Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Αφιέρωμα και τιμητικός Χρυσός Αλέξανδρος στον Νίκο Περάκη

Μία από τις πιο ξεχω­ρι­στές και τολ­μη­ρές φωνές του σύγ­χρο­νου ελλη­νι­κού σινε­μά, ο Νίκος Περά­κης, θα τιμη­θεί από το 64ο Φεστι­βάλ Κινη­μα­το­γρά­φου Θεσ­σα­λο­νί­κης, που θα πραγ­μα­το­ποι­η­θεί από τις 2 έως τις 12 Νοεμ­βρί­ου. Ο Νίκος Περά­κης θα λάβει τον Χρυ­σό Αλέ­ξαν­δρο για το σύνο­λο της προ­σφο­ράς του στον κινη­μα­το­γρά­φο, ενώ θα προ­βλη­θεί αφιέ­ρω­μα με πέντε ται­νί­ες που ανα­δει­κνύ­ουν το σπου­δαίο του έργο.

Μέσα από το συγκε­κρι­μέ­νο αφιέ­ρω­μα, σύμ­φω­να με ανα­κοί­νω­ση του Φεστι­βάλ, «ανα­δει­κνύ­ε­ται ο πολυ­σχι­δής Νίκος Περά­κης, η χαρι­σμα­τι­κή και ιδιαί­τε­ρη σκη­νο­θε­τι­κή ματιά του, αλλά και η συμ­βο­λή του ως production designer σε εμβλη­μα­τι­κές ται­νί­ες του ελλη­νι­κού και παγκό­σμιου κινη­μα­το­γρά­φου. Παράλ­λη­λα, φέρ­νει στο προ­σκή­νιο τα χαρα­κτη­ρι­στι­κά γνω­ρί­σμα­τα από το προ­σω­πι­κό του σύμπαν, όπως η υπό­γεια ειρω­νεία, οι κωμι­κο­τρα­γι­κές κατα­στά­σεις και οι απο­προ­σα­να­το­λι­σμέ­νοι ήρω­ες που βρί­σκο­νται παγι­δευ­μέ­νοι σε ένα πνι­γη­ρό περιβάλλον».

Ανα­νε­ω­τής της ελλη­νι­κής κωμω­δί­ας, με έμφα­ση στην καυ­στι­κή πολι­τι­κή σάτι­ρα και στην απει­κό­νι­ση του κοι­νω­νι­κού παρα­λό­γου, ο Νίκος Περά­κης ξεκί­νη­σε την πορεία του στο σινε­μά στη δεκα­ε­τία του ’60, σπου­δά­ζο­ντας σκη­νο­γρα­φία και ενδυ­μα­το­λο­γία στη Σχο­λή Καλών Τεχνών του Μονά­χου. Μετά τη στρα­τιω­τι­κή του θητεία στην Τηλε­ό­ρα­ση Ενό­πλων Δυνά­με­ων, επέ­στρε­ψε στη Γερ­μα­νία, όπου άρχι­σε να εργά­ζε­ται ως σκη­νο­γρά­φος και σχε­δια­στής παρα­γω­γής στο σινε­μά, στο θέα­τρο και στην τηλε­ό­ρα­ση, κάνο­ντας παράλ­λη­λα και τα πρώ­τα του σκη­νο­θε­τι­κά βήμα­τα στις αρχές της δεκα­ε­τί­ας του ’70, στις απαρ­χές της έκρη­ξης του Νέου Γερ­μα­νι­κού Κινη­μα­το­γρά­φου. Παράλ­λη­λα με τη σκη­νο­θε­τι­κή του πορεία, ο Νίκος Περά­κης συνέ­χι­σε τη συναρ­πα­στι­κή του δια­δρο­μή ως production designer, συνερ­γα­ζό­με­νος με ορι­σμέ­να από τα μεγα­λύ­τε­ρα ονό­μα­τα του ελλη­νι­κού και γερ­μα­νι­κού κινη­μα­το­γρά­φου: Από τον Φόλ­κερ Σλέ­ντορφ στο βρα­βευ­μέ­νο με Όσκαρ Ξενό­γλωσ­σης Ται­νί­ας και Χρυ­σό Φοί­νι­κα Ταμπούρ­λο, μέχρι τον Γιώρ­γο Πανου­σό­που­λο και τον Γιώρ­γο Τσε­μπε­ρό­που­λο μέσα από ορι­σμέ­νες από τις πιο αγα­πη­μέ­νες ελλη­νι­κές ταινίες.

Στο πλαί­σιο του Φεστι­βάλ, το Εργα­στή­ριο Μελέ­της Ελλη­νι­κού Κινη­μα­το­γρά­φου & Τηλε­ό­ρα­σης (EMEKT) του Τμή­μα­τος Κινη­μα­το­γρά­φου ΑΠΘ θα διορ­γα­νώ­σει ημε­ρί­δα για τον Νίκο Περά­κη, στην οποία θα μιλή­σουν σημα­ντι­κές προ­σω­πι­κό­τη­τες από τον ακα­δη­μαϊ­κό χώρο. Στο αφιέ­ρω­μα θα προ­βλη­θούν τέσ­σε­ρις ται­νί­ες του από δια­φο­ρε­τι­κές περιό­δους της κινη­μα­το­γρα­φι­κής του πορεί­ας, αλλά και το εμβλη­μα­τι­κό Ταμπούρ­λο, το οποίο ρίχνει φως στη δου­λειά του ως production designer.

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο