Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Τέσσερα χρόνια συμπληρώνονται σήμερα από τον χαμό του Θάνου Μικρούτσικου

Η απου­σία του είναι βαριά. Όμως τα τρα­γού­δια του μένουν εδώ. Συνε­χί­ζουν να εμπνέ­ουν, να εμψυ­χώ­νουν, να περ­νούν από γενιά σε γενιά, σε μικρούς και μεγα­λύ­τε­ρους… Η μου­σι­κή του είναι βαθιά κοι­νω­νι­κή, βαθιά ανθρώ­πι­νη, ένα δίδαγ­μα ευθύ­νης του καλ­λι­τέ­χνη. Μαζί με τα τρα­γού­δια του και μέσα από τα τρα­γού­δια του έμα­θε σε όλους εμάς να κρα­τά­με «ανοι­χτό το παρά­θυ­ρο στο όνει­ρο, όσο κι αν απέ­ξω υπάρ­χει σκο­τά­δι. Για­τί αγω­νι­ζό­με­νοι μέχρι τέλους θα κατα­φέ­ρου­με να φτιά­ξου­με μια κοι­νω­νία ικα­νή να μας οδη­γή­σει στην αυτο­πραγ­μά­τω­ση του ανθρώπου…».

Ο Θάνος Μικρού­τσι­κος γεν­νή­θη­κε στην Πάτρα το 1947. Ξεκί­νη­σε τις μου­σι­κές σπου­δές του σε μικρή ηλι­κία στη Φιλαρ­μο­νι­κή Εται­ρεία Πατρών και στο Ελλη­νι­κό Ωδείο (πιά­νο, θεω­ρία, αρμο­νία). Σπού­δα­σε Μαθη­μα­τι­κά στο Μαθη­μα­τι­κό Τμή­μα του Πανε­πι­στη­μί­ου Αθη­νών, ενώ παράλ­λη­λα μελέ­τη­σε αρμο­νία, αντί­στι­ξη, φού­γκα και σύνθεση.

Στη μου­σι­κή του πορεία, ο Θάνος Μικρού­τσι­κος ασχο­λή­θη­κε με όλα σχε­δόν τα είδη της μου­σι­κής. Δεν εφη­σύ­χα­σε ποτέ. Γνώ­ρι­ζε πολύ καλά ότι το μεγά­λο ταλέ­ντο είναι συν­δυα­σμός πολ­λών ικα­νο­τή­των, προ­ϊ­όν σκλη­ρής εργα­σί­ας και μελέ­της. Είναι σαφής: «Το καλύ­τε­ρο ταλέ­ντο του κόσμου να έχεις ‑και είναι απο­δε­δειγ­μέ­νο ιστο­ρι­κά- χωρίς γνώ­σεις κάποια στιγ­μή δεν δίνει έργο». Συνέ­θε­σε όπε­ρες, συμ­φω­νι­κή μου­σι­κή, μου­σι­κή δωμα­τί­ου, μου­σι­κή για το θέα­τρο και τον κινη­μα­το­γρά­φο, πει­ρα­μα­τι­κή μου­σι­κή. Συνερ­γά­στη­κε με πολ­λούς Έλλη­νες και ξένους σκη­νο­θέ­τες, γρά­φο­ντας μου­σι­κή για δεκά­δες θεα­τρι­κά έργα, τα οποία έχουν παρου­σια­στεί σε ολό­κλη­ρο τον κόσμο. Συνερ­γά­στη­κε επί­σης με όλους σχε­δόν τους σημα­ντι­κούς Έλλη­νες ερμη­νευ­τές και μου­σι­κούς και με πολ­λούς διε­θνείς καλλιτέχνες.

Θάνος Μικρού­τσι­κος – Για Πάντα

Βασι­κό θέμα που απα­σχο­λού­σε τον Θάνο Μικρού­τσι­κο, από την αρχή κιό­λας της συν­θε­τι­κής του δια­δρο­μής, ήταν η μελο­ποί­η­ση της ποί­η­σης. Τον ενδιέ­φε­ρε πώς θα κατά­φερ­νε να δώσει νέο ήχο και ταυ­τό­χρο­να να μπο­ρεί να υπάρ­χει επι­κοι­νω­νία με το κοι­νό, τον απο­δέ­κτη δηλα­δή του έργου. «Πολι­τι­κά Τρα­γού­δια», «Καντά­τα για τη Μακρό­νη­σο», «Σπου­δή σε ποι­ή­μα­τα του Βλα­δί­μη­ρου Μαγια­κόβ­σκη», «Τρο­πά­ρια για φονιά­δες», «Τα τρα­γού­δια της λευ­τε­ριάς», «O Σταυ­ρός του Νότου», «Εμπάρ­γκο», «Ο γέρος της Αλε­ξάν­δρειας», «Η αγά­πη είναι ζάλη», «Όλα από χέρι καμέ­να», «Γραμ­μές των ορι­ζό­ντων», «Στου αιώ­να την παρά­γκα», «Ποί­η­ση με μου­σι­κή», «Θάλασ­σα στη σκά­λα», «Ο Άμλετ της Σελή­νης», «Ο Σχοι­νο­βά­της» και πολ­λοί ακό­μα είναι δίσκοι που περι­λαμ­βά­νουν κομ­μά­τια μελο­ποι­η­μέ­νης ποίησης.

Τρα­γού­δη­σε τους ποι­η­τές μας και μαζί του μάθα­με και εμείς να τους τρα­γου­δά­με. Ναζίμ Χικ­μέτ, Γιάν­νης Ρίτσος, Βλα­δί­μη­ρος Μαγια­κόφ­σκι, Μάνος Ελευ­θε­ρί­ου, Μπέρ­τολτ Μπρεχτ, Άλκης Αλκαί­ος, Μανό­λης Ανα­γνω­στά­κης, Φώντας Λάδης, Νίκος Καβ­βα­δί­ας, Μιχά­λης Γκα­νάς, Κώστας Τρι­πο­λί­της, Γιώρ­γος Κακου­λί­δης, Χρι­στό­φο­ρος Λιο­ντά­κης, Οδυσ­σέ­ας Ιωάν­νου, Λίνα Νικο­λα­κο­πού­λου είναι μερι­κοί μόνο από τους ποι­η­τές και στι­χουρ­γούς που έχει μελο­ποι­ή­σει στην 50χρονη, σχε­δόν, δια­δρο­μή του.

Θάνος Μικρούτσικος -
«Ο Άμλετ της Σελήνης» (ανέκδοτη ηχογράφηση)

«Ο Θάνος sτο στού­ντιό του έχει αφή­σει πολ­λά δώρα. Όπως οι ηχο­γρα­φή­σεις του κάθε τρα­γου­διού όταν το δού­λευε, όταν πάλευε με τον στί­χο κι ύστε­ρα ξανά και ξανά για ώρες, μέρες, για όσο και­ρό χρεια­ζό­ταν για να είναι ικα­νο­ποι­η­μέ­νος ή όπως έλε­γε εκεί­νος για όσο και­ρό χρεια­ζό­ταν ο στί­χος. Δεν ξέρω ποια φορά ήταν η συγκε­κρι­μέ­νη ηχο­γρά­φη­ση. Ίσως η πρώ­τη, ίσως η χιλιοστή…».
Με αυτά τα λόγια στον επί­ση­μο λογα­ρια­σμό του Θάνου Μικρού­τσι­κου στο facebook δημο­σιεύ­τη­κε σήμε­ρα, 4 χρό­νια από τον χαμό του Θάνου, μία ανέκ­δο­τη ηχο­γρά­φη­ση του «Άμλετ της Σελή­νης» (δεί­τε πάνω βίντεο), σε στί­χους του αξέ­χα­στου Μάνου Ελευθερίου.

Ο Θάνος Μικρού­τσι­κος μέχρι τέλους παρέ­μει­νε γεν­ναί­ος, μαχη­τής, δημιουρ­γι­κός. Το έργο του είναι βέλος πύρι­νο που σκί­ζει τον χρό­νο. Θα συνε­χί­ζει τη δια­δρο­μή του κι όταν θα χτί­ζου­με «τις αυρια­νές μας φάμπρι­κες, τα λαϊ­κά μέγα­ρα, τα κόκ­κι­να στά­δια», όταν θα δικαιω­θεί ο σκο­πός που αφιέ­ρω­σε το ταλέ­ντο, το μυα­λό, την καρ­διά του «στην κοι­νω­νία που ο ψαράς θα γρά­φει ποι­ή­μα­τα και ο ποι­η­τής θα ψαρεύει»…

Ο «Οδηγητής»
για τα 4 χρόνια από τον θάνατο
του Θ. Μικρούτσικου

Με τη δύνα­μη της πένας του Κων­στα­ντί­νου Ρουγ­γέ­ρη και τα λόγια του Θάνου, ο «Οδη­γη­τής» ανα­φέ­ρε­ται στη συμπλή­ρω­ση 4 χρό­νων από τον θάνα­το του Θάνου Μικρού­τσι­κου, υπεν­θυ­μί­ζο­ντας την προ­τρο­πή: «Μην αφή­σε­τε καμία στιγ­μή στη ζωή σας να πάει χαμέ­νη. Ρου­φήξ­τε κάθε δευ­τε­ρό­λε­πτο. Ο χρό­νος τρέ­χει τόσο γρή­γο­ρα… Διευ­ρύ­νε­τε τις γνώ­σεις σας μέχρι τέλους. Συνε­χώς να ονειρεύεστε!».

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο