Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Τέλος στα φανάρια; Τί είναι οι “turbo” πλατείες

Οι πλα­τεί­ες είναι χαρα­κτη­ρι­στι­κό των ευρω­παϊ­κών δρό­μων και παρά το γεγο­νός ότι θα μπο­ρού­σαν να προ­κα­λέ­σουν σύγ­χυ­ση στο μυα­λό των οδη­γών, μία πόλη της Καλι­φόρ­νια κατα­σκεύ­α­σε στο οδι­κό της δίκτυο έναν κυκλι­κό κόμ­βο “turbo” αξί­ας 15 εκα­τομ$ για να μειώ­σει τα θανα­τη­φό­ρα ατυ­χή­μα­τα. Αν και ορι­σμέ­νες χώρες απο­φεύ­γουν την δημιουρ­γία πλα­τεί­ας στο οδι­κό τους δίκτυο (βασι­κά λόγω κόστους).

Ένας τέτοιος κόμ­βος μάλι­στα με τρεις λωρί­δες και ονο­μά­στη­κε _turbo από το σχή­μα του είναι ο δεύ­τε­ρος του είδους στις Η.Π.Α. και δημιουρ­γή­θη­κε σε μία πολυ­σύ­χνα­στη δια­σταύ­ρω­ση στην κομη­τεία San Benito.

Το σημείο αυτό παρου­σιά­ζει διπλά­σιο ποσο­στό ατυ­χη­μά­των από αντί­στοι­χα σε όλη την πολι­τεία (το 2022, σημειώ­θη­καν 45 συγκρού­σεις, κάποιες θανατηφόρες).

Από την άλλη, ενώ οι πολε­ο­δό­μοι ελπί­ζουν ότι ο γιγα­ντιαί­ος κυκλι­κός κόμ­βος σε σχή­μα turbo θα προ­σφέ­ρει λύση σε επι­κίν­δυ­νες δια­σταυ­ρώ­σεις όταν θα δοθεί στην κυκλο­φο­ρία την άνοι­ξη, ανα­γνω­ρί­ζουν ότι η πλα­τεία θα μπο­ρού­σε να απο­δει­χθεί περί­πλο­κη για τους οδηγούς.

Το Υπουρ­γείο Μετα­φο­ρών της Καλι­φόρ­νια συνερ­γά­στη­κε με τις κυβερ­νή­σεις της κομη­τεί­ας του San Benito για να δημο­σιεύ­σει ένα βίντεο με οδη­γί­ες βήμα προς βήμα για τον τρό­πο χρή­σης του νέου κυκλι­κού κόμ­βου. Και εξη­γεί πως η πλα­τεία θα δια­θέ­τει τρεις λωρί­δες που χωρί­ζο­νται από δια­χω­ρι­στι­κά ύψους τριών ιντσών που οδη­γούν τους οδη­γούς στον κυκλι­κό κόμβο.

Ο σκο­πός των δια­χω­ρι­στι­κών είναι να απο­θαρ­ρύ­νουν την αλλα­γή λωρί­δας από τον οδη­γό όταν εισέλ­θει με το αυτο­κί­νη­τό του στον κυκλι­κό κόμ­βο. Οι οδη­γοί θα πρέ­πει να επι­λέ­ξουν τη λωρί­δα τους πριν από την είσο­δο χρη­σι­μο­ποιώ­ντας τις πινα­κί­δες και να παρα­μεί­νουν σε αυτήν μέχρι να φτά­σουν στην επι­θυ­μη­τή έξοδο.

Η αρι­στε­ρή λωρί­δα έχει σχε­δια­στεί για οδη­γούς που στρί­βουν αρι­στε­ρά ή βγαί­νουν ευθεία από τον κυκλι­κό κόμ­βο. Η μεσαία λωρί­δα είναι για οχή­μα­τα που συνε­χί­ζουν ευθεία, ενώ η δεξιά λωρί­δα είναι για τους αυτο­κι­νη­τι­στές που βγαί­νουν δεξιά. Το όνο­μα «turbo» μπο­ρεί να υπο­δη­λώ­νει υψη­λή ταχύ­τη­τα και επι­δό­σεις, εδώ όμως ανα­φέ­ρε­ται στο σπει­ροει­δές σχή­μα της κατα­σκευ­ής και οι οδη­γοί ενθαρ­ρύ­νο­νται να επι­βρα­δύ­νουν πριν πλησιάσουν.

Όπου έχου­με εγκα­τα­στή­σει κυκλι­κό κόμ­βο, ο αριθ­μός των συγκρού­σε­ων μειώ­νε­ται δρα­στι­κά, είπε ο εκπρό­σω­πος της Caltrans, Jim Shivers. «Και αυτό ισχύ­ει λίγο πολύ για τους κυκλι­κούς κόμ­βους σε όλη τη χώρα».

Ο μόνος άλλος κυκλι­κός κόμ­βος «turbo» στις ΗΠΑ βρί­σκε­ται στο Jacksonville της Florida και μπή­κε στην κυκλο­φο­ρία τον Φεβρουά­ριο του 2022. Οι κυκλι­κοί κόμ­βοι τέτοιου είδους εμφα­νί­στη­καν για πρώ­τη φορά στην Ολλαν­δία τη δεκα­ε­τία του 1990. Παρά το γεγο­νός ότι είναι κοι­νό χαρα­κτη­ρι­στι­κό σε πολ­λές ευρω­παϊ­κές χώρες, οι παρα­δο­σια­κοί κυκλι­κοί κόμ­βοι στις τερά­στιες Η.Π.Α. φτά­νουν τους 13.000 μόνο, ενώ  υπάρ­χουν 25.000 στο Ηνω­μέ­νο Βασί­λειο και πάνω από 30.000 στη Γαλλία.

Με πλη­ρο­φο­ρί­ες από carandmotor.gr

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο