Το θεατρικό έργο «Νίκος Πλουμπίδης», που αναφέρεται στη ζωή και την αγωνιστική δράση του στελέχους του ΚΚΕ, ανεβαίνει κάθε Σάββατο στις 9.00μμ και Κυριακή στις 8.00μμ στο «Θέατρο της Ημέρας» (Γεννηματά 20, Αμπελόκηποι, μετρό «Πανόρμου») σε δραματουργική επεξεργασία και σκηνοθεσία Βασίλη Κολοβού.
Το Ατέχνως συζήτησε με τον στρατευμένο καλλιτέχνη, τόσο για το συγκεκριμένο έργο, όσο και για τη σχέση της τέχνης με κυρίαρχη ιδεολογία και για το σήμερα, που οξύνονται και πάλι οι ιμπεριαλιστικοί ανταγωνισμοί και η περιοχή μας μυρίζει μπαρούτι.
Είστε ένας ηθοποιός — σκηνοθέτης που δε διστάζει να καταπιαστεί με αυτό που εκ πρώτης φαντάζει δύσκολο.
Από το βαρναλικό «Φως που καίει» στον Νίκο Πλουμπίδη, μια εμβληματική προσωπικότητα, ταυτισμένη με τις πιο δραματικές και συνάμα τις πιο λαμπρές στιγμές της σύγχρονης ιστορίας μας.
Πόσο εύκολο ήταν να μεταφερθεί στο θεατρικό σανίδι;
▪️ Το πλέον δύσκολο εγχείρημα της θεατρικής μου καριέρας, όχι μόνο γιατί πρέπει να αποδοθεί θεατρικά ένας ήρωας κομουνιστής που έγραψε ως μάρτυρας τη δική του αγωνιστική ιστορία, αλλά και γιατί είναι η πρώτη φορά που η ζωή και η δράση του ανεβαίνουν στη θεατρική σκηνή.
▪️ Μια φυσιογνωμία παγκόσμια όπως ο Νίκος Πλουμπίδης, εμπνέει δέος και σεβασμό και δεν προσφέρεται για επιδερμική και περιστασιακή προσέγγιση αλλά απαιτείται να βάλεις το μαχαίρι στο κόκαλο.
Οφείλεις να τιμήσεις τον αγωνιστή Νίκο Πλουμπίδη γιατί αυτά που πρόσφερε στις γενιές που ακολούθησαν τη θυσία του, είναι οι σπουδαιότερες παρακαταθήκες για το μέλλον της ανθρώπινης κοινωνίας.
▪️ Και μόνο το γεγονός ότι στον μάρτυρα αυτό, πολλοί οφείλουμε το γεγονός ότι γεννηθήκαμε, αρκεί για να τοποθετηθεί το όνομά στο πάνθεον των ηρώων του λαού μας.
Καλό θα είναι να ξέρουν οι νέοι άνθρωποι ότι πριν από 76 χρόνια, ο ελληνικός λαός ματαίωσε τα σχέδια του Χίτλερ για την επιστράτευση των Ελλήνων στα γερμανικά Νταχάου.
Η 5η Μάρτη1943 είναι μια επική σελίδα της ελληνικής Ιστορίας. Είναι η ημέρα που μια σκλαβωμένη και υπόδουλη χώρα αλλά με έναν αδούλωτο λαό — η Ελλάδα της Αντίστασης – στέκεται ολόρθη απέναντι στον κατακτητή, αψηφά τη Βέρμαχτ, τη Γκεστάπο και τα Ες Ες, ανατρέπει τους σχεδιασμούς τους να αλυσοδέσουν τα παιδιά του λαού στα γερμανικά στρατόπεδα συγκέντρωσης και τσακίζει τη θηριωδία τους.
Ο Νίκος Πλουμπίδης ήταν ο καθοδηγητής και οργανωτής αυτής της μεγαλειώδους πράξης.Στις μέρες μας τα περισσότερα είδη τέχνης αναμασούν και υπηρετούν την κυρίαρχη ιδεολογία, επιλέγουν το εύπεπτο, το επιφανειακό, ποια είναι η σημασία ενός θεατρικού εγχειρήματος που αναδεικνύει τη ζωή και δράση ανθρώπων όπως ο Νίκος Πλουμπίδης;
Μέσα από τη ροή της παράστασης παρακολουθούμε τη δράση του και ιδιαίτερα τα τελευταία δραματικά χρόνια, τόσο τα δικά του όσο και του Κινήματος, ο δε κύκλος, κλείνει με την εκτέλεσή του.
Ο Νίκος Πλουμπίδης απέδειξε ότι η ανιδιοτέλεια, ο σεβασμός και η πίστη στην ιδεολογία και τα ιδανικά ενός κομμουνιστή αγωνιστή, δεν είναι λόγια, αλλά στάση ζωής.
Το περιγράφει άλλωστε σε ένα από τα γράμματά του: «Κρατιέμαι με τα δόντια στη ζωή για να δώσω ακόμα δυο μάχες, τη μάχη της δίκης και τη μάχη του εκτελεστικού αποσπάσματος».
▪️ Εννοείται ότι η λιτή και αφαιρετική σκηνοθετική ματιά ήταν απαραίτητη για να δημιουργήσω στον θεατή την αίσθηση εκείνης της μαύρης εποχής κατά την οποία οι κυβερνήσεις μαριονέτες με την στήριξη και καθοδήγηση του αμερικανικού παράγοντα είχαν φέρει το λαό μας σε απόγνωση.
▪️ Σκοπός μου δεν ήταν και δεν είναι να καταφέρω μια απλή θεατρική παράσταση που θα είναι θέατρο για το θέατρο, αλλά έναν φόρο τιμής για τον Πλουμπίδη χρησιμοποιώντας το θέατρο ως μέσο για να αναδειχθούν οι πτυχές αυτού του μάρτυρα που έδωσε τη ζωή του για το λαό μας και υπηρέτησε πιστά το Κόμμα του και τις προσδοκίες του.
Λασπώθηκε, λαβώθηκε αλλά δεν κιότεψε μα ούτε και αλλαξοπίστησε και στο τέλος δικαιώθηκε.
Το έργο είναι ένας ύμνος στον κομμουνιστή Νίκο Πλουμπίδη και το μεγαλείο της ψυχής του!Γιατί να δει κάποιος την παράσταση;
Τι έχει να πει η παράσταση στο θεατή και ειδικά σε εκείνον που δεν ασπάζεται την ιδεολογία του κομμουνιστή Νίκου Πλουμπίδη;
Για να μάθει, να πληροφορηθεί, να διδαχθεί.
Να γνωρίσει όσα αγνοεί, να αντιληφθεί το μέγεθος του ήρωα και μάρτυρα Νίκου Πλουμπίδη.
Ο σεβασμός με τον οποίο αντιμετώπισε συντρόφους ακόμα και εχθρούς, σε συνδυασμό με τη σιδερένια πίστη του στην ιδεολογία του, το κόμμα του, αλλά πάνω απ’ όλα στην έννοια της λέξης Άνθρωπος, τον καθιστούν πλέον σύμβολο ηρωικού αγωνιστή, για όλες τις γενιές.
Ο Πλουμπίδης, απομονωμένος και χαρακτηρισμένος από την ηγεσία του Κόμματος, όχι μόνο δεν το αποκήρυξε, αλλά και το υπεράσπισε μέχρι την τελευταία του πνοή.
Στην άδικη κατηγορία ο Νίκος Πλουμπίδης απάντησε γράφοντας: «Τιμή μου εγώ πάνω απ’ όλα έχω την τιμή του Κόμματος. Εγώ εκείνα που δίδασκα τα εφάρμοζα πρώτος εγώ. Ήμουν πιστός στο Κόμμα τότε που με ανέβαζε στα ανώτατα αξιώματά του, είμαι πιστός και τώρα που, καλά ή κακά, δίκαια ή άδικα, με κατηγορεί και με στιγματίζει. Θα παραμείνω για πάντα πιστός και θα πεθάνω κομμουνιστής».
Τι σπουδαιότερο απ’ αυτό, για να δημιουργήσει τα κατάλληλα ερεθίσματα σε έναν οιοδήποτε θεατή για να παρακολουθήσει μια πολιτική παράσταση σαν αυτή;
Είναι γνωστό πως είστε στρατευμένος καλλιτέχνης και ποτέ δε διστάσατε να αναλάβετε το ρόλο που σας αντιστοιχεί.
Πέρασαν 20 χρόνια από το «Δικαστήριο των Λαών» στην πλατεία Συντάγματος στο οποίο συμμετείχατε, ενάντια στους σφαγείς του λαού της Γιουγκοσλαβίας.
Σήμερα, που οξύνονται και πάλι οι ιμπεριαλιστικοί ανταγωνισμοί και η περιοχή μας μυρίζει μπαρούτι, πόσο επίκαιρη είναι εκείνη η συμβολική καταδίκη των ιμπεριαλιστών “στη χλεύη της ιστορίας και στην οργή των λαών”;
Τότε παραδώσαμε στη χλεύη της ιστορίας και στην οργή των λαών τον Αμερικανό Πρόεδρο Μπιλ Κλίντον.
Το λαϊκό δικαστήριο καταδίκασε στο Σύνταγμα όχι μόνο τον Αμερικανό Πρόεδρο, αλλά και 20 ακόμα ηγέτες των δυνάμεων που συμμετείχαν στον πόλεμο κατά της Γιουγκοσλαβίας, μεταξύ των οποίων ο Έλληνας πρωθυπουργός και ο γ.γ. του ΟΗΕ Κόφι Ανάν.
▪️ Σήμερα η κατάσταση δεν είναι απλώς ίδια αλλά κατά πολύ χειρότερη.
▪️ Χώρες όπως το Ιράκ, η Συρία, το Αφγανιστάν, η Λιβύη και άλλες πολλές ο καπιταλισμός τις διέλυσε αφήνοντας πίσω του εκατόμβες νεκρών, φτώχεια, εξαθλίωση και την απόλυτη καταστροφή.
▪️ Αυτό το οικονομικό σύστημα που έχει ως θεό του το κεφάλαιο, το χρήμα, πρέπει πάση θυσία να ανατραπεί.
Όλοι αυτοί που οδηγούν τους λαούς στην πτώχευση και αρπάζουν τον πλούτο της κάθε χώρας πρέπει να περάσουν από δικαστήριο.
Ποιο δικαστήριο όμως;
Των Ευρωπαίων συμμάχων τους που αγοράζουν και πουλούν τα θαλάσσια οικόπεδα στις εταιρείες πετρελαίων, θαρρείς και είναι το οικόπεδο του σπιτιού τους; Φοβάμαι για τις εξελίξεις στην ανατολική Μεσόγειο και ιδιαίτερα στο Αιγαίο.
▪️ Ο Ελληνικός λαός με τον Τουρκικό λαό, δεν έχουν να χωρίσουν τίποτε. Όλα αυτά γίνονται για το ποιος θα καρπωθεί τα περισσότερα. Είναι μια αναδιανομή του πλούτου από τον ίδιο τον πλούτο εγχώριο και μη.
«ΝΙΚΟΣ ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ»
- Ιστορική έρευνα –Κείμενα: Γρηγόρης Χαλιακόπουλος
- Δραματουργική Επεξεργασία: Βασίλης Κολοβός
- Σκηνοθεσία: Βασίλης Κολοβός
- Σκηνικά – Κοστούμια: Στράτος Σαραντίδης
- Μουσική: Φίλιππος Περιστέρης
- Φωτισμοί: Άκης Αποστολίδης
- Ήχος – Φως (Χειριστής): Γιώργος Σηφάκης
- Φωτογραφίες: Στέλλα Λεβεντάκη – Αιμίλιος Πέτρου
- Βίντεο: Αιμίλιος Πέτρου
- Δημόσιες Σχέσεις: Γεωργία Τσαμούρη
- Γραφιστικός σχεδιασμός: Αριάδνη Μιχαηλάρη
- Τραγούδι: «Τη νύχτα που δικάζουν τον Πλουμπίδη» του Θάνου Μικρούτσικου
Παίζουν οι ηθοποιοί
- Βασίλης Κολοβός: Νίκος Πλουμπίδης
- Όλγα Μουργελά: Σύνδεσμος
- Χάρης Αρώνης: Πρόεδρος Στρατοδικείου
- Τάσος Ράπτης: Θεόδωρος Ρακιντζής (Διοικητής Ασφαλείας)
- Γιώργος Σώχος: (Φωνή) Εκφωνητής ΕΙΡ
- Ανδριανή Τουντοπούλου: (Φωνή) Εκφωνήτρια Ελεύθερης Ελλάδας
ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
Ν. Γεννηματά 20, Αμπελόκηποι, (Μετρό Πανόρμου)
Ημέρες και ώρες παραστάσεων
Κάθε Σάββατο στις 9:00 & Κυριακή στις 8:00
Διάρκεια παράστασης: 1.20΄(χωρίς διάλειμμα)
Τιμές εισιτηρίων: γενική είσοδος 10 €, φοιτητικό-μειωμένο 8 €
Πληροφορίες — κρατήσεις: 210–6929090, 210–6995777
Ομαδικά – γκρουπ: 6944 ‑750329