Γράφει ο Ειρηναίος Μαράκης //
Εκατόν σαράντα εφτά χρόνια πριν κυκλοφόρησε το μυθιστόρημα του Μαρκ Τουέιν, «Οι περιπέτειες του Τομ Σόγερ» (1876). Μαθητής στο γυμνάσιο, διάβασα τέσσερις φορές (από δύο διαφορετικές εκδόσεις) τις περιπέτειες του ορφανού Τομ Σόγερ και του φίλου του Χάκλμπερι Φιν στη φανταστική πόλη Σεντ Πίτερσμπουργκ, δίπλα στον Μισισιπή. Η ιστορία του νεαρού, ατίθασου και αυθάδικου αγοριού ήρθε να ταράξει την υπερβολικά ήσυχη ζωή ενός έφηβου μαθητή της ελληνικής επαρχίας όπου ούτε οι φίλοι, ούτε οι προκλήσεις της καθημερινής ζωής έλειπαν. Η ανάγνωση της μου άφησε μια απίστευτη επίγευση που τόσα χρόνια μετά ως αναγνώστης ψάχνω και δεν έχω βρει πουθενά. Γνωρίζω όμως καλά, πως ψάχνω μάταια: δεν είμαι έφηβος πια. Παράλληλα η καθημερινότητα, η ίδια με την οποία βρέθηκε αντιμέτωπος ο Τομ, έχει επιβάλει ως ένα σημείο τους ρυθμούς της. Ακόμα και η λογοτεχνία έχει αλλάξει…
Χρόνια μετά διάβασα και τις «Περιπέτειες του Χακ Φιν» που είχε ήδη ξεχωρίσει ως μια ολοκληρωμένη προσωπικότητα στις «Περιπέτειες του Τομ Σόγερ» σε σχέση με τις περισσότερο απλοποιημένες περιγραφές των υπόλοιπων χαρακτήρων του μυθιστορήματος. Δεν ήταν μια λανθασμένη επιλογή καθώς ο σκοπός του συγγραφέα, μεταξύ άλλων, ήταν να διακωμωδήσει διάφορες καταστάσεις και συμπεριφορές του αμερικάνικου Νότου στον 19ο αιώνα με επίκεντρο την παιδική και εφηβική ηλικία των κεντρικών πρωταγωνιστών του. Η πρώτη εντύπωση που αποκόμισα ήταν ιδιαίτερα θετική. Πάνω από όλα, γιατί η επιστροφή στο σύμπαν του Τομ Σόγερ ήταν μια αποκάλυψη για μένα. Όμως, η πρώτη αθωότητα είχε χαθεί. Βάζω στοίχημα, πως εάν είχα διαβάσει ως έφηβος τον Χακ Φιν θα απογοητευόμουν.
Όμως εάν προσεγγίσουμε τα δυο βιβλία με αντικειμενικούς κι όχι υποκειμενικούς όρους κι επιθυμίες το συμπέρασμα είναι απλό: ο Τομ Σόγερ ήταν, είναι και θα είναι ένα έργο αυθόρμητο και ονειροπόλο, όχι όμως και αθώο – προσοχή, ενώ ο Χακ Φιν ένα έργο περισσότερο ριζωμένο στη γη, στην πραγματικότητα. Είναι ένα βιβλίο για το τέλος των ονείρων. Γι’ αυτό έχει μεγαλύτερη σχέση με τις δουλειές του Τζων Στάινμπεκ παρά με τον μεγάλο αδερφό του. Στην πραγματικότητα, τα δύο βιβλία αποτελούν ένα ενιαίο έργο το οποίο ακολούθησε μια εξελικτική πορεία, με αποτέλεσμα οι διαφορές τους να κατασκευάσουν ένα σύμπαν, όσο γίνεται, πιο αντιπροσωπευτικό μιας περιόδου. Μιας περιόδου κοινωνικών αλλαγών άρα λογοτεχνικών, υφολογικών κ.ο.κ. Εκεί ο συγγραφέας δεν παρέλειψε να συμπεριλάβει και αυτοβιογραφικά στοιχεία. Βέβαια, σε κάθε βιβλίο υπάρχουν διακριτές διαφορές αλλά θα έλεγα ότι εάν δεν υπήρχαν ο Τομ Σόγερ κι ο Χακ Φιν θα έπρεπε οπωσδήποτε να γραφτούν.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στον Χακ Φιν ανοίγουν ζητήματα που μόλις και είχαν αναφερθεί στον Τομ Σόγερ: οι φυλετικές διακρίσεις, ο ρατσισμός, οι ενδοοικογενειακές συγκρούσεις, οι βεντέτες μεταξύ ανθρώπων, η παρακμή, η αλλοτρίωση, η αποξένωση. Επίσης, η αξιοποίηση τεχνασμάτων και ψευδών δηλώσεων για την επιβίωση, η κοινωνική παρακμή, η αλληλεγγύη, η φιλία και άλλα πολλά. Ίσως γι’ αυτό να ευθύνεται κι η κοινωνική καταγωγή των δύο πρωταγωνιστών: ο Τομ, αν και ορφανός, μεγαλώνει μέσα σ’ ένα προστατευόμενο περιβάλλον και όσο και αν αντιδρά στο τέλος πάντα επιστρέφει σε αυτό. Αντίθετα ο Χακ ως θύμα της πατρικής και κοινωνικής βίας, θα βρεθεί στο περιθώριο της κοινωνίας – σε σχέση με τον «μικροαστό» Τομ – και όταν αντιδρά το κάνει πραγματικά για να ξεφύγει από τα στενά κοινωνικά όρια. Όπως και να ‘χει, τα δυο παιδιά γίνονται φίλοι γιατί δεν δέχονται τα διάφορα ταμπού, τους προκαθορισμένους τρόπους συμπεριφοράς. Όλα τα παραπάνω, καθιστούν τα δύο βιβλία επίκαιρα, διαχρονικά όπως κάθε έργο που σέβεται τον εαυτό του και τους αναγνώστες του. Με λίγα λόγια, μιλάμε για δυο κλασικά έργα που αποτελούν ένα ύμνο στη φιλία, στην ανεμελιά και στην ελευθερία της παιδικής ηλικίας, στα όνειρα που δεν γίνονται πραγματικότητα, στα πρώτα ερωτικά σκιρτήματα, στη χαρά της ζωής. Αξίζει να διαβαστούν και να αγαπηθούν ξανά.
Πληροφορίες:
Ο Τομ Σόγερ είναι ο πρωταγωνιστής του μυθιστορήματος του Μαρκ Τουέιν Οι Περιπέτειες του Τομ Σόγερ (1876). Εμφανίζεται σε άλλα τρία μυθιστορήματα του Τουέιν: Οι Περιπέτειες του Χακ Φιν (1884), Ο Τομ Σόγερ στο εξωτερικό (1894) και Ο Τομ Σόγερ, ντετέκτιβ (1896). Ο Χάκλμπερι “Χακ” Φιν εμφανίζεται και στα δύο κεντρικά μυθιστορήματα ενώ είναι ο αφηγητής στις συνέχειες των αρχικών ιστοριών.
Ο Σάμιουελ Λόνγκχορν Κλέμενς, που έγινε γνωστός σ’ όλο τον κόσμο ως Μαρκ Τουέιν, γεννήθηκε το 1835 και μεγάλωσε στο παραποτάμιο λιμάνι Χάνιμπαλ, στο Μιζούρι. Σε ηλικία δώδεκα χρόνων εγκατέλειψε το σχολείο ψάχνοντας για δουλειά. Εργάστηκε ως καπετάνιος σε ατμόπλοιο, τυπογράφος, στρατιώτης, χρυσοθήρας, εργάτης ορυχείων και ανταποκριτής στις Δυτικές Πολιτείες. Οι εμπειρίες του τον πλούτισαν με μια βαθιά γνώση των ανθρώπων, καθώς και με την ικανότητα να χειρίζεται τις διαλέκτους τους και να κατανοεί τα έθιμά τους. Πέθανε το 1910.
Έργα του: Ο περίφημος βάτραχος της Καλαβέρας (1865), Η Ζωή στο Μισισιπή (1883), Ένας Γιάνκης του Κονέκτικατ στην αυλή του βασιλιά Αρθούρου (1899), Ο μυστηριώδης ξένος (1916) κ.α.