1982).
Ο Meir Wilner, δήλωσε σχετικά με τον πρώτο πόλεμο του Λιβάνου, τρεις ημέρες μετά την έκρηξή του: «Λέγεται ότι ο πόλεμος ξεκίνησε από το Ισραήλ για να απομακρύνει τα κανόνια σε απόσταση 40 χιλιομέτρων. Τι είναι τα 40 χλμ; Αύριο θα υπάρχει ένα πυροβόλο με βεληνεκές 60 χλμ. και 100 χλμ. Αυτό είναι επιχείρημα κατάλληλο για νηπιαγωγείο! Δεν υπάρχει άλλη λύση εκτός από πολιτική. Σύμφωνα με τη λογική σας, κάποιος θα έχει αύριο να κατακτήσει τη Βηρυθού και ίσως και τη Δαμασκό, και ποιος ξέρει σε ποια άκρα μπορεί να φτάσει η μιλιταριστική σας τρέλα;» (ομιλία στην Κνεσέτ, 8.6.1982) __
σσ. Ο Meir Vilner (γεννημένος Bar Kovner το 1918 –πέθανε το 2003) ήταν Ισραηλινός κομμουνιστής πολιτικός και ηγέτης του Κομμουνιστικού Κόμματος Ισραήλ (Maki), ο νεότερος και τελευταίος που υπέγραψε την Ισραηλινή Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας το 1948.
Ο αγώνας που διεξάγει το Hadash ενάντια στο Σύστημα που υψώνει το λάβαρο της βίας και όχι της διαπραγμάτευσης, που οδηγεί περίπου δύο εκατομμύρια Ισραηλινούς κάτω από το όριο της φτώχειας, στο όνομα του κέρδους και ενάντια στην λαϊκή ευημερία — είναι μακρύς και δύσκολος και απαιτεί πολλή αφοσίωση και συνέπεια .
Το Hadash είναι περήφανο για τα αφοσιωμένα μέλη του, Άραβες και Εβραίους, άνδρες και γυναίκες, είμαστε επίσης περήφανοι για τα πολλά επιτεύγματά μας στην εκστρατεία που συνδυάζει τη λαϊκή δημόσια δραστηριότητα με τις μάχες των εκπροσώπων μας στο κοινοβούλιο. Είμαστε ένα αποτελεσματικό πολιτικό κίνημα που περιόρισε τις εξελίξεις που ήταν κοινωνικά και δημοκρατικά αρνητικές και επέφερε αλλαγές σε σημαντικά ζητήματα.
Ηγηθήκαμε της εντυπωσιακής περιβαλλοντικής επανάστασης, η οποία περιλαμβάνει νόμους όπως ο νόμος για καθαρό αέρα και ο νόμος ο ρυπαίνων _οι μεγάλες πολυεθνικές βιομηχανίες, πληρώνει. Οι νομοθετικές πρωτοβουλίες του Hadash απέδωσαν την προστασία των επικεφαλής των εργατικών συνδικάτων από την απόλυση, την προστασία των στελεχών μας, την εφαρμογή του νόμου για τις ίσες ευκαιρίες στις εταιρείες εργατικού δυναμικού, την προστασία των δικαιωμάτων του ενοικιαστή σε δημόσια στέγαση (και ως ένα σημείο στην ιδιωτική)· ο νόμος για την αποκατάσταση ατόμων με νοητική αναπηρία · τα κέντρα ημερήσιας φροντίδας αποκατάστασης για παιδιά με ειδικές ανάγκες· την κατάργηση των διακρίσεων σε βάρος των γυναικών όσον αφορά την αποζημίωση ανεργίας κλπ. την προώθηση των δικαιωμάτων των γυναικών σε καταφύγια για κακοποιημένες γυναίκες. Και πολλούς άλλους νόμους που προάγουν την κοινωνική και περιβαλλοντική δικαιοσύνη και τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Κατά τη διάρκεια όλων αυτών των χρόνων, το Hadash ήταν πρωτίστως ένα κίνημα του δρόμου προωθώντας αγώνες έξω από το Κνεσέτ, ήταν η ηγετική δύναμη στις συνεχιζόμενες μάχες ενάντια στην καταστροφή του παραγνωρισμένου χωριού El-Arkiv και στην οικοδόμηση χιλιάδων αιθουσών στο αραβικό εκπαιδευτικό σύστημα. Η ομάδα μας στο συνδικάτο των εργαζομένων Histadrut μπήκε επικεφαλής αναρίθμητων εργατικών αγώνων που έληξαν με σημαντικά επιτεύγματα, όπως η οργάνωση των εργαζομένων και η απορρόφηση των συμβασιούχων ως τακτικών εργαζομένων σε πολλά τοπικά συμβούλια.
Οι αγωνιστές μας μεταξύ των φοιτητών οδήγησαν πολλούς αγώνες ενάντια στις προσπάθειες αύξησης των διδάκτρων, για τις επεκτεινόμενες φοιτητικές εστίες και κατοικίες· για την προστασία της ελευθερίας του λόγου των μαθητών. Οι Hadash-Φοιτητές μας πραγματοποίησαν, στο πέρασμα των χρόνων, μαζικές εκδηλώσεις κατά της κατοχής και των πολέμων, κατά της βίας κατά των γυναικών, για την προστασία των δικαιωμάτων των συμβασιούχων εντός των ορίων των πανεπιστημίων και για την προώθηση μιας δημοκρατικής κουλτούρας.
Συνεχίζουμε τον αγώνα για εξίσωση των μισθών στις γυναίκες (σσ. σήμερα είναι μέχρι και 50% σε σχέση με τους άντρες) κατά των δολοφονιών γυναικών, συμπεριλαμβανομένων εκείνων με το πρόσχημα της «προστασίας της τιμής της οικογένειας», και κατά των διακρίσεων κατά των γυναικών μέσω θρησκευτικής καταπίεσης. Το 2003, ως αντίδραση στα διατάγματα του Νετανιάχου που έβλαψαν ιδιαίτερα τις γυναίκες, οι γυναίκες αγωνίστριες του Hadash ξεκίνησαν μια κοινή εκστρατεία όλων των γυναικείων οργανώσεων ενάντια στον περιορισμό των εθνικών ασφαλιστικών παροχών, ενάντια στις απολύσεις και ενάντια στον εξαναγκασμό περισσότερων γυναικών να ζήσουν στη φτώχειας. Οι αγωνίστριές μας στο Tandi (σσ. το κίνημα των δημοκρατικών γυναικών στο Ισραήλ) ξεκίνησαν την κοινή εκστρατεία Ισραηλινών και Παλαιστινίων γυναικών με τίτλο: «Κάθε γυναίκα αξίζει να ζει σε ένα ανεξάρτητο κράτος».
Σήμερα όπως πριν και όπως πάντα
Να είσαι ειρηνιστής σε μια χώρα που διατηρεί κατοχή από το 1967 _ να είναι υποστηρικτής της δημοκρατίας σε ένα καθεστώς που προωθεί την έξωση από εδάφη και νόμους που καταπατούν τα ανθρώπινα δικαιώματα
Να εφαρμόζεις μια εβραϊκή αραβική αδερφική σχέση σε ένα σύστημα που θεσμοθετεί τον ρατσισμό και τις διακρίσεις σε όλους τους τομείς· να είμαστε οι ηγέτες ενός αγώνα ενάντια σε ένα καθεστώς ιδιωτικοποιήσεων και για το δικαίωμα των εργαζομένων στο συνδικαλισμό – αυτό είναι ένα ισόβιο έργο.
Οι πόρτες μας είναι ανοιχτές σε όποιον αγωνίζεται για τα δικαιώματα των εργαζομένων, για την κοινωνική δικαιοσύνη, για την ισραηλινοπαλαιστινιακή ειρήνη, για την κατάργηση του ρατσισμού, για ίσα δικαιώματα και για ένα δημοκρατικό και ειρηνικό Ισραήλ που ενσωματώνεται στους λαούς της περιοχής.
Η συμμετοχή στο Hadash σημαίνει συμμετοχή σε ένα μακρύ, προκλητικό, ταξίδι ενάντια στο σύστημα. Να είσαι μέρος ενός σοσιαλιστικού κινήματος, από ανθρώπους με πλούτο καρδιάς και με μεγάλο αριθμό εθελοντών που πιστεύουν ότι η χώρα στην οποία ζούμε θα μπορούσε να είναι πολύ καλύτερος τόπος…