Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Κινηματογράφος: Η παρείσφρηση – BlacKkKlansman, του Σπάικ Λι (2018)

Παρου­σιά­ζει ο Ειρη­ναί­ος Μαρά­κης //

Είδα­με την «Παρεί­σφρη­ση», την εξαι­ρε­τι­κά επί­και­ρη ται­νία του Σπάικ Λι (Μάλ­κολμ X) για το φυλε­τι­κό ρατσι­σμό στις ΗΠΑ της δεκα­ε­τί­ας του ’70 αλλά και για τη σύγ­χρο­νη Αμε­ρι­κή του Ντό­ναλντ Τραμπ, για το διωγ­μό τότε και σήμε­ρα των Μαύ­ρων καθώς και για το ρόλο της ακρο­δε­ξιάς. Δια­σκε­δα­στι­κή, εύστο­χη και σαρ­κα­στι­κή, με στι­βα­ρές και προ­σεγ­μέ­νες ερμη­νεί­ες, με στιγ­μές γέλιου αλλά κι έντο­νης συγκί­νη­σης και με τη σχε­τι­κή δρά­ση, βλέ­πε­ται ευχά­ρι­στα και ως πολι­τι­κό σχό­λιο αιχ­μής κι ως περι­πέ­τεια, μακριά βέβαια από τα κλι­σέ και τις γελοιό­τη­τες των μπλόκ­μπα­στερ. Βασι­σμέ­νη στην αλη­θι­νή ιστο­ρία του πρώ­του Αφρο­α­με­ρι­κα­νού αστυ­νο­μι­κού, του Ρον Στάλ­γουορθ, ο οποί­ος κατά­φε­ρε με επι­τυ­χία να παρει­σφρή­σει ως μυστι­κός σε οργά­νω­ση της Κου Κλουξ Κλαν στην περιο­χή του Κολο­ρά­ντο Σπρινγκς!

Ευχάριστη έκπληξη

Και αυτό ακρι­βώς είναι το πρώ­το σημείο όπου η ται­νία αυτή σου προ­κα­λεί ευχά­ρι­στη έκπλη­ξη για να την ενι­σχύ­σει στη συνέ­χεια: όντως ο Ρον Στάλ­γουορθ εισχώ­ρη­σε το 1978 ως μυστι­κός στην τοπι­κή οργά­νω­ση της Κου Κλουξ Κλαν και σε συνερ­γα­σία με τον Εβραϊ­κής κατα­γω­γής(!) συνά­δελ­φο του Φλιπ, ο οποί­ος αντι­με­τώ­πι­σε την –δικαιο­λο­γη­μέ­νη– καχυ­πο­ψία των ακρο­δε­ξιών φανα­τι­κών για το ποιος είναι και για τους σκο­πούς του. Και όχι μόνο εισχώ­ρη­σε αλλά κατά­φε­ρε να βγει κι αλώ­βη­τος από αυτή την ιστο­ρία, σε μια περί­ο­δο που τα φυλε­τι­κά μίση και πάθη βρί­σκο­νταν στο από­γειο τους, όπως άλλω­στε και τώρα… Με αυτή ακρι­βώς την επι­και­ρο­ποί­η­ση και κυρί­ως, την καταγ­γε­λία των θεμά­των της κλεί­νει η ται­νία: με την σύγ­χρο­νη Αμε­ρι­κή του Ντό­ναλντ Τραμπ όπου οι ναζι­στι­κές συμ­μο­ρί­ες δοξά­ζουν την ανω­τε­ρό­τη­τα της Λευ­κής Φυλής, με τη φασι­στι­κή επί­θε­ση και τη δολο­φο­νία της ακτι­βί­στριας Χέδερ Χάγιερ στο Σάρ­λο­τσβιλ καθώς και με τις αντι­στά­σεις που ανα­πτύσ­σο­νται απέ­να­ντι σε όλα αυτά.

Η ται­νία τιμή­θη­κε με το Μεγά­λο Βρα­βείο της Επι­τρο­πής στο Φεστι­βάλ των Κανών και όχι άδι­κα καθώς προ­χω­ρά­ει σε μια μίξη θεμά­των που μπο­ρεί να μην είναι πρω­τό­τυ­πη, έχουν εφαρ­μό­σει κι άλλοι δημιουρ­γοί αυτή την λογι­κή στις ται­νί­ες τους όπως πχ ο Στάν­λεϊ Κιού­μπρικ (SOS, Πεντά­γω­νο καλεί Μόσχα), αλλά που εύστο­χα απο­δο­μεί βήμα το βήμα τη σύγ­χρο­νη αμε­ρι­κά­νι­κη κρί­ση που στη­ρί­ζει κι ενι­σχύ­ει την φασι­στι­κή βία σε βάρος των δημο­κρα­τι­κών δυνά­με­ων και φυσι­κά ενά­ντια σε καθε­τί δημο­κρα­τι­κό. Όπως σχο­λί­α­σε ο Σπάικ Λι κατά τη διάρ­κεια της βρά­βευ­σης του: «Διό­τι σήμε­ρα ζού­με πραγ­μα­τι­κά επι­κίν­δυ­να χρό­νια, όμως (…) η ται­νία μιλά από μόνη της» ενώ τόνι­σε πως «Στό­χος της είναι να μας βγά­λει από την πνευ­μα­τι­κή μας νάρ­κω­ση και να μας οδη­γή­σει στην αλή­θεια, την καλο­σύ­νη, την αγά­πη και όχι στο μίσος». Κατά τη γνώ­μη μας, η ται­νία και η συζή­τη­ση που μπο­ρεί να ανοί­ξει γύρω από όλα αυτά τα ζητή­μα­τα, μπο­ρεί να γίνει και αφορ­μή για δρά­ση αλλά βέβαια όχι από μόνη της…

Αντιρατσιστικό αίσθημα, σάτιρα και σφάλματα

Η «Παρεί­σφρη­ση» είναι οπωσ­δή­πο­τε μια προ­κλη­τι­κή ται­νία, με σαφέ­στα­το αντι­ρα­τσι­στι­κό πνεύ­μα και προ­σα­να­το­λι­σμό όπου χτυ­πά­ει δυνα­τά το καμπα­νά­κι σχε­τι­κά με την άνο­δο της ακρο­δε­ξιάς και την επι­τα­κτι­κή ανά­γκη να μπει ένα φρέ­νο σε όλα αυτά καθώς και στις πολι­τι­κές που τα προ­ω­θούν και που τα ανα­πα­ρά­γουν. Ο τρό­πος που ανα­πτύσ­σει το δίκτυο της η φασι­στι­κή συμ­μο­ρία στο φιλμ, η προ­σπά­θεια της άμβλυν­σης των ρατσι­στι­κών αιχ­μών μπρο­στά στις κάμε­ρες για να κερ­δη­θεί ένα ευρύ­τε­ρο κομ­μά­τι πλη­θυ­σμού σε αυτές τις πολι­τι­κές, η σκλη­ρό­τη­τα και το μίσος των ρατσι­στι­κών εγκλη­μά­των που ενι­σχύ­θη­καν και μέσα από τον πολι­τι­σμό (καί­ρια και σκλη­ρά σοκα­ρι­στι­κή η ανα­φο­ρά στις ται­νί­ες «Όσα Παίρ­νει Ο Άνε­μος» (1939) και «Γέν­νη­ση ενός Έθνους» (1915), που ενώ είναι και ανα­φέ­ρο­νται ως ορό­ση­μα του αμε­ρι­κά­νι­κου κινη­μα­το­γρά­φου συνε­τέ­λε­σαν στην καλ­λιέρ­γεια και στην ανα­ζω­πύ­ρω­ση των ρατσι­στι­κών και φυλε­τι­κών αντι­λή­ψε­ων) καθώς και η διή­γη­ση ενός ρατσι­στι­κού εγκλή­μα­τος από ένα πρώ­ην σκλά­βο και αγω­νι­στή του μαύ­ρου απε­λευ­θε­ρω­τι­κού κινή­μα­τος που υπο­δύ­ε­ται εξαι­ρε­τι­κά και με λιτό­τη­τα ο παλαί­μα­χος τρα­γου­δι­στής Χάρι Μπελαφόντε.
Η σάτι­ρα των ρατσι­στι­κών αντι­λή­ψε­ων και το αβί­α­στο αλλά τρα­γι­κό στην ουσία του γέλιο που απο­δο­μεί στη στιγ­μή κάθε σκλη­ρή θέση είναι μια σοφή επι­λο­γή του σκη­νο­θέ­τη που δίνει πόντους τόσο στο σύνο­λο της ται­νί­ας ως καλ­λι­τε­χνι­κού εγχει­ρή­μα­τος χωρίς όμως να στε­ρεί από την «Παρεί­σφρη­ση», αντί­θε­τα ενι­σχύ­ει, τον καταγ­γελ­τι­κό της χαρακτήρα.

tainia1

Πέρα από όλα τα παρα­πά­νω η ται­νία παρου­σιά­ζει πολύ συνο­πτι­κά αλλά δεν εστιά­ζει στο ριζο­σπα­στι­κό Κίνη­μα των Μαύ­ρων Παν­θή­ρων: δεν εμβα­θύ­νει, ούτε εμπλου­τί­ζει την ται­νία με τους αγώ­νες και τις ιδέ­ες του κινή­μα­τος αυτού ενώ ακό­μα και στην δημό­σια ομι­λία στε­λέ­χους της οργά­νω­σης, τον Κουά­με Του­ρέ, τονί­ζε­ται με έντο­νη αφέ­λεια η… αγά­πη ως κεντρο­μό­λος δύνα­μη του Κινή­μα­τος και όχι η αντι­ρα­τσι­στι­κή και κοι­νω­νι­κή αγα­νά­κτη­ση ενώ ακό­μα και η αστυ­νο­μία, από όπου προ­έρ­χε­ται ο δημο­κρα­τι­κών αντι­λή­ψε­ων πρω­τα­γω­νι­στής που προ­σπα­θεί ματαί­ως να συμ­βι­βά­σει την ανα­γκαιό­τη­τα για την απε­λευ­θέ­ρω­ση των Μαύ­ρων με την πίστη του ότι οι θεσμοί είναι ικα­νοί να βάλουν ένα τέλος στη ρατσι­στι­κή βία, παρου­σιά­ζε­ται ως δημο­κρα­τι­κή και καλό­βο­λη δύνα­μη ενώ οι ρατσι­στές είναι περι­θω­ρια­κοί μέσα στην καλο­δου­λε­μέ­νη μηχα­νή επι­βο­λής της τάξης. Ας μην ξεχνά­με και με αφορ­μή τα προη­γού­με­να ότι η ται­νία Σέρ­πι­κο (1970), το φιλμ-ντο­κου­μέ­ντο του Σίντ­νεϊ Λιού­μετ για την δια­φθο­ρά μέσα στην αστυ­νο­μία βασι­σμέ­νο επί­σης σε μια πραγ­μα­τι­κή ιστο­ρία δεν έκα­νε εκπτώ­σεις στο θέμα της δεί­χνο­ντας τις κατα­στά­σεις όπως ακρι­βώς έχουν… κι όχι ωραιο­ποιώ­ντας κατα­στά­σεις. Αυτό είναι, κατά τη γνώ­μη μας, και το μόνο κλι­σέ που ακο­λου­θεί­ται στην ται­νία και η οποία διη­γεί­ται μια οπωσ­δή­πο­τε ασυ­νή­θι­στη ιστο­ρία – όμως είναι ένα κλι­σέ, και μία αντί­φα­ση κατά συνέ­πεια, που αντι­με­τω­πί­ζε­ται και με ένα άλλο κλι­σέ: στο τέλος της υπό­θε­σης ο πρω­τα­γω­νι­στής καλεί­ται να κατα­στρέ­ψει τα αρχεία της…

Θα λέγα­με πως η «Παρεί­σφρη­ση» είναι μία ται­νία που δεν πρέ­πει να χάσει κανείς και καμία. Ε, και αν σας πει κάποιος ότι έγι­ναν μόδα τα αντι­ρα­τσι­στι­κά και πολι­τι­κά φιλμ πεί­τε του πως σε ένα κόσμο που αλλά­ζει, η πολι­τι­κή και η τέχνη σε συνερ­γα­σία και όχι σε αντι­πα­ρά­θε­ση, είναι οι μόνες μας εγγυ­ή­σεις γα να μην κατρα­κυ­λή­σου­με ξανά στα μεσά­νυ­χτα που έφε­ρε ο ναζι­σμός, ο ρατσι­σμός και οι φυλε­τι­κές δια­κρί­σεις όχι πολ­λά χρό­νια πριν…

_______________________________________________________________________________________________________

Ο Ειρηναίος Μαράκης γεννήθηκε στα Χανιά το 1986, απόφοιτος της τεχνικής εκπαίδευσης. Συμμετέχει με ποιήματα του στα συλλογικά έργα (e‑books) ενώ ποιήματα του έχουν δημοσιευτεί σε διάφορες λογοτεχνικές σελίδες. Αρθρογραφεί στην εφημερίδα Αγώνας της Κρήτης καθώς και στο διαδικτυακό πολιτικό και πολιτιστικό περιοδικό Ατέχνως. Διατηρεί το ιστολόγιο Λογοτεχνία και Σκέψη.
Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο