Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Τα δικαιώματα των οφειλετών στις εισπρακτικές εταιρείες και τα δικηγορικά γραφεία

Τα τελευ­ταία χρό­νια και ιδί­ως την τελευ­ταία πεντα­ε­τία, το φαι­νό­με­νο των λεγό­με­νων «εισπρα­κτι­κών εται­ρειών» και της λει­τουρ­γί­ας τους, τεί­νει να λάβει ανε­ξέ­λεγ­κτες δια­στά­σεις, κυρί­ως λόγω της διό­γκω­σης των οφει­λών των πολι­τών αλλά και της, πολ­λές φορές, παρά­τυ­πης και μη νόμι­μης συμπε­ρι­φο­ράς των μελών/υπαλλήλων των εται­ρειών αυτών, κατά την επι­κοι­νω­νία τους με τους καταναλωτές.

Αυτό σημειώ­νει η Ένω­ση Εργα­ζο­μέ­νων Κατα­να­λω­τών Ελλά­δας σε ανα­κοί­νω­σή της με την οποία υπεν­θυ­μί­ζει τα δικαιώ­μα­τα των οφει­λε­τών στις εισπρα­κτι­κές εται­ρεί­ες και τα δικη­γο­ρι­κά γραφεία.

Επι­πλέ­ον προ­τεί­νε­ται οι κατα­να­λω­τές που αντι­με­τω­πί­ζουν προ­βλή­μα­τα με τηλε­φω­νι­κές οχλή­σεις εισπρα­κτι­κών εται­ρειών ή δικη­γο­ρι­κών γρα­φεί­ων, να επι­κοι­νω­νούν με την Ένω­ση Εργα­ζο­μέ­νων Κατα­να­λω­τών Ελλάδας.

Ανα­λυ­τι­κά με την ανα­κοί­νω­ση υπεν­θυ­μί­ζο­νται τα εξής:

Τι είναι οι εισπρα­κτι­κές εταιρείες;

Σύμ­φω­να με τον νόμο (3758/2009) Εται­ρεί­ες Ενη­μέ­ρω­σης οφει­λε­τών για ληξι­πρό­θε­σμες απαι­τή­σεις είναι οι εται­ρί­ες που έχουν ως απο­κλει­στι­κό κατα­στα­τι­κό σκο­πό την εξώ­δι­κη ενη­μέ­ρω­ση οφει­λε­τών για την ύπαρ­ξη ληξι­πρό­θε­σμων και απαι­τη­τών χρη­μα­τι­κών οφει­λών τους ένα­ντι δανει­στών, πριν από τη διε­νέρ­γεια δικα­στι­κών πρά­ξε­ων και το στά­διο έναρ­ξης της ανα­γκα­στι­κής εκτέ­λε­σης, που προ­έρ­χο­νται από συμ­βά­σεις πίστω­σης και εγγύ­η­σης και νόμι­μες εμπο­ρι­κές συναλ­λα­γές, καθώς και τη δια­πραγ­μά­τευ­ση του χρό­νου, του τρό­που και των λοι­πών όρων απο­πλη­ρω­μής των οφει­λών, κατ‘ εντο­λή και για λογα­ρια­σμό των δανειστών.

Τα δικη­γο­ρι­κά γρα­φεία είναι εισπρα­κτι­κές εταιρείες;

Όχι, τα δικη­γο­ρι­κά γρα­φεία που έχουν ανα­λά­βει την είσπρα­ξη των απαι­τή­σε­ων του πελά­τη τους (πχ τρά­πε­ζα) δεν υπά­γο­νται στον νόμο των εισπρα­κτι­κών εται­ρειών, έχουν όμως και αυτά υπο­χρε­ώ­σεις ως προς τον τρό­πο ενη­μέ­ρω­σης των οφειλετών.

Οι εται­ρεί­ες δια­χεί­ρι­σης έχουν την υπο­χρέ­ω­ση να τηρούν τις παρα­κά­τω δια­τά­ξεις του ν. 3758/2009 κατά τη δια­δι­κα­σία επι­κοι­νω­νί­ας με τους οφει­λέ­τες. Πιο συγκεκριμένα:

* Πριν από κάθε ενέρ­γεια ενη­μέ­ρω­σης πρέ­πει να επι­βε­βαιώ­νε­ται η οφει­λή και να γίνε­ται ταυ­το­ποί­η­ση του οφειλέτη.

* Η επι­κοι­νω­νία πρέ­πει να γίνε­ται 1 φορά ανά δύο ημέ­ρες ή πιο αραιά και κατά τις εργά­σι­μες ημέ­ρες από ώρα 9:00 — 20:00.

* Ο υπάλ­λη­λος της εται­ρεί­ας να δια­θέ­τει φανε­ρό τον αριθ­μό προ­έ­λευ­σης της κλή­σης και τα προ­σω­πι­κά του στοι­χεία (ονο­μα­τε­πώ­νυ­μο και ιδιό­τη­τα και τον αριθ­μό μητρώ­ου εται­ρεί­ας), δηλα­δή να μην καλεί με «από­κρυ­ψη».

* Να ενη­με­ρώ­νουν τον συνο­μι­λη­τή ότι η κλή­ση κατα­γρά­φε­ται και τα στοι­χεία δια­τη­ρού­νται για 1 έτος. Στη συνέ­χεια κατα­στρέ­φο­νται, εκτός αν ζητή­σει τη δια­τή­ρη­σή τους ο οφει­λέ­της ή η Γενι­κή Γραμ­μα­τεία Εμπο­ρί­ου και Προ­στα­σί­ας Κατα­να­λω­τή από το υπουρ­γείο Ανά­πτυ­ξης και Επεν­δύ­σε­ων οπό­τε και πρέ­πει να παρα­σχε­θούν εντός 10 ημε­ρών. Τα αρχεία αυτά δεν μπο­ρούν να χρη­σι­μο­ποι­η­θούν ενα­ντί­ον του οφειλέτη.

* Η παρέμ­βα­ση των εται­ρειών πρέ­πει να γίνε­ται απο­κλει­στι­κά και μόνο για την ενη­μέ­ρω­ση των ληξι­πρό­θε­σμων οφει­λών και τη ρύθ­μι­ση αυτών και να παρέ­χο­νται οι πλη­ρο­φο­ρί­ες των οφει­λών, εφό­σον ζητη­θεί από τον οφει­λέ­τη εγγρά­φως εντός 10 ημε­ρών ατελώς.

Οι εται­ρεί­ες δια­χεί­ρι­σης απα­γο­ρεύ­ε­ται να χρη­σι­μο­ποιούν πρα­κτι­κές όπως:

1 Ο υπάλ­λη­λος που επι­κοι­νω­νεί με τον οφει­λέ­τη να παρου­σιά­ζε­ται με ιδιό­τη­τα που δεν έχει, όπως δικη­γό­ρος ή δικα­στι­κός επιμελητής

2 Η άσκη­ση σωμα­τι­κής βίας, ψυχο­λο­γι­κής πίε­σης ότι τάχα δια­κιν­δυ­νεύ­ουν τα περιου­σια­κά στοι­χεία ή η ζωή του οφει­λέ­τη ή των οικεί­ων του

3 Η επί­δει­ξη προ­σβλη­τι­κής συμπε­ρι­φο­ράς κατά του οφει­λέ­τη ή και των οικεί­ων του

4 Η δυσφή­μι­ση ή η απει­λή δυσφή­μι­σης του οφει­λέ­τη στο οικο­γε­νεια­κό αλλά και στο εργα­σια­κό περι­βάλ­λον του

5 Η εκμε­τάλ­λευ­ση περι­στά­σε­ων αντι­κει­με­νι­κής αδυ­να­μί­ας του οφει­λέ­τη, δηλα­δή, να εκμε­ταλ­λεύ­ο­νται τυχόν ασθέ­νεια ή αδυ­να­μία κατα­νό­η­σης των λεγο­μέ­νων του υπαλ­λή­λου από τον οφειλέτη

6 Η απει­λή λήψης μη νόμι­μου μέτρου σε βάρος του

7 Η παρα­πλα­νη­τι­κή πλη­ρο­φό­ρη­ση του οφειλέτη

8 Οι κατ΄ οίκον ή στον χώρο εργα­σί­ας του οφει­λέ­τη επι­σκέ­ψεις, καθώς και οι επι­σκέ­ψεις σε άλλους χώρους αυστη­ρώς προ­σω­πι­κούς, όπως νοσοκομεία

9 Η ενό­χλη­ση των οικεί­ων προ­σώ­πων του στο πλαί­σιο της δυσφή­μι­σης του οφειλέτη

10 Η παρα­πλα­νη­τι­κή χρή­ση και παρου­σί­α­ση εγγρά­φων που δημιουρ­γούν λαν­θα­σμέ­νη εντύ­πω­ση ότι πρό­κει­ται για δικα­στι­κά έγγραφα

11 Η οποια­δή­πο­τε επι­κοι­νω­νία που περι­λαμ­βά­νει ανα­κρι­βείς πληροφορίες

12 Η επι­κοι­νω­νία για οφει­λές οι οποί­ες απορ­ρέ­ουν από γενι­κούς όρους συναλ­λα­γών που έχουν κρι­θεί καταχρηστικοί

13 Δεν επι­τρέ­πο­νται πρά­ξεις, οι οποί­ες ασκού­νται μόνο από δικη­γό­ρους ή δικα­στι­κούς επιμελητές.

Τι γίνε­ται όμως όταν καλούν δικη­γο­ρι­κά γρα­φεία για την οφειλή;

Με βάση τον Κώδι­κα Δεο­ντο­λο­γί­ας των δικη­γό­ρων ο δικη­γό­ρος ή η δικη­γο­ρι­κή εται­ρία, απα­γο­ρεύ­ε­ται να οχλεί προ­φο­ρι­κά και δη τηλε­φω­νι­κά, τον οφει­λέ­τη του εντο­λέα του πέραν της μίας φοράς, προ­κει­μέ­νου να τον ενη­με­ρώ­σει για την οφει­λή του και να διε­ρευ­νή­σει τη δυνα­τό­τη­τα εξώ­δι­κης επί­λυ­σης της υφι­στά­με­νης δια­φο­ράς. Σε περί­πτω­ση που στη συνέ­χεια ο οφει­λέ­της δεν αντα­πο­κρι­θεί, δυστρο­πή­σει ή αρνη­θεί να εξο­φλή­σει την οφει­λή, ο δικη­γό­ρος οφεί­λει, τότε, να προ­βεί σε έγγρα­φη εξώ­δι­κη όχλη­ση ή να ασκή­σει τα προ­βλε­πό­με­να νόμι­μα ένδι­κα βοη­θή­μα­τα για λογα­ρια­σμό του εντο­λέα του.

Ποιες είναι οι κυρώ­σεις σε περί­πτω­ση παρά­βα­σης των ανω­τέ­ρω υπο­χρε­ώ­σε­ων των εισπρα­κτι­κών εταιρειών;

Σε περί­πτω­ση παρά­βα­σης των δια­τά­ξε­ων, μπο­ρεί να επι­βλη­θεί πρό­στι­μο με από­φα­ση του υπουρ­γού Ανά­πτυ­ξης ύψους από 5.000 ευρώ έως 500.000 ευρώ. Σε περί­πτω­ση που υπάρ­ξει υπο­τρο­πή, το ανώ­τα­το όριο προ­στί­μου διπλα­σιά­ζε­ται. Τα πρό­στι­μα μπο­ρεί να επι­βλη­θούν και εις βάρος των δανει­στριών Τραπεζών.

Εννο­εί­ται ότι ο οφει­λέ­της μπο­ρεί να στρα­φεί κατά της εισπρα­κτι­κής εται­ρεί­ας και μάλι­στα κατά του υπαλ­λή­λου ο οποί­ος διε­νήρ­γη­σε την τηλε­φω­νι­κή κλή­ση προ­σω­πι­κά, αν υπήρ­ξε αξιό­ποι­νη σε βάρος του ενέρ­γεια όπως απει­λή, εκβί­α­ση, εξύ­βρι­ση κλπ. Τα αστι­κά δικα­στή­ρια είναι αρμό­δια για την επι­δί­κα­ση χρη­μα­τι­κής ικα­νο­ποί­η­σης λόγω ηθι­κής βλάβης.

Οι δικη­γό­ροι και οι δικη­γο­ρι­κές εται­ρεί­ες ευθύ­νο­νται πει­θαρ­χι­κά για την παρά­βα­ση του χρό­νου επι­κοι­νω­νί­ας (άνω της μίας φοράς). Ο θιγό­με­νος πολί­της μπο­ρεί να υπο­βά­λει πει­θαρ­χι­κή ανα­φο­ρά στον αρμό­διο δικη­γο­ρι­κό σύλ­λο­γο (με παρά­βο­λο 80 ευρώ για τον Δικη­γο­ρι­κό Σύλ­λο­γο Αθη­νών), για να ζητή­σει την πει­θαρ­χι­κή δίω­ξη του υπαι­τί­ου δικηγόρου.

Αρθού­ρος Ρεμπώ Επα­να­στά­της και μπο­έμ ΜΙΚΡΗ ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο