Έφυγε από κοντά μας πλήρης ημερών, όπως συνηθίζουμε να λέμε, πλήρης δημιουργικών ημερών θα έλεγα. Ένα άξιος Καισαριανιώτης που το αποτύπωμα του παραμένει στην Ιστορία αυτής της πόλης. Πελοποννήσιος “κάτω από το ποτάμι” _γεννημένος το 1927 από γονείς μικρασιάτικης καταγωγής, παιδί της Αντίστασης εντάσσεται σε ΕΛΑΣ και ΕΠΟΝ. Θύμα του μετεμφυλιακού κλίματος ακολουθεί τη δύσκολη και επώδυνη διαδρομή των αγωνιστών. Ο παπαΙορδάνης στη Χώρα (Τριφυλίας πλέον), ο Λάζαρος επί διετία να παρακολουθεί πολιτικές επιστήμες στην Πάντειο, ενώ παράλληλα σπουδάζει βυζαντινή και ευρωπαϊκή μουσική στο Ωδείο Αθηνών. Εργάστηκε ως καθηγητής στο ίδιο ωδείο αργότερα, όπως και στη Μέση εκπαίδευση. Είχε πολύχρονη παρουσία και στη λογοτεχνία. Έχει εκδώσει ποιητική συλλογή, ενώ στο ενεργητικό του υπάρχουν δημοσιεύσεις σε λογοτεχνικά περιοδικά, όπως στην επιθεώρηση τέχνης, στον Μανδραγόρα και σε άλλα.
\\ Σπύρος Τζόκας _ Πανεπιστημιακός – συγγραφέας
“Το λαϊκό τραγούδι κουλουριάζεται σα φίδι στις σκοτεινές τρύπες που στεγάζουν τα ράκη μας…” (από ποιητική συλλογή).
Σε μια ιδιαίτερα δύσκολη εποχή, το Σεπτέμβριο του 1951, όταν όλα τα’ σκιάζε η φοβέρα, μια ομάδα νέων της επάνω Καισαριανής προχώρησε στο εγχείρημα. “Να ιδρύσουμε έναν πολιτιστικό σύλλογο και να αναδείξουμε τις αξίες μας” αποφάνθηκε ο Λάζαρος. Μαζεύτηκαν, λοιπόν, ο Ματθαίος Φραγκιάς, ο Λάζαρος Κουζηνόπουλος, ο Τάσος Νηφάκος, ο Πάνος Γλυκοφρύδης, ο Γιάννης και Τάσος Μωυσόγλου και κάποιοι άλλοι και αποφάσισαν να ιδρύσουν έναν πολιτιστικό σύλλογο με σκοπό την άνοδο του μορφωτικού και πολιτιστικού επιπέδου της νεολαίας και γενικότερα του λαού της συνοικίας. Και το έπραξαν. Σε μικρό χρονικό διάστημα η κίνηση διευρύνεται με την προσχώρηση αρκετών νέων ανθρώπων οι οποίοι δίνουν πνοή και δυναμική σ’ αυτή. Μεταξύ αυτών που προσχώρησαν στην κίνηση ήταν και ο Μάριος Χάκκας.
Η κίνηση αυτή εξαπλώνεται σταδιακά σ’ όλη την Καισαριανή και αρχίζουν οι ενέργειες για τη μορφοποίησή της. Εκπρόσωποι της κίνησης επισκέφθηκαν το Δήμαρχο Λεωνίδα Μανωλίδη και του ζήτησαν τη βοήθειά του την οποία εκείνος υποσχέθηκε ότι θα ήταν αμέριστη. Η δημοτική αρχή δεν θα μπορούσε να είναι ξένο σώμα. Ήταν στο σώμα του συνοικισμού. Η συμβολή της δημοτικής αρχής έδωσε φτερά στην κίνηση: “έχουμε και τους αιρετούς μαζί μας. Προχωράμε”. Η κίνηση πραγματικά προχωρεί να οργανώσει την πρώτη ιδρυτική συνέλευση της. Η συνέλευση αυτή έγινε στην αίθουσα τελετών του σχολείου Βενιζέλου. Σ’ αυτή έλαβε μέρος ο κύριος όγκος των μελών της. Κάποιοι, ελάχιστοι, απεχώρησαν συμμεριζόμενοι τους ψιθύρους ότι η κίνηση είχε συγκεκαλυμμένο πολιτικό-κομματικό χαρακτήρα. Πάντα έτσι γίνεται. Η ίδια δικαιολογία: «δεν μετέχω επειδή η κίνηση έχει πολιτικό χαρακτήρα.» Πως μπορούσε να είναι αλλιώς; Ευτυχώς αυτοί ήταν λίγοι, που προφανώς φοβήθηκαν και έψαχναν πρόσχημα. Η συνέλευση προχώρησε κανονικά. Με πρόεδρο το Λάζαρο Κουζηνόπουλο ενέκρινε σχέδιο καταστατικού που είχε ως πρότυπο το αντίστοιχο της ΕΟΦ (Ένωση Ορειβατών Φυσιολατρών). Αυτό δόθηκε στο δικηγόρο Φώτη Καραγιάννη, ο οποίος αμισθί, το προσάρμοσε στις απαιτήσεις του νόμου και το υπέβαλε στο Πρωτοδικείο για έγκριση.
Ο δήμαρχος Λεωνίδας Μανωλίδης και το δημοτικό συμβούλιο
Έτσι, άρχισε η δραστηριότητα της Φιλοπροοδευτικής Ένωσης Νέων (ΦΕΝ) μια όαση στα δύσκολα χρόνια της μεταπολεμικής Καισαριανής. Μια πνευματική και πολιτική όαση. Η ΦΕΝ έλαβε νομική υπόσταση και σφραγίδα που φιλοτέχνησε ο γλύπτης Γιώργος Κακουλίδης. Η κίνηση συνεχώς διευρυνόταν και με νέους από άλλες περιοχές της Αθήνας και η φήμη της απλωνόταν. Η πρώτη εκδήλωση της ΦΕΝ έγινε τις απόκριες του 1952, όπου οργανώθηκε χορός σε κέντρο του Σκοπευτηρίου, ώστε να δηλώσει την παρουσία της και να ενισχύσει τα οικονομικά της. Κορυφαία εκδήλωση της ΦΕΝ ήταν το αφιέρωμα στον εθνικό ποιητή μας Διονύσιο Σολωμό. Έγινε στην αίθουσα του κινηματογράφου «ΕΚΛΑΙΡ», που αργότερα μετονομάσθηκε σε «ΝΑΝΑ» και σήμερα δεσπόζει μια πολυκατοικία!!! Μεγαλειώδης και καλά οργανωμένη εκδήλωση. Με μια τεράστια σκιά, όμως, πάνω της. Η εκδήλωση συνέπεσε με ένα τραγικό γεγονός: την εκτέλεση του Ν. Μπελογιάννη.
Ο προβληματισμός, η αγανάκτηση, η πίκρα και η αδικία ώθησαν κάποιους να προτείνουν τη ματαίωση της εκδήλωσης. Η εκδήλωση, όμως, για πολλούς και ευνόητους λόγους έπρεπε να γίνει κι έγινε. Έπρεπε να δειχθεί για μια ακόμα φορά ότι η τρομοκρατία δεν πτοεί τους ανθρώπους του συνοικισμού. Στον κατάμεστο κινηματογράφο, με την παρουσία του Δημάρχου και της δημοτικής αρχής, η συγκίνηση ήταν έντονη. Τα όρια είχαν συρρικνωθεί. Οι στίχοι του Σολωμού από την «τρελή μάνα» αντηχούσαν για τους εκτελεσμένους πατριώτες, ενώ οι άλλοι της «Δόξας» παρέπεμπαν στην «ολόμαυρη ράχη» των τόπων των εκτελέσεων. Στην εκδήλωση πήραν μέρος ερασιτέχνες του Θεάτρου και του ποιητικού λόγου και μικρό χορωδιακό σύνολο. Ήταν πράγματι μια πρωτόγνωρη για την Καισαριανή πνευματική εκδήλωση που αναδείκνυε την αξία της ΦΕΝ και την αξία των λαϊκών πολιτιστικών κινήσεων.
Η εξαιρετική αυτή αρχή δεν είχε ανάλογη συνέχεια. Ο αμείλικτος πόλεμος που κήρυξε η ασφάλεια, η τρομοκρατία και η παραπληροφόρηση λειτούργησαν διαλυτικά για τη ΦΕΝ. “η κίνηση αυτή πρέπει να τελειώσει με κάθε τρόπο, με κάθε μέσο” ήταν η εντολή. Πολλά μέλη της κίνησης λιποψύχησαν και ζήτησαν τη διαγραφή τους. Στην πορεία αυτή ελάχιστα έγιναν. Κάποιες εκδρομές και ένας χορός. Άδεια για συγκεντρώσεις και διαλέξεις δε δινόταν. Το τέλος της ΦΕΝ πλησίαζε. Οι διαμαρτυρίες στην ασφάλεια εκ μέρους των εκπροσώπων της ΦΕΝ δεν απέδωσαν. Το οριστικό τέλος της ΦΕΝ γράφτηκε στην τελευταία συνέλευσή της, όπου ο γραμματέας της, Λάζαρος Κουζηνόπουλος, πήρε τα χαρτιά και τη σφραγίδα, τα κλείδωσε στο σπίτι του, περιμένοντας καλύτερες εποχές…
(σσ. ο γιος του) Έφυγε χθες ο Λάζαρος Κουζηνόπουλος. Ο Δάσκαλος, ο Μουσικός, ο αγωνιστής της Εθνικής Αντίστασης, ο μαχητής του 9ου Συντάγματος του Ε.Λ.Α.Σ. Μεσσηνίας, ο Πατέρας μου. Άνθρωπος των γραμμάτων, της τέχνης, των κοινωνικών αγώνων, της συνεχούς και αφιλοκερδούς προσφοράς.
Όλοι εμείς, οικογένεια, συγγενείς, μαθητές, φίλοι, παλιοί και νέοι σύντροφοι θα τον αποχαιρετήσουμε την Τρίτη 02/01/2024 στις 10:30, στο κοιμητήριο της αγαπημένης του Καισαριανής, όπου και θα τελεστεί η εξόδιος ακολουθία.
«Να δείτε που στο τέλος θα το κάνουν οικόπεδα – έξι μέτρα φάτσα και δώδεκα βάθος το καθένα, τσίμα τσίμα όσο επιτρέπεται για να είναι άρτιο. Για οικόπεδα θα συμφωνήσουνε όλοι… Πιθανόν να μείνει κι η ονομασία «Σκοπευτήριο», ουδέτερα όμως, χωρίς καμία ειδική σημασία, αλά πλατεία Συντάγματος, θα φέρνει στα μυαλά των ανθρώπων τους αργόσχολους που κάναν βολή σε χάρτινους στόχους, σε πιατάκια πήλινα και σε περιστέρια. Σε ανθρώπους, ποτέ. Κατά τη γερμανική κατοχή; Μα συνέβηκε ποτέ τέτοιο πράγμα;» — «Σκοπευτήριο Καισαριανής», Μάριος Χάκκας, 1972.
Πέρα από τα «λογοτεχνική αδεία» γλαφυρά, τελικά σε πείσμα πολλών τα πράγματα δεν εξελίχτηκαν μ’ αυτό τον τρόπο.