Γράφει ο \\ Αστέρης Αλαμπής _Μίδας
Οι περισσότερες –σχεδόν όλες, οι αναλύσεις ακολουθούν την αστική πεπατημένη της «καθαρής» – «ελεύθερης» (βλ αταξικής) θεώρησης της τέχνης –στην περίπτωσή μας της μουσικής, που όταν τολμά να θίξει την ιερότητα του εκμεταλλευτικού συστήματος και μάλιστα καλώντας σε ανατροπή του, τότε _«μιαρά δεσμευμένη» είναι μόνο για «το πυρ το αιώνιον και το σκότος το εξώτερον». Αλλά υπάρχει καθαρή τέχνη; Ακόμη και οι δημιουργοί που αποκλείουν από το έργο τους τα κοινωνικο-πολιτικά θέματα και φτιάχνουν «ωραία, ανώφελα πουλιά» για τις «σκάλες των αιώνων» όπως έγραφε ο Ρίτσος – παίρνουν στην πραγματικότητα θέση. Ηθελημένα ή αθέλητα εκφράζουν σκοπιμότητα, καθώς συμβάλλουν στην καλλιέργεια της κοινωνικής παθητικότητας και της αδράνειας απέναντι στην ταξική βία και καταπίεση, κάτι που δίχως άλλο είναι πολύ βολικό για την αστική εξουσία.
Πάνω σ’ αυτό το θέμα ο Γιάννης Ρίτσος έλεγε χαρακτηριστικά:
«Η τέχνη είναι πάντα κοινωνική λειτουργία. Οι στρατευμένοι της αποστράτευσης, εκείνοι που κάνουν απολίτικη τέχνη στην ουσία κάνουν πολιτική, δηλαδή τείνουν να αποφύγουν μια πολιτική θέση και να συμβουλέψουν και τους άλλους να αδρανήσουν».
Ο δε Μπρεχτ έγραφε με το γνωστό λιτό, κοφτό στιλ του ότι οι αστράτευτοι, είναι στρατευμένοι στην άρχουσα τάξη. Επομένως, έτσι ή αλλιώς η τέχνη έχει ταξικότητα, που μπορεί να μην εκδηλώνεται με την ανοιχτή τοποθέτηση υπέρ της μιας ή της άλλης κοινωνικής τάξης, εκφράζεται όμως τελικά στο καλλιτεχνικό έργο.
Όπως δεν υπάρχει στην πραγματικότητα απολίτικος, αστράτευτος άνθρωπος – εκείνος που ισχυρίζεται πως δεν ασχολείται με την πολιτική για να μην «καπελωθεί», είναι αυτός που φορά και το μεγαλύτερο «καπέλο» – έτσι δεν υπάρχει και αστράτευτη τέχνη.
Ο Νότης (Παναγιώτης) Μαυρουδής, συνθέτης, τραγουδοποιός, κιθαριστής και ραδιοφωνικός παραγωγός _Πολυγραφότατος …, γεννήθηκε στην Αθήνα το 1945 _στις Φυλακές Αβέρωφ (η μητέρα του, ήταν πολιτική κρατούμενη) και έφυγε από τη ζωή στη Μακρινίτσα φέτος το Γενάρη (έπειτα από πτώση από τα 3μ στο σπίτι του).
Πολιτικά «θολός»: Στις Ευρωεκλογές του 2009 κατέβηκε υποψήφιος με τους Οικολόγους Πράσινους και το 2010 συμμετείχε στην ίδρυση της ΔημΑρ (εκλέχθηκε μέλος της Πανελλαδικής Πολιτικής Επιτροπής) _δείτε και Προσωπικές Απόψεις
Το 1958 ξεκίνησε μαθήματα κιθάρας στο Εθνικό Ωδείο με καθηγητή τον Δημήτρη Φάμπα και πήρε δίπλωμα το 1969 με άριστα και αμέσως μετά επί χούντας (1970) εγκαταστάθηκε στην Ιταλία, όπου του ανατέθηκε η έδρα κλασικής κιθάρας στη Scuola Civica di Musica Claudio Abbado του Μιλάνου, όπου δίδαξε ως το 1975, ενώ από το 1970 παρακολούθησε μαθήματα της Ακαδημίας Σαντιάγο ντε Κομποστέλα στην Ισπανία με τον José Tomás. Από το 1975 εγκαταστάθηκε οριστικά στην Αθήνα και δίδαξε κλασική κιθάρα στο Εθνικό Ωδείο... 1975, 1977 και 1979 έδωσε ρεσιτάλ στο Φεστιβάλ Κλασικής Κιθάρας του Έστεργκομ της Ουγγαρίας, το 1978 πήρε μέρος στο διεθνές Φεστιβάλ Πολιτικού Τραγουδιού στο Ανατολικό Βερολίνο και στο 11ο Παγκόσμιο Φεστιβάλ Νεολαίας στην Αβάνα της Κούβας. Ως συνθέτης και σολίστ έχει δώσει ρεσιτάλ σε πολλές χώρες (Ελλάδα, Ιταλία, Φινλανδία, Ελβετία, Γερμανία, Ουγγαρία, Αυστρία, Κούβα). Ως καθηγητής στο Εθνικό Ωδείο Αθήνας, είχε μαθητές αρκετούς δημοφιλείς καλλιτέχνες όπως οι Μανόλης Ανδρουλιδάκης, Σωκράτης Μάλαμας, Παναγιώτης Μάργαρης, Γιώργος Μελάς, Λάμπρος Ντούσικος, Δημήτρης Σωτηρόπουλος, κ.ά. Από το 1994 ανέλαβε καθήκοντα προέδρου στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Υπουργείου Πολιτισμού και από το 1995 ανέλαβε καλλιτεχνικός διευθυντής στο διεθνές Φεστιβάλ της Πάτρας. _Περισσότερα στο τέλος του σημειώματος
- Επίκαιρα & διαχρονικά
- Ξαφνικοί επισκέπτες
- Μετά πάσης ειλικρίνειας
- Café Latino: El Puerto Book Face
- Περί ελληνικού τραγουδιού το ανάγνωσμα.
- Με δανεικά ιδανικά
- Καραμέλες βουτύρου _Συλλογικό έργο
- 21η Απριλίου: πώς ήρθε — πώς έπεσε η Χούντα _Συλλογικό
- Ηχολογήματα
- Άγρυπνο φεγγάρι Μελοποιημένοι Έλληνες ποιητές από τον 19ο και τον 20ό αιώνα _ Επιμέλεια: Νότης Μαυρουδής
- Παγκόσμιο μουσικό χρονολόγιο _ Επιμέλεια: Νότης Μαυρουδής
- Επίσημη ιστοσελίδα _YouTube
Επιλέγουμε δυο αυτοτελή αποσπάσματα, επικαιρότητας, από το βιβλίο του «Μετά πάσης ειλικρίνειας _ Ποικίλες σκέψεις στο πληκτρολόγιο» εκδ. Άπαρσις _2019
Θα φαινόταν παράδοξο, γράφει στον πρόλογο — υποψιάζομαι, να υποστηρίξω πως τα κείμενα αυτού του βιβλίου είναι γραμμένα κατά τρόπο που να στοιχειοθετούν ένα ημερολόγιο. Ωστόσο, παρακολουθώντας τις παντός είδους ειδήσεις, έβρισκα τις αφορμές για να καταγράφω σκέψεις και παρατηρήσεις πάνω σε γεγονότα μεγάλα, μικρά, έως και… μικρούτσικα, αρκεί να προκαλούσαν δημιουργικά ερεθίσματα και το προσωπικό μου ενδιαφέρον.
Έτσι είναι τα βιβλία. Χώρος και ευκαιρία όπου καταγράφονται τα μύχια, τα ενδότερα, τα βαθύτερα, με την ενδόμυχη ευχή να «συναντήσουν» τον αναγνώστη, αν όχι στο σύνολο των σκέψεών του, έστω σε ορισμένα σημεία.
(…)
Υπενθυμίζω πως η μουσική μου ιδιότητα (κιθαριστής, τραγουδοποιός, τέως παραγωγός ραδιοφώνου, διευθυντής του tar.gr (μουσικό διαδικτυακό περιοδικό με αφορμή την κιθάρα), δεν εμπόδισε ποτέ την καταγραφή των ποικίλων σκέψεών μου πάνω σε θέματα τα οποία κέντριζαν τα ενδιαφέροντα και τον πνευματικό μου ορίζοντα. Απεναντίας, έφτασα σε σημείο να… υποψιάζομαι πως είναι ο μουσικός μου κόσμος αυτός που με οδήγησε στο να «ακούω» πιο καθαρά τη γλώσσα, τις λέξεις, τον ήχο τους και άλλες λεπτομέρειες… έχει να κάνει με την παρατηρητικότητα και την ενδελεχή ακρόαση και θεωρώ πως, ένας μουσικός, θα πρέπει να διαθέτει αυτή την ικανότητα…
Η πειθαρχία, την οποία έχω αποκτήσει από την άοκνη και διαρκή μελέτη της κλασικής κιθάρας από νεαρή ηλικία, με έκανε παρατηρητή τόσο της μουσικής εξέλιξης, όσο και του περιβάλλοντος χώρου στον οποίο ζω και δραστηριοποιούμαι, δηλαδή του κοινωνικού περίγυρου.
Είναι αυτό που με κάνει να επιμένω πως, οι τόσες παράλληλες δράσεις μου (συνεπώς και η αρθρογραφία) πηγάζουν από τη μουσική και κατ’ επέκταση πνευματική μου διαμόρφωση, η οποία με απασχολεί όχι μόνο επαγγελματικά, αλλά και ιδεολογικά.
Κατά κάποιον τρόπο λοιπόν, θα έλεγα πως, η παράθεση των κειμένων μου σε μορφή μικρού ή μεγαλύτερου σχολίου και με τις αναγκαίες-απαραίτητες ημερομηνίες των γεγονότων, πλησιάζει τη φόρμα του Ανθολογίου.
Το ζητούμενο της συγγραφικής μου πρωτοβουλίας είναι ‑τι άλλο; ‑η προσπάθεια να καταθέσω τις προσωπικές μου σκέψεις, ελπίζοντας να συναντηθούν με εκείνες των άλλων ανθρώπων που έζησαν τα κοινά γεγονότα. Επαναλαμβάνω: τα γεγονότα ως αφορμή για βαθύτερη κατανόηση… Σε αυτό το σημείο λοιπόν θα ήθελα να εφιστήσω την προσοχή του αναγνώστη στις ημερομηνίες τις οποίες και συνέβησαν οι αφορμές των θεμάτων. Πάντα ο χρόνος δημιουργεί τα γεγονότα, μικρά ή μεγαλύτερα…
Τα βιβλία είναι καταθέσεις σκέψεων, συγκινήσεων, αισθημάτων και μόνο έτσι μπορούν να εκληφθούν ως χρήσιμα. Γιατί ανοίγουν τους πνευματικούς μας ορίζοντες, δίνουν ευκαιρίες για ουσιαστική συντροφιά, στον ελεύθερο χρόνο που έχουμε, όπως και την δυνατότητα να… συνομιλήσουμε με τις σκέψεις ενός «άλλου», ο οποίος μπορεί να αποκαλυφθεί πως είναι ο «άλλος» μας εαυτός…
___ Νότης Μαυρουδής (7/10/2018)
1.
Τίτλος Πενθούντες και Μέσα Ενημέρωσης
06.08.18 (σσ. αμέσως μετά τις δύο μεγάλες πυρκαγιές στην Αττική ‑23 Ιουλίου 2018, Κινέτα και Νταού Πεντέλης, που επεκτάθηκε ραγδαία και πέρασε μέσα από Νέο Βουτζά ‑Μάτι, όπου κάηκαν ζωντανοί 103 άνθρωποι _μεταξύ αυτών και ένα μωρό 6 μηνών).
Μέσα σε όλη τη θλιβερή κατάσταση των ημερών, που θα τις ονομάσω σκοτεινές, θα ήθελα να αναφερθώ σε μια αντίδραση την οποία θεωρώ σοβαρή και θετική. Αναφέρομαι στο ομόφωνο αίτημα των οικογενειών των τραγικών θυμάτων από τις πυρκαγιές της Ανατολικής Αττικής, να μην παραβρεθούν και να μην καλύψουν τις κηδείες τα μέσα ενημέρωσης. Να τους αφήσουν μόνους σε αυτήν την τόσο δύσκολη και γεμάτη πόνο στιγμή.
Η συγκεκριμένη άρνηση περιέχει ενδιαφέρουσες πτυχές. Δεν είναι αψυχολόγητη, αλλά ώριμη απόφαση ανθρώπων που, ως φαίνεται, γνωρίζουν καλά τη διάθεση κορακιού των τηλεοπτικών μέσων, τα οποία έχουν αποδείξει ποικιλοτρόπως την αναλγησία τους, καθώς και την ακόρεστη επιθυμία τους να κλέβουν συναισθήματα από χαροκαμένους συγγενείς.
Όταν έμαθα για την απόφαση αυτή, έγραψα σε ένα πρώτο σημειωματάκι μου στο Fb ότι ήταν δείγμα πολιτισμού η απαίτηση των οικογενειών να θρηνήσουν τους οικείους τους μακριά από δημοσιότητες και άστοχα λογύδρια, στεφάνια επισήμων, «τυχαίες» προσελεύσεις τοπικών αρχόντων. Να μη γίνουν οι κηδείες κοσμικά γεγονότα, αλλά να γίνει σεβαστή αυτή η ιδιαίτερα προσωπική στιγμή που ο ζων αποχαιρετά τον νεκρό του. Έγραψα επίσης πως το «απαγορευτικό» προς τα ΜΜΕ συμβόλιζε την ώριμη σκέψη μιας κοινωνίας κουρασμένης από την ανούσια δημοσιότητα και απ’ ό,τι συνολικά εκπροσωπεί το φαίνεσθαι αντί του είναι, και έκλεινα με την ευχή να γίνει αυτό αφορμή αυτοκριτικής των μέσων.
Το ανθρώπινο δράμα (προσφυγιά, πόλεμοι, θεομηνίες κλπ.) πρέπει να το προβάλεις και να ενημερώσεις γι’ αυτό, δεν διαφωνώ. Συγχρόνως όμως, υπάρχουν κανόνες για το πώς οι κανόνες ονομάζονται δεοντολογία και η τήρησή της είναι ο παράγοντας που στο τέλος καθορίζει εάν κάλυψες το θέμα με αντικειμενικότητα και κυρίως με σοβαρότητα. Αυτό ακριβώς το σημείο είναι το δύσκολο, όπως φαίνεται εκ του αποτελέσματος:
Τα περισσότερα ΜΜΕ έχουν επιλέξει τον ρόλο της κουτσομπόλας της γειτονιάς, σαν αδηφάγα όντα που απλώνονται σε όλα τα μήκη και τα πλάτη για να συλλέξουν και να δημοσιεύσουν κάθε πληροφορία επί παντός επιστητού, ακόμα κι αν αυτή η πληροφορία εισχωρεί σε απαγορευμένες περιοχές, όπως τα προσωπικά δεδομένα ή η ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Ειδικά τα τηλεοπτικά και διαδικτυακά μέσα, έχουν χάσει όχι μόνο το πώς, αλλά και τα πρέπει και τα γιατί της δημοσιογραφίας στον βωμό του τηλεκοντρόλ ή του κλικ.
Δεν αφορίζω, ούτε αγνοώ το γεγονός ότι ορισμένες φορές η προσφορά ορισμένων μέσων ενημέρωσης σε μεγάλα ζητήματα, όπως για παράδειγμα οι φυσικές καταστροφές, έχει υπάρξει υποδειγματική. Είμαστε ωστόσο ακόμα μακριά από το ευκταίο, που θα ήταν να απλωθούν σε όλα τα μέσα οι κανόνες της δημοσιογραφικής δεοντολογίας και ο σεβασμός στον άνθρωπο και τα πάθη του, ώστε να μην παράγεται βόρβορος και κουτόχορτο, αλλά τροφή για σκέψεις και δημιουργικότητα.
Αλήθεια, πόσες φορές δεν έχουμε ακούσει τη δημοσιογραφική ηλιθιότητα να ρωτά τι αισθανθήκατε όταν βρέθηκε το νεκρό σώμα της μητέρας σας ή πώς αισθάνεστε για το δυστύχημα; Ερωτήσεις κενές περιεχομένου γύρω από ανείπωτα και δραματικά, τα οποία τραβάνε σαν λάστιχο την ήδη υπάρχουσα τραγικότητα για να τη μετατρέψουν σε ποσοστά θεαματικότητας. Γνωστά τα κόλπα στο χώρο της τηλεοπτικής μπίζνας που δεκαετίες τώρα προσβάλλει, ταλαιπωρεί τη χώρα και τον λαό της. Χαρακτηριστικό επίσης το πρόσφατο παράδειγμα της έμπειρης δημοσιογράφου, η οποία όχι μόνο υποστήριξε τη δημοσίευση φωτογραφιών με καμένα παιδάκια, αλλά το έπραξε κιόλας το κρούσμα δυστυχώς δεν είναι μεμονωμένο.
Πραγματογνώμονας στη δίκη για το Μάτι: «Δέχτηκα παρεμβάσεις για την αλλαγή του πορίσματος»
Πόσο θα ενδιαφερθούν άραγε για τη δεοντολογία τα ίδια τα ΜΜΕ; Θα προσπαθήσουν να κατανοήσουν τα μηνύματα που τους στέλνει κοινωνία; Το παράδειγμα της Ανατολικής Αττικής, της παράκλησης των οικείων για σεβασμό στη μνήμη των νεκρών τους, ώστε το τραγικό θέμα να μείνει μακριά εκμετάλλευση χάριν τηλεθέασης, είναι ένα ράπισμα· οφείλουν να το αντιληφθούν και να προβληματιστούν βαθύτατα.
Κουβέντα για την ουσία …διαπλοκή ανάμεσα σε κράτος και επιχειρηματικούς ομίλους που έχουν στα χέρια τους τα ΜΜΕ, τους μηχανισμούς λογοκρισίας και αυτολογοκρισίας, την επιχείρηση φίμωσης της αντίθετης με την κυρίαρχη πολιτική γνώμης, με επιτροπές «ηθικής» και δεοντολογίας, την ολοένα και περισσότερο συγκέντρωση των ΜΜΕ σε ακόμα λιγότερα χέρια με σφοδρή επίθεση σε εργασιακά δικαιώματα για εργαζόμενους φοβισμένους και ευάλωτους, πειθήνια όργανα στην προσπάθεια χειραγώγησης του λαού, ότι όλες οι κυβερνήσεις προσφέρουν διαρκώς δωράκια στους καναλάρχες προκειμένου να αποσπούν την εύνοιά τους (πχ. λίστα Πέτσα με τα 11 εκατ. ευρώ, νόμος 4779/21 3,5 εκατ. ευρώ, χρηματοδότηση των ασφαλιστικών εισφορών τους για τα έτη 2017 — 2020, τα 20 εκατομμύρια που τους εξασφάλισε ο ΣΥΡΙΖΑ το 2017 με τη μείωση της φορολογίας των καναλαρχών από το 20% στο 5% κλπ.
Αλλά ούτε και για τη φονική πυρκαγιά και τα πολιτικά παιχνίδια συγκάλυψης από το αστικό κράτος, που συνεχίζονται ακόμη σήμερα
🎶 2.
Τίτλος 30.05.17
Τις τελευταίες δύο εβδομάδες, δύο σημαντικές προσωπικότητες της ροκ μουσικής έφυγαν από τη ζωή — αναπάντεχα και τραγικά ο Κρις Κορνέλ (SoundGarden) στα πενήντα δύο, λιγότερο ξαφνικά ο εξηνιαεννιάχρονος Γκρεκ Όλμον (Gregg Allman _Allman Brothers Band) που έπασχε από καρκίνο. Με αυτό ως αφορμή, αξίζει τον κόπο να δούμε βαθύτερα το φαινόμενο των πρόωρων θανάτων στον χώρο των διάσημων τραγουδιστών, τραγουδοποιών και μουσικών, ιδιαίτερα της γενιάς του ’60 και του 70.
Ας θυμηθούμε πρόχειρα μερικά ονόματα διάσημων πρωταγωνιστών της μπλουζ και ροκ σκηνής από τον Μεσοπόλεμο μέχρι τις μέρες μας που αναχώρησαν πρόωρα: Κερτ Κομπέιν, Τζάνις Τζόπλιν, Τζίμι Χέντριξ, Ρόμπερτ Λίροϊ Τζόνσον, Τζιμ Μόρισον, Κρίστεν Πφαφ, Ρον «Pigpen» Μακ-Κέρναν, Μία Ζαπάτα, Μπράιαν Τζόουνς, Πιτ Χαμ, Ρίτσι Έντουαρντς, Τζέρεμ Ουόρντ, Κρις Μπελ, Ντέιβιντ Αλεξάντερ, Τζον «Σιντ Βίαιους» Ρίτσι, Έιμι Ουάινχαουζ και άλλοι πολλοί. Πάντα ήταν ένα βαθύ ερώτημα το τέλος τέτοιων προσωπικοτήτων με παγκόσμια αναγνώριση, δημοτικότητα και πλούτο.
Η αναχώρηση για το επέκεινα νωρίτερα από το προσδόκιμο ζωής των πρωταγωνιστών, δεν είναι πλέον εξαίρεση αλλά τείνει να γίνει κανόνας! Να φταίει γι’ αυτό ο τρόπος ζωής; Να είναι η φυγή προς έναν άλλο νοητό κόσμο πιο «ξέγνοιαστο» μέσω ουσιών και αλκοόλ; Να είναι η συνειδητοποίηση πως η φανταχτερή πραγματικότητα, της οποίας αποτελούσαν μέρος, ήταν μια κατάσταση αναντίστοιχη με αυτό που επιθυμούσαν; Να είναι η τεράστια πίεση που συνήθως υφίσταντο από το σκληρό σταρ σίστεμ με τους μάνατζερ, τα γραφεία παραγωγής και προβολής; Ίσως εδώ χρειάζεται η συνδρομή της ψυχαναλυτικής επιστήμης, την οποία εγώ δεν γνωρίζω, γι’ αυτό γράφω από την προσωπική μου εμπειρία — η οποία, ομολογώ, είναι μικρογραφία σε σχέση με το τεράστιο και στενάχωρο αυτό ζήτημα.
Πολλά μπορεί να σκεφτεί κανείς σχετικά μ’ έναν παράλληλο φαντασιακό κόσμο όπου επιδιώκουν να βρεθούν οι σταρ, έστω για κάποιες ώρες ή και μέρες. Το όλο σύστημα, μέσα στον κόσμο της εκμετάλλευσης και του τρελού μάρκετινγκ της ροκ σκηνής, είναι πολύ σκληρό και σε πολλές περιπτώσεις αβάσταχτο, αγχωτικό, ψυχοφθόρο. Στις περισσότερες των περιπτώσεων, οι μάνατζερ, οι παραγωγοί, οι σύμβουλοι, οι χορηγοί, οι δισκογραφικές βιομηχανίες, τα διαφημιστικά γραφεία, οι προετοιμασίες των συναυλιών και οι εξαντλητικές περιοδείες είναι μια μπίζνα με ξέφρενους ρυθμούς. Ομοίως, το αδηφάγο κοινό και οι δημοσιογραφικές κλειδαρότρυπες χρειάζονται γερό συκώτι από τον πρωταγωνιστή και την ομάδα του. Δίχως ίχνος χιούμορ ή ειρωνείας, υποστηρίζω βάσιμα πως είναι ένα επάγγελμα που ανήκει στα βαρέα ανθυγιεινά και όποιος θεωρεί πως υπερβάλλω, απλώς βρίσκεται μακριά από την επίγνωση μιας τέτοιας καλλιτεχνικής πραγματικότητας, ειδικά σε αυτές τις ροκ διαστάσεις και τα παράγωγά τους.
Θέλω εδώ να παρεμβάλω μια προσωπική εμπειρία από τη δισκογραφική μου διαδρομή, αν και ούτε παγκοσμίως διάσημος είμαι ούτε στον χώρο της ροκ ανήκω. Έχω συνηθίσει να ηχογραφώ το υλικό που αποφασίζω, και επιλέγω στίχους που με εκφράζουν και με εκπροσωπούν πνευματικά. Το τήρησα αυτό στην πορεία μου, όμως κάποια στιγμή μου προέκυψε αφόρητη πίεση από έναν παραγωγό, ο οποίος επέμενε να μελοποιήσω στίχους φιλικού του προσώπου που δεν μου άρεσαν. Ζύγισα τα πράγματα και δέχτηκα. Από τότε (1990), ποτέ δεν ξανάκουσα εκουσίως αυτά τα τραγούδια — με το κοντρόλ ρυθμίζω να ακούω μόνο τα κομμάτια που μου αρέσουν και αν κάποιες φορές ακούω τα άλλα από τα ραδιόφωνα, νιώθω την ανάγκη να κρυφτώ από αμηχανία! Το παράδειγμα έχει σχέση με το θέμα μας, με την έννοια πως οι πιέσεις, οι συμβιβασμοί, οι σκοπιμότητες και οι τακτικισμοί είναι ένας οδοστρωτήρας που δεν αντέχεται εύκολα από τους ‑κατ’ εξοχήν ευαίσθητους- δημιουργούς.
Επιστρέφοντας στα φαινόμενα αυτοκαταστροφής σημαντικών μουσικών, πάντα δυσκολευόμαστε να κατανοήσουμε μια τέτοια παράδοση, ένα τέτοιο θανατικό σύνδρομο, ένα τόσο δραματικό τέλος από ναρκωτικά, αλκοολισμό, αυτοχειρία, αδιευκρίνιστες αιτίες, ακόμα και δολοφονίες — όλα μαζί σε υπερθετικό βαθμό, θαρρείς και στοιχειώνουν τον χώρο της ροκ σκηνής (και των παραγώγων της). Σ’ αυτό να προστεθεί και ο χώρος των ηθοποιών, πολλοί από τους οποίους έχουν την ίδια κατάληξη, βάζοντας τέλος στη ζωή τους και στην εποικοδομητική πορεία τους.
Οι ροκ σταρ με τις μπάντες τους, τον ανατρεπτικό τους λόγο, τις εξαιρετικές μελωδίες, τον ιδιοφυή και πολλές φορές ιδιόμορφο σκηνικό και ρυθμικό χαρακτήρα που εξέπεμπαν (ιδιαίτερα οι Αγγλοσάξονες), άπλωσαν τη φήμη τους και το είδος του τραγουδιού τους στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα, με μυθικά κέρδη και δόξα για παραγωγούς, ερμηνευτές και δημιουργούς. Είναι επίσης γεγονός πως πολλοί από αυτούς καταγγέλλουν στα τραγούδια τους αυτόν ακριβώς τον πλούτο και τη δόξα, ενίοτε και το ίδιο το καπιταλιστικό σύστημα- ναι, δείχνει αντιφατικό, αλλά το σύστημα ξέρει να αμείβει ακόμα και την εναντίον του διαμαρτυρία, αρκεί να διαχέεται μέσα από τα δικά του εμπορικά κανάλια! Οι συνέπειες όμως ενός τέτοιου επαγγέλματος έχουν τεράστιο κόστος σε ψυχικά αποθέματα. Πολλές προσωπικότητες της ροκ σκηνής, απ’ ό,τι έχω καταλάβει, καταλήγουν να νιώθουν φυλακισμένοι σε κάστρο απροσπέλαστο που όχι μόνο τους εγκλωβίζει, αλλά ορίζει και τη ζωή τους. Υπάρχουν βεβαίως και εκείνοι που γλυτώνουν και παραμένουν σχετικά αλώβητοι, συνεχίζοντας τη μουσική τους παρουσία και ενίοτε διευρύνοντας ακόμα περισσότερο το ήδη μεγάλο κοινό τους.
Ίσως οι αυτόχειρες είναι τελικό εκείνοι που δεν άντεξαν τον σκληρό ανταγωνισμό, την εσωτερική ερημιά, την εκμετάλλευση και το ψέμα του περίγυρου, τους αμείλικτους διαφημιστικούς κανόνες. Στο άγριο περιβάλλον που έζησαν, ένιωσαν πως πρέπει να διαλέξουν την κόλαση ή τον παράδεισο — αν και επί της ουσίας νομίζω πως ούτε αυτό τους ενδιέφερε. Αφού χάθηκαν απ’ τη ζωή, κατέφυγαν στον θάνατο, ακολουθώντας το κισμέτ των υπαρξιακών αδιεξόδων.
🔺🔺
Πέρα από τις επί μέρους σωστές διαπιστώσεις, το σημείωμα είναι «λίγο» ειδικά σε μια χώρα όπου _και όπως γενικά συμβαίνει στο _βυθισμένο στο βούρκο και στην αιθαλομίχλη σάπιο καπιταλιστικό σύστημα (όρος που θα έπρεπε να είναι κυρίαρχος _ως αιτία, αναφέρεται μόνο μια φορά στο σημείωμα του Μαυρουδή) κυριαρχούν ασυδοσία και ανομία –πλάι στη σκανδαλολογία και την εικονική πραγματικότητα, εκτοπίζοντας τα μεγάλα προβλήματα του λαού, σε ένα σύστημα σκόπιμα συντηρούμενο από τις κυβερνήσεις για να μπορεί να ελέγχει το προσκήνιο και να συναλλάσσεται στο παρασκήνιο συμπαρασύροντας και σημαντικές προσωπικότητες του χώρου της τέχνης _αλλά όχι όλες ούτε καν την πλειοψηφία τους
Διακρίσεις
- Το 1965 κατέκτησε το Α΄ βραβείο στο 4ο Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης, με το τραγούδι «Ήταν μεγάλη η νύχτα» (στίχοι: Γιάννης Κακουλίδης, ερμηνεία: Σούλα Μπιρμπίλη).
- Το 1969 τιμήθηκε με το Α΄ βραβείο στον Διεθνή Διαγωνισμό Κιθάρας στο Μιλάνο, και με το βραβείο του ιταλικού μουσικού Τύπου “Mario de Luigi”.
- Το 1990 βραβεύτηκε στον Διεθνή Διαγωνισμό Παιδικού Τραγουδιού στη Λισαβόνα. Την ίδια χρονιά, η πρεσβεία της Βραζιλίας στην Ελλάδα του απένειμε το βραβείο Εϊτόρ Βίλα-Λόμπος για την προσφορά του στη διάδοση του έργου του Βραζιλιάνου συνθέτη στην Ελλάδα.
- Την ίδια χρονιά, το τραγούδι του «Ο παλιάτσος», με την Παιδική Χορωδία του Δημήτρη Τυπάλδου, πήρε το Α΄ βραβείο στον 12ο Διεθνή Διαγωνισμό Παιδικών Χορωδιών στη Λισαβόνα.
- Το 2005 και 2006 του απονεμήθηκε το βραβείο «Αρίων» για τους δίσκους Café del’art – Cinema και Café de l’art – Τσιτσάνης – Βαμβακάρης.
Δισκογραφία
Ο Νότης Μαυρουδής εισήλθε στη δισκογραφία το 1964 με τα τραγούδια «Άκρη δεν έχει ο ουρανός» και «Τα γιορτινά σου φόρεσε», σε στίχους του Γιάννη Κακουλίδη, με ερμηνευτή τον Γιώργο Ζωγράφο. [8] Το 1966 έγραψε μουσική για το θέατρο και τον κινηματογράφο.
- Το 1968 μελοποίησε το έργο του Οδυσσέα Ελύτη Άσμα ηρωϊκό και πένθιμο για τον χαμένο ανθυπολοχαγό της Αλβανίας, που είναι ένα λαϊκό ορατόριο για φωνή-χορωδία και ορχήστρα.
- Το 1976 κυκλοφόρησε τον δίσκο Ζωγραφιές απ’ τον Θεόφιλο σε στίχους του Άκου Δασκαλόπουλου, εμπνευσμένους από τις ζωγραφιές του Θεόφιλου.
- Το 1977 μελοποίησε ποιήματα του Μάνου Χατζιδάκι στο δίσκο Παιδί της Γης.
- Το 1985 κυκλοφόρησε τον δίσκο Έρως ανίκατε μάχαν σε ποίηση του Ηλία Πετρόπουλου.
- Από το 1990 έχει γράψει τραγούδια για παιδική χορωδία, και συνεργαζόταν με την Παιδική Χορωδία Δημήτρη Τυπάλδου.
- Το 1998 κυκλοφόρησαν οι δίσκοι με μουσική για τις θεατρικές παραστάσεις «Όλιβερ Τουίστ» (μουσική και τραγούδια του για την παράσταση του «Θιάσου 81») και «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» (μουσική και 3 τραγούδια, για την παράσταση της ομώνυμης τραγωδίας από τον Θίασο «Θυμέλη»).
- Μεταξύ 1999 και 2008 ηχογράφησε μαζί με τον μαθητή του Παναγιώτη Μάργαρη τη βραβευμένη σειρά Café de l’art, στην οποία διασκεύαζαν γνωστά τραγούδια από το ελληνικό και διεθνές ρεπερτόριο για δύο κιθάρες. Στο ίδιο πνεύμα, το 2018 ξεκίνησε τη σειρά Café Latino με τον Γιώργο Τοσικιάν.
- Το 2019 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις IANOS το έργο “Άγρυπνο φεγγάρι” – Μελοποιημένοι Έλληνες ποιητές από τον 19ο και τον 20ό αιώνα.
- Επίσης: Το 1999 κυκλοφόρησε τον δίσκο Λούνα Πάρκ, με την Παιδική Χορωδία του Δημήτρη Τυπάλδου και συμμετοχή του Γιώργου Νταλάρα. Το 2002 συνέθεσε τραγούδια για γυναικείες φωνές για τον δίσκο Στην ηχώ του έρωτα, στον οποίο συμμετέχουν μεγάλα ονόματα όπως η Χάρις Αλεξίου, η Γλυκερία, η Ελευθερία Αρβανιτάκη και η Έλλη Πασπαλά. Το 2006 έγραψε από κοινού με τον Ηλία Κατσούλη τραγούδια που «αφηγούνταν» τις ιστορίες μεγάλων Ελλήνων καλλιτεχνών (Γρηγόρης Μπιθικώτσης, Στέλλα Χασκίλ, Ρόζα Εσκενάζυ, Μαρίκα Νίνου, Φλέρυ Νταντωνάκη, Σωτηρία Μπέλλου κ.ά.) και κυκλοφόρησαν στον δίσκο Carte Postale.
- Ο Νότης Μαυρουδής έχει συνεργαστεί με σπουδαίους ποιητές όπως ο Οδυσσέας Ελύτης, ο Γιάννης Κακουλίδης, ο Ηλίας Πετρόπουλος, ο Άκος Δασκαλόπουλος και ο Μάνος Χατζιδάκις, καθώς και τραγουδιστές όπως οι Θανάσης Γκαϊφύλλιας, Γιώργος Ζωγράφος, Αρλέτα, Πόπη Αστεριάδη, Ελένη Βιτάλη, Γιώργος Μουφλουζέλης, Γιάννης Σαμσιάρης, Νένα Βενετσάνου, Πέτρος Πανδής, Κώστας Θωμαΐδης, Σταμάτης Κραουνάκης, Τάνια Τσανακλίδου, Μανώλης Μητσιάς, Χάρις Αλεξίου, Γιώργος Νταλάρας, Γλυκερία, Παντελής Θαλασσινός, Έλλη Πασπαλά, Αναστασία Μουτσάτσου κ.ά.
- Ως τραγουδιστής συμμετείχε σε ένα μόνο τραγούδι, το «Πόλη Κωνσταντινούπολη» από τον δίσκο Εάλω η Πόλις, όπου όλοι οι συνθέτες ερμήνευσαν τα τραγούδια τους. Ακόμα, συμμετείχε ως δεύτερη φωνή σε πέντε (5) τραγούδια, στον δίσκο Μικρές νυχτερινές μουσικές.
- Από τις εκδόσεις Γαβριηλίδης, κυκλοφόρησε το βιβλίο του Περί ελληνικού τραγουδιού το ανάγνωσμα, συνοδευόμενο από ένα ένθετο CD στο οπισθόφυλλο με τίτλο «Με δανεικά ιδανικά» που περιλαμβάνει επτά νέα τραγούδια του.