Με το Βλαχογιάννειο Μουσείο Βέροιας ασχοληθήκαμε στην εκπομπή «Ατέχνως» στο ραδιόφωνο της ΕΡΤopen, με αφορμή την πρωτοβουλία του μητροπολίτη να καλέσει εκπροσώπους της τοπικής κοινωνίας για να διαπιστώσουν ιδίοις όμμασι αν το μουσείο φιλοξενεί μισαλλόδοξα, εμφυλιοπολεμικά, χουντικά και αντικομμουνιστικά εκθέματα. Με σκοπό να καθησυχάσει την τοπική κοινωνία, να αποδείξει ότι οι αντιδρώντες είναι ψεύτες, κυρίως όμως να καταστήσει το εν λόγω «Μουσείο» χώρο επίσκεψης σχολικών μονάδων.
Στην πρόσκληση του μητροπολίτη ανταποκρίθηκαν την Κυριακή 6 Ιανουαρίου και οι τέσσερις βουλευτές του Νομού (εκ των οποίων οι τρεις του κυβερνώντος κόμματος ΣΥΡΙΖΑ), ο Αντιπεριφερειάρχης Ημαθίας, οι Δήμαρχοι Βέροιας, Νάουσας και Αλεξάνδρειας, ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Βέροιας, οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι, ο Αστυνομικός Διευθυντής Ημαθίας, ο Διευθυντής της Α/θμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας και ο εκπρόσωπος του Στρατηγού.
Σήμερα, και αφού μεσολάβησε χτες η εκπομπή μας με συνομιλητή μας έναν εκ των καλεσμένων του μητροπολίτη, η Μητρόπολη Βέροιας, Ναούσης και Καμπανίας εξέδωσε ανακοίνωση για την επίσκεψη των τοπικών παραγόντων όπου με περίτεχνο τρόπο περιγράφεται συμφωνία όλων των προσκεκλημένων: «μελέτησαν με προσοχή και ενδιαφέρον όλα τα εκθέματα και είχαν την ευκαιρία να διαπιστώσουν ότι το Μουσείο δεν λειτουργεί διχαστικά, όπως σκοπίμως, κακόβουλα και κακόπιστα διαδίδεται από ορισμένους, αλλά απεναντίας σέβεται απόλυτα τον ρόλο και την αποστολή του. Δεν διαστρεβλώνει σε καμιά περίπτωση την Ιστορία, δεν παρουσιάζει μονομερώς τα γεγονότα, δεν εξυμνεί πρόσωπα και καταστάσεις που δίχασαν τον λαό μας στις σκοτεινές περιόδους της Ιστορίας μας, αλλά υπηρετεί με συνέπεια και αντικειμενικότητα την ιστορική μνήμη».
Εκφράζονται όλοι οι προσκεκλημένοι του δεσπότη από τη συγκεκριμένη αναφορά και συνολικά με όσα αναφέρει το Δελτίο Τύπου της Μητρόπολης; Ιδιαίτερα δε οι τρεις βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, βεβαιώνουν ότι το Μουσείο λειτουργεί «δεν λειτουργεί διχαστικά, όπως σκοπίμως, κακόβουλα και κακόπιστα διαδίδεται από ορισμένους»; (Υπενθυμίζουμε ότι δεν συμπληρώθηκαν 6 μήνες από τότε που το κόμμα τους έλεγε σε ανακοίνωσή του αναφερόμενο στο Μουσείο: «Ένοχη και ύποπτη είναι και η λειτουργία του Βλαχογιάννειου “Μουσείου” που μέσα από ιστορικές δήθεν αναφορές, προωθούσε την μισαλλοδοξία και τον διχασμό του Ελληνικού λαού. Αν δεν το γνωρίζατε οφείλατε να ελέγξετε τη λειτουργία του, από τη στιγμή που υπήρχαν σχετικά δημοσιεύματα από το 2012 στον τοπικό τύπο»). Περιμένουμε την τοποθέτησή τους. Η σιωπή τους θα σημάνει ταύτιση με όσα ο μητροπολίτης αναφέρει στην ανακοίνωση.
Δεν είναι τυχαίο ότι το συγκεκριμένο Μουσείο λειτουργεί από το 2012 (και) με την ανοχή τους (και του κόμματός τους από το 2015) και ενώ υπενθυμίζει ο ΣΥΡΙΖΑ στο μητροπολίτη τα δημοσιεύματα από το 2012, τόσο οι ίδιοι όσο και το κόμμα τους τα αγνόησαν. Χρειάστηκε η καταγγελία του Συνδέσμου Φυλακισθέντων εξορισθέντων της περιόδου της Δικτατορίας για να το θυμηθούν και αφού απέκτησε ευρύτητα η αντίδραση.
Επιλέξαμε να μιλήσουν στην εκπομπή Ατέχνως με τον προϊστάμενο Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας κ. Διονύση Διαμαντόπουλο, μιας και το συγκεκριμένο Μουσείο επισκεπτόταν κατά το παρελθόν μαζικά σχολεία της περιοχής, ακόμη και νηπιαγωγεία!!! Πόσο κατάλληλο είναι το Μουσείο για να το επισκέπτονται οι μαθητές, ήταν ο πυρήνας των ερωτήσεων και των ζητημάτων που θέσαμε στον κ. Διαμαντόπουλο.
Υπενθυμίζουμε ότι το «Μουσείο» φιλοξενεί τη συλλογή του ιδιώτη, απόστρατου στρατιωτικού, Κανέλλου Ντόντου, ο οποίος διαχειρίζεται και τη σελίδα στο facebook με την επωνυμία Ιστορικός Συλλέκτης Βέροιας, βρίθει μισαλλόδοξων, αντικομμουνιστικών, φιλοχουντικών εκθεμάτων με περιγραφές και σχόλια όπως το ακόλουθο: «Μαθήματα ιστορίας. Ο κόσμος δε γνωρίζει ότι η αιτία για το ολοκαύτωμα στα Καλάβρυτα ήταν η κίνηση ορισμένων κομμουνιστών να σκοτώσουν δυο τρεις Γερμανούς και να εξαφανιστούν….”». Κάτω από άλλο έκθεμα γράφει:«Ως άθλιοι οι κομμουνιστές πάντα επέλεγαν τις γιορτές για να σκοτώσουν εκμεταλλευόμενοι τη χαλαρότητα των ημερών».
Μουσείο και σελίδα στο facebook συμβάλλουν (ως προέκταση του ένα στο άλλο) τόσο στη νόθευση της ιστορίας όσο και στην καλλιέργεια κλίματος μισαλλοδοξίας, αντικομμουνισμού, αλυτρωτισμού κλπ.
Ρωτήσαμε τον κ. διευθυντή της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης:
- Είναι παιδαγωγικό ένα τέτοιο «Μουσείο» που ακόμη και αν εξέλειπαν τα προκλητικά εκθέματα, να το επισκέπτονται νήπια; Πρόκειται για ένα «Μουσείο» με έντονο το στρατιωτικό και μιλιταριστικό του χαρακτήρα. Σε μια ηλικία που τα παιδιά πρέπει να γνωρίουν τη σημασία και τα αγαθά της ειρήνης, τα δείχνουμε στρατιωτικές στολές, όπλα, χειρομβομβίδες κλπ.
- Ο κ. Διαμαντόπουλος μας διαβεβαίωσε ότι έχουν αποσυρθεί τα εκθέματα εκείνα τα οποία προκάλεσαν τη δικαιολογημένη αντίδραση. Υπενθυμίσαμε στον κ. Διαμαντόπουλο ότι η συγκεκριμένη έκθεση είναι κυλιόμενη, κατά δήλωση του διαχειριστή του «Μουσείου», και ασχέτως με το ποια εκθέματα είδαν οι καλεσμένοι του μητροπολίτη κατά την επίσκεψή τους, αυτά μπορεί να αλλάζουν αύριο αξιοποιώντας όλο τον «πλούτο» των εκθεμάτων που έχει στη διάθεσή του και παραπέμπουν στις πιο μαύρες εποχές. Έτσι άλλα εκθέματα είδε ο ίδιος, διαφορετικά θα δουν οι μαθητές.
- Στο συγκεκριμένο «μουσείο» κάνει ξενάγηση ένας άνθρωπος που δεν έχει κρύψει ότι η ιδεολογία του ταυτίζεται με τα εκθέματά του (άλλωστε έχουμε και τη διαδικτυακή του δράση, αναφέραμε παραπάνω δύο παραδείγματα) . Μπορεί αυτός να κάνει ξενάγηση στους μαθητές; Είναι σα να βάζουμε έναν αμετανόητο βιαστή να μιλήσει στα παιδιά για τα ανθρώπινα δικαιώματα (Υπενθυμίζουμε ότι ο μητροπολίτης «βάπτισε» τον κ. Καννέλο ως πατριώτη!!!).
- Ακόμη και αν δεχτούμε ότι δε θα υπάρχουν μεμπτά εκθέματα, δε θα κάνει την ξενάγηση ο κ. Ντόντος, τα εκθέματα (από μόνα τους) που κάθε φορά φιλοξενούνται και οι περιγραφές «αφηγούνται» την ιστορία μιας περιόδου ευαίσθητης. Η αφήγηση της ιστορίας μιας έκθεσης που έχει στήσει ο κ. Ντόντος θα συμβάλλει στην ανάγκη να ζουν οι λαοί αρμονικά και να λύνουν τις όποιες διαφορές προκύπτουν στο πέρασμα του χρόνου με διάλογο μόνοι τους ή θα είναι μια «αφήγηση» που θα καλλιεργεί τον αλυτρωτισμό και τον εθνικισμό; (Υπενθυμίζουμε ότι πρόκειται για ένα «Μουσείο» από το οποίο εκλείπει κάθε ίχνος επιστημονικής, κοινωνικής, εκπαιδευτικής ευθύνης. Ένα Μουσείο που λειτουργεί με την «ευχή» του Μητροπολίτη και την ευθύνη (!) ενός απόστρατου αξιωματικού, ο οποίος αυτοπροσδιορίζεται ως συλλέκτης).
- Μπορούμε να παραβλέψουμε τη σύνδεση του «Μουσείου» με τη διαδικτυακή προέκτασή του, τον «Ιστορικό Συλλέκτη Βέροιας»; Ένα παιδί που θα επισκεφτεί το «Μουσείο» πιθανότατα μετά ή κάποια στιγμή θα επισκεφτεί την εν λόγω σελίδα. (Ο ίδιος ο κ. Ντόντος καλλιεργεί αυτή τη σύνδεση, ο ίδιος είναι «ψυχή» και των δύο και περιφέρει τα «εκθέματά» του πότε στο ένα και πότε στο άλλο).
Ο κ. Δ. Διαμαντόπουλος απάντησε σε όλα τα ερωτήματά μας. Είχαμε μια ζωηρή, ενδιαφέρουσα συζήτηση, χρήσιμη τόσο για την τοπική κοινωνία όσο και όσους αντιδρούν (δικαίως κατά την άποψή μας) στο εν λόγω «Μουσείο».
Ο υπογράφων, άκουσε με ενδιαφέρον τα όσα είπε ο κ. Διαμαντόπουλος, συνεχίζει να έχει την ίδια άποψη, ότι η τοπική εκπαιδευτική κοινότητα έχει ευθύνη να προφυλάξει τα παιδιά από την έκθεση τους στη μισαλλοδοξία, στον αλυτρωτισμό, από οτιδήποτε υπονομεύει τη δημοκρατία και νοθεύει την ιστορία. Αυτό θα συμβεί με τυχόν επίσκεψη στο εν λόγω «Μουσείο».
Με ενδιαφέρον αναμένουμε τη συζήτηση της Ερώτησης του ΚΚΕ στη Βουλή όπου εκεί θα τοποθετηθεί για το θέμα ο καθ’ ύλην αρμόδιος υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου.