Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Υψηλό το ποσοστό των νεκρών μοτοσικλετιστών στην Ελλάδα σε σχέση με την ΕΕ

Ιδιαί­τε­ρα υψη­λό είναι στην Ελλά­δα το ποσο­στό των νεκρών μοτο­σι­κλε­τι­στών (38%) σε σχέ­ση με τη Ευρώ­πη, όπου ο μέσος όρος είναι 18%. Το ποσο­στό των νεκρών μοτο­σι­κλε­τι­στών στις κατοι­κη­μέ­νες περιο­χές είναι ακό­μα μεγα­λύ­τε­ρο, καθώς αγγί­ζει το 45% ένα­ντι 20% στην ΕΕ. Τα παρα­πά­νω ποσο­στά κάνουν ακό­μα πιο επι­τα­κτι­κή την ανά­γκη για μεί­ω­ση των ταχυ­τή­των στις κατοι­κη­μέ­νες περιο­χές στα 30χλμ/ώρα. Το ποσο­στό των οδη­γών μοτο­συ­κλέ­τας που φορά­νε κρά­νος είναι 80% στην Ελλά­δα, όταν στην Ευρώ­πη είναι 97% και 65% στους επι­βά­τες, ενώ στην Ε.Ε. είναι 95%. Ωστό­σο, μια σημα­ντι­κή παρά­με­τρος είναι ότι στην Ελλά­δα υπάρ­χει υψη­λό ποσο­στό χρή­σης μοτο­σι­κλε­τών σε σχέ­ση με την ΕΕ.

Το 69% των νεκρών οδη­γών μοτο­σι­κλε­τών και μοτο­πο­δη­λά­των δεν φορού­σε ή δεν κατα­γρά­φη­κε να φορά­ει κρά­νος (πηγή: Baseline project- ΕΜΠ). Η χρή­ση ζώνης από τους επι­βά­τες των πίσω θέσε­ων Ι.Χ. είναι πολύ χαμη­λό­τε­ρη (55,8%) συγκρι­τι­κά με τους επι­βά­τες μπρο­στι­νών θέσε­ων (71%), ενώ το 79% των νεκρών οδη­γών σε επι­βα­τι­κά οχή­μα­τα δεν φορού­σε ζώνη ασφα­λεί­ας ή δεν κατα­γρά­φη­κε χρή­ση της. Η πιθα­νό­τη­τα για έναν οδη­γό μοτο­σι­κλέ­τας, ηλι­κί­ας 18–24, να χάσει την ζωή του είναι πάνω από 10 φορές μεγα­λύ­τε­ρη από τον αντί­στοι­χης ηλι­κί­ας οδη­γό επι­βα­τι­κού οχήματος.

Σύμ­φω­να με τα στοι­χεία της ΕΛΣΤΑΤ και την επε­ξερ­γα­σία των στοι­χεί­ων από τον Σύλ­λο­γο Συγκοι­νω­νιο­λό­γων Ελλά­δας, τo 2023 περί­που 20.400 άτο­μα έχα­σαν την ζωή τους σε τρο­χαία ατυ­χή­μα­τα στην ΕΕ, ποσο­στό που συνι­στά μικρή μεί­ω­ση κατά 1% σε σύγκρι­ση με το 2022. Την περί­ο­δο 2010–2020, η Ελλά­δα κατέ­γρα­ψε εντυ­πω­σια­κή μεί­ω­ση του αριθ­μού των νεκρών σε οδι­κά ατυ­χή­μα­τα κατά 54%, πετυ­χαί­νο­ντας τον στό­χο για μεί­ω­ση του αριθ­μού των νεκρών κατά 50%, ενώ τα οδι­κά ατυ­χή­μα­τα μειώ­θη­καν κατά 39%. Αυτή η εντυ­πω­σια­κή μεί­ω­ση μπο­ρεί να απο­δο­θεί στην συν­δυα­στι­κή επί­δρα­ση των πιο συστη­μα­τι­κών πρω­το­βου­λιών αστυ­νό­μευ­σης, κατα­σκευ­ής και ανα­βάθ­μι­σης 2.200 χλμ. αυτο­κι­νη­τό­δρο­μων, της βαθιάς οικο­νο­μι­κής ύφε­σης, που έφε­ρε νέα κυκλο­φο­ρια­κά δεδο­μέ­να, καθώς και λιγό­τε­ρο επι­θε­τι­κή οδη­γι­κή συμπε­ρι­φο­ρά με πιο χαμη­λές ταχύτητες.

Τα έτη 2021- 2023 υπάρ­χει μια σχε­τι­κή στα­θε­ρο­ποί­η­ση στους από­λυ­τους συνο­λι­κούς αριθ­μούς των ατυ­χη­μά­των. Ωστό­σο πρέ­πει να λαμ­βά­νε­ται υπό­ψη ότι το 2023 έχουν αυξη­θεί οι μετα­κι­νή­σεις και τα οχη­μα­το­χι­λιό­με­τρα σε σχέ­ση με το 2020. Πέρ­σι με βάση τα προ­σω­ρι­νά στοι­χεία, στην Ελλά­δα οι νεκροί λόγω τρο­χαί­ων ατυ­χη­μά­των ανήλ­θαν στους 621, δηλα­δή η αντι­στοι­χία είναι 52 νεκροί τον μήνα.

Η Ελλά­δα κατα­λαμ­βά­νει την 23η θέση ανά­με­σα στις 27 χώρες της ΕΕ, με 60 νεκρούς ανά εκα­τομ­μύ­ριο κατοί­κων ένα­ντι 46 του μέσου όρου της ΕΕ. Χει­ρό­τε­ρη επί­δο­ση έχουν η Βουλ­γα­ρία, η Ρου­μα­νία, η Λετο­νία και η Κρο­α­τία. Οι ασφα­λέ­στε­ροι δρό­μοι εξα­κο­λου­θούν να βρί­σκο­νται και φέτος στη Σου­η­δία και στη Δανία (22 και 27 θάνα­τοι αντί­στοι­χα ανά ένα εκα­τομ­μύ­ριο κατοί­κους). Ο μόνι­μος κάτοι­κος στην Ελλά­δα παρου­σιά­ζει 0,5% πιθα­νό­τη­τα (κατά τη διάρ­κεια του προσ­δό­κι­μου ζωής του) να χάσει την ζωή του από οδι­κό ατύ­χη­μα και παρό­μοιο ποσο­στό να τραυ­μα­τι­στεί σοβα­ρά. Πολύ σημα­ντι­κή είναι και η πιθα­νό­τη­τα κάποιος να προ­κα­λέ­σει ατύ­χη­μα με νεκρό ή με σοβα­ρά τραυματία.
Το έτος 2020 υπήρ­ξαν 19,3 βεβαιω­μέ­νες παρα­βά­σεις για ταχύ­τη­τα ανά 1.000 κατοί­κους στην Ελλά­δα σε σχέ­ση με 139,7 βεβαιω­μέ­νες παρα­βά­σεις για ταχύ­τη­τα ανά 1.000 κατοί­κους στην Ευρώ­πη. Ο αντί­στοι­χος αριθ­μός βεβαιω­μέ­νων παρα­βά­σε­ων για την χρή­ση κινη­τού τηλε­φώ­νου ήταν 1,8 ανά 1.000 κατοί­κους στην Ελλά­δα και 4,4 ανά 1.000 κατοί­κους στην Ευρώ­πη (πηγή: ETSC 2022).

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο