Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Πίσω από την ιστορική φωτογραφία της Τζένης Καρέζη και του Κώστα Μουσούρη

Τέλη Ιου­λί­ου του 1992, έφυ­γε από την ζωή μία από τις πιο εμβλη­μα­τι­κές ελλη­νί­δες ηθο­ποιούς του κινη­μα­το­γρά­φου και του θεά­τρου μας, που πρω­τα­γω­νί­στη­σε σε μεγά­λο αριθ­μό θεα­τρι­κών παρα­στά­σε­ων και ται­νιών, μαζί με σπου­δαί­ους άλλους ηθοποιούς.

Ένας από τους ηθο­ποιούς που βρέ­θη­κε δίπλα του η Τζέ­νη Καρέ­ζη, ήταν ο Κώστας Μου­σού­ρης, στο θέα­τρο του οποί­ου η Τζέ­νη Καρέ­ζη πρω­τα­γω­νί­στη­σε στις αρχές της δεκα­ε­τί­ας του 1960.

Στις 11 Οκτω­βρί­ου 1961 ο Κώστας Μου­σού­ρης και η Τζέ­νη Καρέ­ζη πρω­τα­γω­νί­στη­σαν στην «Φανή», του Μαρ­σέλ Πανιόλ.

Για την εμφά­νι­ση αυτή της Τζέ­νης Καρέ­ζη, ο ‘Αγγε­λος Τερ­ζά­κης, όπως ανα­φέ­ρει ο Μίλ­τος Λιδω­ρί­κης στο βιβλίο του «Κώστας Μου­σού­ρης-Πάθος Θεά­τρου (Εκδό­σεις Καστα­νιώ­τη)» είχε γρά­ψει στο «Βήμα»: «Ύστε­ρα από την Αδέ­λα στο θεα­τρι­κό έργο “Το σπί­τι της Μερ­νάρ­ντα ‘Αλμπα”, η Φανή είναι θαρ­ρώ η πιο άρτια σύν­θε­ση που μας έχει δώσει ίσα­με σήμε­ρα η Τζέ­νη Καρέζη».

Η φωτο­γρα­φία της Καρέ­ζη με τον Μου­σού­ρη από την παρά­στα­ση αυτή, που έχει μεί­νει στην ιστο­ρία του ελλη­νι­κού θεά­τρου, απο­τυ­πώ­θη­κε από τον «Elite», τον ιερο­φά­ντη της φωτο­γρα­φι­κής τέχνης — κατά κόσμον Τάσο Κου­τσού­κο, όπως ανα­φέ­ρε­ται στο βιβλίο «Elite — Μια επω­νυ­μία που έγι­νε όνο­μα και ιστο­ρία του Θεά­τρου», του Μίλ­του Α. Λιδω­ρί­κη, που επα­να­κυ­κλο­φό­ρη­σε από τις εκδό­σεις «Παρου­σία». Ο Elite υπήρ­ξε ο φωτο­γρά­φος των περισ­σο­τέ­ρων κορυ­φαί­ων ελλή­νων ηθο­ποιών και των θεα­τρι­κών τους παρα­στά­σε­ων των δεκα­ε­τιών 1950 έως το 1980.

«Φωτο­γρα­φί­ζο­ντας την παρά­στα­ση εισπράτ­τεις το έργο, τη σκη­νο­θε­σία, τον ηθο­ποιό, το σκη­νι­κό, τον φωτι­σμό. Όλα αυτά πρέ­πει να τα απει­κο­νί­σεις με τον φακό χωρίς να τα προ­δώ­σεις αλλά και χωρίς να επέμ­βεις. Στο πορ­τρέ­το τα πράγ­μα­τα είναι δια­φο­ρε­τι­κά. Ο φωτο­γρά­φος έχει την ευθύ­νη να σκη­νο­θε­τή­σει. Αυτός τοπο­θε­τεί, αυτός φωτί­ζει, αυτός πρέ­πει να έχει το ταλέ­ντο να εκμαιεύ­σει το καλύ­τε­ρο απο­τέ­λε­σμα. Και γι’ αυτό χρειά­ζε­ται επι­κοι­νω­νία με τον άνθρω­πο που κάθε­ται απέ­να­ντι από τον φακό», είχε πει ο «Elite» στο Μίλ­το Α. Λιδωρίκη.

Η συγκε­κρι­μέ­νη θεα­τρι­κή παρά­στα­ση με πρω­τα­γω­νί­στρια την Καρέ­ζη και τον Μου­σού­ρη έκο­ψε περισ­σό­τε­ρα από 55.000 εισι­τή­ρια, συμπλη­ρώ­νο­ντας 193 παρα­στά­σεις. Έπαι­ξαν επί­σης οι ηθο­ποιοί Σ. Ξενί­δης, Μ. Χρη­στί­δης, Γ. Βογια­τζής, Α. Ντού­ζος, Β. Μετα­ξά, Γ. Γιολ­δά­σης, Γ. Παπ­πάς, Μ. Λαμπρι­νού, Γ. Λευ­τε­ριώ­της, Ν. Κεδράκας,

(Συνημ­μέ­νη η φωτο­γρα­φία από το Αρχείο Μίλ­του Α.Λιδωρίκη)

Πηγή: ΑΠΕ

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο