Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Ταινίες Πρώτης Προβολής: Η μυστηριώδης λίμνη της εφηβείας και οι πίνακες που ζωντανεύουν τα πάθη

Τέσ­σε­ρις πρε­μιέ­ρες κάνουν ποδα­ρι­κό στο 2024, καθώς η επι­τυ­χία αρκε­τών ται­νιών των προη­γού­με­νων εβδο­μά­δων δεν αφή­νουν και πολ­λά περι­θώ­ρια σε νέες ανα­ζη­τή­σεις. Ξεχω­ρί­ζουν το εφη­βι­κό θρί­λερ φαντα­σί­ας «Λίμνη Φάλ­κον» και το ‑πραγ­μα­τι­κά χει­ρο­ποί­η­το- ενή­λι­κο animation «Οι Χωρι­κοί» από την Πολω­νία. Επί­σης, στο πρό­γραμ­μα μπαί­νουν η πρώ­τη ται­νία τρό­μου της χρο­νιάς, «Στοι­χειω­μέ­να Νερά» και η επι­στρο­φή των ντί­τζι­μον με το γνώ­ρι­μο animation, ιαπω­νι­κής προ­έ­λευ­σης, «Digimon Adventure 02: The Beginning».

Κινη­μα­το­γρά­φος: Μαγι­κές εικό­νες στους “Χωρι­κούς” και “Λίμνη Φάλκον”

Λίμνη Φάλ­κον (Falcon Lake) Δρα­μα­τι­κό θρί­λερ φαντα­σί­ας, κανα­δι­κής παρα­γω­γής του 2022, σε σκη­νο­θε­σία Σαρ­λότ Λεμπόν, με τους Σάρα Μον­πε­τίτ, Ζοζέφ Ένγκελ, Μόνια Τσό­κρι, Ελε­ο­νόρ Λουα­ζέλ, Άντο­νι Τεριέν κά.

Πολ­λά υπο­σχό­με­νο σκη­νο­θε­τι­κό ντε­μπού­το της Γαλ­λο­κα­να­δής Σαρ­λότ Λεμπόν, πρώ­ην μοντέ­λου και ηθο­ποιού — είχε παί­ξει και στο «Yves Saint Laurent». Ένα εφη­βι­κό θρί­λερ ενη­λι­κί­ω­σης με προ­σω­πι­κό στιλ, ποι­η­τι­κή διά­θε­ση και τρυ­φε­ρή ματιά, που εστιά­ζει στις νεα­νι­κές ψυχές, τα πρώ­τα καρ­διο­χτύ­πια και τις απο­γοη­τεύ­σεις του έρω­τα. Αλλά και μια νοσταλ­γι­κή υπεν­θύ­μι­ση για την εφη­βι­κή ηλι­κία, που με τα χρό­νια ξεχά­σα­με πως είναι η ανε­με­λιά, η άγνοια του κιν­δύ­νου, αλλά και του πρώ­του έρω­τα που μπο­ρεί να μας έφτα­νε στα ουρά­νια ή και στην κόλα­ση. Και βεβαί­ως τα μεγά­λα και άγρια κύμα­τα σεξουα­λι­κό­τη­τας, που κρύ­βουν την ανη­συ­χία του αγνώ­στου, την ανα­σφά­λεια της προ­σέγ­γι­σης, την τόλ­μη, τη χαρά του μοι­ρά­σμα­τος αγνών συναι­σθη­μά­των, αλλά και τη μαγεία της φαντασίωσης.

Το σενά­ριο, που έγρα­ψε η Λεμπόν, θέλει τον 14χρονο Μπα­στιάν και την οικο­γέ­νειά του να περ­νούν το καλο­καί­ρι στη Λίμνη Φάλ­κον, στο Κεμπέκ, στο σπί­τι μιας στε­νής φίλης τους. Εκεί ο Μπα­στιάν θα συνα­ντή­σει την τολ­μη­ρή και έξω καρ­διά Κλοέ, που θα τον γοη­τέ­ψει από την πρώ­τη στιγ­μή, παρό­τι εκεί­νη δεί­χνει να ενδια­φέ­ρε­ται για τα μεγα­λύ­τε­ρα αγό­ρια που την πολιορ­κούν. Σιγά σιγά τα παι­διά θα έρθουν κοντά και ο Μπα­στιάν θα κατα­φέ­ρει να μπει στον κόσμο της, που περι­στρέ­φε­ται γύρω από τη λίμνη Φάλ­κον, για την οποία το κορί­τσι πιστεύ­ει ότι κρύ­βει ένα φάντα­σμα. Ο Μπα­στιάν, για να απο­δεί­ξει ότι μπο­ρεί να μπει στην καρ­διά της και να μεγα­λώ­σει, θα απο­δε­χθεί να περά­σει μια σει­ρά από δοκι­μα­σί­ες, να νική­σει τους φόβους του για το νερό, αφού δεν ξέρει κολύ­μπι και κάπο­τε κόντε­ψε να πνιγεί.

Η Λεμπόν εκμε­ταλ­λευό­με­νη το ειδυλ­λια­κό μυστη­ριώ­δες τοπίο της λίμνης Φάλ­κον, αλλά και την παρ­θέ­να και άγρια ομορ­φιά της, θα συν­δυά­σει δεξιο­τε­χνι­κά την εφη­βι­κή έξα­ψη, τη θερι­νή υγρα­σία των αισθη­μά­των με το μετα­φυ­σι­κό, που ορι­σμέ­νες φορές μοιά­ζει και τρομαχτικό.

Ένα από τα ατού της ται­νί­ας, η φωτο­γρα­φία του Κρι­στόφ Μπρα­ντλ, θα εντα­χθεί στο αφη­γη­μα­τι­κό πλαί­σιο της Λεμπόν, καθώς ανα­δει­κνύ­ει τις αμφι­ση­μί­ες και την εσω­τε­ρι­κό­τη­τα των χαρα­κτή­ρων, αλλά και της λίμνης ως σύμ­βο­λο εισό­δου στο άγνω­στο, το όμορ­φο και το σκο­τει­νό, τη μετά­βα­ση από την εφη­βεία στην πρό­ω­ρη ενη­λι­κί­ω­ση, στην γλυ­κιά και συνά­μα άγρια περι­πέ­τεια της ζωής, στο μελαγ­χο­λι­κό κάλε­σμα ενός προ­ο­ρι­σμού που μοιά­ζει άγνω­στος, αλλά έχει πάντα μία κατά­λη­ξη. Η κάμε­ρα ακο­λου­θεί κυρί­ως τη ματιά του Μπα­στιάν, που μετα­φέ­ρει και τη οπτι­κή της σκη­νο­θέ­τι­δας, το αίνιγ­μα της ζωής, αλλά και τα μυστή­ρια που κρύ­βει η λίμνη, η είσο­δος στην ενή­λι­κη ζωή. Η ται­νία δια­θέ­τει την απαι­τού­με­νη ατμό­σφαι­ρα, που παρα­πέ­μπει σε εφη­βι­κά θρί­λερ της δεκα­ε­τί­ας του ’80, αλλά αρκε­τά δια­φο­ρο­ποι­η­μέ­νο, καθώς η Λεμπόν δεί­χνει ότι είναι αρκού­ντως στο­χα­στι­κή και απο­δει­κνύ­ει ότι κατέ­χει την ξεχω­ρι­στή ματιά μιας δημιουργού.

Συμπα­θη­τι­κές ερμη­νεί­ες από το νεα­νι­κό ζευ­γα­ρά­κι, που δίνει ενέρ­γεια και πάθος, σε μία ται­νία που χάνει ορι­σμέ­νες φορές την ισορ­ρο­πία της, αλλά κατα­φέρ­νει να συγκι­νή­σει και να κρα­τή­σει το ενδια­φέ­ρον της μέχρι τέλους, κάτι που ανα­γνω­ρί­στη­κε σε πολ­λά φεστι­βάλ, καθώς και στις Κάν­νες όπου έκα­νε πρεμιέρα.

Με λίγα λόγια… Ο ντρο­πα­λός 13χρονος Μπα­στιάν και η οικο­γέ­νεια του βρί­σκο­νται στο σπί­τι φίλου, στην ειδυλ­λια­κή λίμνη του Κεμπέκ. Εκεί ο νεα­ρός θα γνω­ρί­σει τη 16χρονη Κλοέ και μαζί της τους τοπι­κούς μύθους, που θέλουν ένα φάντα­σμα να στοι­χειώ­νει την περιο­χή. Τα δυο παι­διά θα έρθουν σύντο­μα πολύ κοντά, και η επα­φή τους αυτή θα αλλά­ξει τη ζωή τους για πάντα.

Οι Χωρι­κοί (The Peasants) Ρομα­ντι­κό δρά­μα επο­χής κινου­μέ­νων σχε­δί­ων, πολω­νι­κής παρα­γω­γής του 2023, σε σκη­νο­θε­σία Χιου Βέλ­τσμαν και Ντο­ρό­τα Κομπιέ­λα, με τους Ρόμπερτ Κού­λα­στζικ, Καμί­λα Ουρ­τσέ­ντοβ­σκα κά.

Όποιος θυμά­ται ‑μάλ­λον δύσκο­λα θα έχει ξεχά­σει- την πρώ­τη ται­νία του σκη­νο­θε­τι­κού ζεύ­γους, από την Πολω­νία, «Loving Vincent», με το ανε­πα­νά­λη­πτο τεχνι­κό επί­τευγ­μα των δεκά­δων χιλιά­δων ζωγρα­φι­σμέ­νων στο χέρι εικό­νων που αντι­κα­τέ­στη­σαν τα καρέ της κινη­μα­το­γρα­φι­κής μηχα­νής, μπο­ρούν με σιγου­ριά να εμπι­στευ­τούν το νέο εγχεί­ρη­μά τους και να απο­λαύ­σουν ένα δυνα­τό ερω­τι­κό δρά­μα επο­χής. Ένα φιλμ, που μετα­τρέ­πει χιλιά­δες ελαιο­γρα­φί­ες σε κινού­με­νες εικό­νες. Ένα υπερ­θέ­α­μα, για το οποίο χρειά­στη­καν ακό­μη περισ­σό­τε­ρες ελαιο­γρα­φί­ες, κοντά στις 80.000, για να απο­δο­θεί η γοη­τευ­τι­κή ιστο­ρία, ενός απα­γο­ρευ­μέ­νου έρω­τα σε δύσκο­λες επο­χές, στις αρχές του 20ου αιώ­να. Μιας ιστο­ρί­ας βασι­σμέ­νης στο ομώ­νυ­μο βιβλίο του Βλά­ντι­σλαβ Ρέι­μοντ, για το οποίο βρα­βεύ­τη­κε με το Νόμπελ Λογο­τε­χνί­ας το 1924. Ένα μυθι­στό­ρη­μα, γύρω από την πολω­νι­κή επαρ­χία στο μεταίχ­μιο του 19ου — 20ου αιώ­να, που περι­γρά­φει την ερω­τι­κή ιστο­ρία μιας νέας κι ενός νέου, αλλά και των κατοί­κων ενός χωριού, χωρι­σμέ­νο χρο­νι­κά στις τέσ­σε­ρις επο­χές του χρόνου.

Το στό­ρι μας μετα­φέ­ρει σε ένα απο­μα­κρυ­σμέ­νο χωριό της Πολω­νι­κής υπαί­θρου μια όμορ­φη νεα­ρή γυναί­κα ερω­τεύ­ε­ται έναν πανέ­μορ­φο αγρό­τη, που όμως είναι παντρε­μέ­νος. Η κατά­στα­ση θα επι­δει­νω­θεί όταν η κοπέ­λα ανα­γκά­ζε­ται από την οικο­γέ­νειά της να παντρευ­τεί τον πλού­σιο και τρε­λό χήρο πατέ­ρα τού μεγά­λου έρω­τά της. Περισ­σό­τε­ροι από 100 ζωγρά­φοι έδω­σαν ψυχή στα σκί­τσα τους, αφού το γύρι­σμα ξεκί­νη­σε με κανο­νι­κούς ηθο­ποιούς που έδω­σαν τη θέση τους στις ζωγρα­φιές, ενώ η αισθη­τι­κά υπέ­ρο­χη ται­νία εμπνέ­ε­ται από το κύμα των Πολω­νών ζωγρά­φων που εμφα­νί­στη­καν πριν τους ιμπρε­σιο­νι­στές, δίνο­ντας έμφα­ση στον ρεα­λι­σμό. Άλλω­στε, ένα από τα επι­τεύγ­μα­τα αυτού του ενή­λι­κου animation είναι η ρεα­λι­στι­κή από­δο­σή του, κατα­φέρ­νο­ντας να κάνει τον θεα­τή να ξεχνά ότι βλέ­πει ζωγρα­φιές, να τον πεί­θει ότι παρα­κο­λου­θεί ψυχω­μέ­νους χαρα­κτή­ρες, αλη­θι­νές κατα­στά­σεις, ερω­τι­κά πάθη.

Πέρα, όμως, από τα τεχνι­κά επι­τεύγ­μα­τα της ται­νί­ας, υπάρ­χει και το συνο­λι­κό απο­τέ­λε­σμα, που μάλ­λον αυτή τη φορά είναι σχε­τι­κά άνι­σο, αφε­νός, με την προ­σέγ­γι­ση ενός ερω­τι­κού δρά­μα­τος ως σαπου­νό­πε­ρα, αφαι­ρώ­ντας μέρος από την αίγλη της παρα­γω­γής και αφε­τέ­ρου, από την ανα­γκα­στι­κή και ρυθ­μι­κή επα­νά­λη­ψη εικό­νων και τεχνο­τρο­πιών που οδη­γεί εν μέρει σε μια μονο­το­νία. Πόσο δε μάλ­λον όταν αυτή η επα­νά­λη­ψη έχει συμ­βεί και στην πρώ­τη ται­νία — αλλά τότε ήταν κάτι ομο­λο­γου­μέ­νως πρω­τό­γνω­ρο για τον θεα­τή. Εν κατα­κλεί­δι, η ται­νία, που δεν χάνει τη μαγεία της και βεβαί­ως την αισθη­τι­κή της αξία, βλέ­πε­ται με ευχα­ρί­στη­ση, ενώ ειδι­κά οι «πρω­τά­ρη­δες» το πιθα­νό­τε­ρο θα εντυ­πω­σια­στούν και θα έχουν να λένε για την εμπει­ρία τους.

Με λίγα λόγια… Μια ιστο­ρία απα­γο­ρευ­μέ­νου ερω­τι­κού πάθους σε μια μικρή αγρο­τι­κή κοι­νό­τη­τα της Πολω­νί­ας, στις αρχές του 20ού αιώ­να, μέσα από την οποία ξεδι­πλώ­νο­νται ο αρχέ­γο­νος δεσμός του ανθρώ­που με τη φύση και την εναλ­λα­γή των επο­χών, οι χαμέ­νες παρα­δό­σεις ενός κόσμου που ξεμα­κραί­νει στον ορί­ζο­ντα, οι υπο­δό­ριοι κοι­νω­νι­κοί μετα­σχη­μα­τι­σμοί, η σχε­δόν αλλη­γο­ρι­κή δια­χρο­νι­κό­τη­τα που χαρα­κτη­ρί­ζει τις ταξι­κές και οικο­γε­νεια­κές συγκρούσεις.

🎥  Προ­βάλ­λο­νται ακό­μη οι ταινίες:

  • Στοι­χειω­μέ­να Νερά (Night Swim): Η πρώ­τη ται­νία τρό­μου της χρο­νιάς, αμε­ρι­κά­νι­κης παρα­γω­γής του 2024, μας έρχε­ται από ένα προ δεκα­ε­τί­ας μικρού φιλμ 5 λεπτών του πρω­το­εμ­φα­νι­ζό­με­νου Μπράις Μακ­Γκουάιαρ, ο οποί­ος φιλο­δο­ξεί να κάνει τη δική του επι­τυ­χία στο δημο­φι­λές είδος. Ο Αμε­ρι­κά­νος σκη­νο­θέ­της εκμε­ταλ­λεύ­ε­ται το υδά­τι­νο στοι­χείο και επη­ρε­α­σμέ­νος από ται­νί­ες όπως «Το Πνεύ­μα του Κακού», «Ο Τρό­μος της Μαύ­ρης Λίμνης», «Τα Σαγό­νια του Καρ­χα­ρία» και «Άβυσ­σος», προ­σφέ­ρει τις απα­ραί­τη­τες ανα­τρι­χί­λες και απο­φεύ­γει ως ένα σημείο τα κλι­σέ και την προ­χει­ρό­τη­τα, μιας «αρπα­χτής», όπως συνη­θί­ζε­ται στο κινη­μα­το­γρα­φι­κό horror τα τελευ­ταία χρόνια. 
    • Ένας πρώ­ην αστέ­ρας του μπέιζ­μπολ που έχει απο­χω­ρή­σει πρό­ω­ρα από το άθλη­μα εξαι­τί­ας μιας εκφυ­λι­στι­κής νόσου, μετα­κο­μί­ζει σε ένα και­νούρ­γιο σπί­τι με τη σύζυ­γο και τα δυο παι­διά του, ελπί­ζο­ντας ότι μπο­ρεί να επι­στρέ­ψει στους αγω­νι­στι­κούς χώρους κάνο­ντας φυσι­κο­θε­ρα­πεί­ες στο νερό. Μαζί του τα παι­διά του χαί­ρο­νται την πισί­να μέχρι που ένα μακά­βριο μυστι­κό που κρύ­βει το σπί­τι θα εξα­πο­λύ­σει μια κακό­βου­λη δύνα­μη που θα βυθί­σει όλη την οικο­γέ­νεια στον τρόμο.
    • Η χαμη­λού προ­ϋ­πο­λο­γι­σμού ται­νία έχει το ενδια­φέ­ρον της ως ένα σημείο, αλλά και ορι­σμέ­νες εντυ­πω­σια­κές σκη­νές μέσα στο νερό, ενώ δεν είναι αδιά­φο­ρες οι ερμη­νεί­ες των Γουάιατ Ράσελ, Κέρι Κόντον, Αμε­λί Χέφε­ρι και Κέβιν Γουόρεν.
  • Digimon Adventure 02: The Beginning _Παιδική ται­νία κινου­μέ­νων σχε­δί­ων, ιαπω­νι­κής παρα­γω­γής του 2023, από τον έμπει­ρο Τομο­χί­σα Ταγκού­τσι. Η δεύ­τε­ρη γενιά των Ντί­τζι­μον, επα­νέρ­χε­ται στη δρά­ση, έπει­τα από 22 χρό­νια και ειδι­κό­τε­ρα στην Ελλά­δα, όταν αυτή είχε προ­βλη­θεί στην τηλε­ό­ρα­ση. Κοι­νω­νι­κοί προ­βλη­μα­τι­σμοί σε παι­δι­κό-εφη­βι­κό πακέ­το, με τα γνώ­ρι­μα ιαπω­νι­κής αισθη­τι­κής σκίτσα. 
    • Το μυστι­κό πίσω από τα Εκλε­κτά Παι­διά απο­κα­λύ­πτε­ται. Είναι το έτος 2012, δέκα χρό­νια μετά τις περι­πέ­τειες ανά­με­σα στην Οντάι­μπα και του Ψηφια­κού Κόσμου. Αν και έχουν πάρει τους δρό­μους τους, ο Ντέι­βις και τα άλλα Εκλε­κτά Παι­διά, καθώς και οι Ντί­τζι­μον σύντρο­φοί τους είναι ακό­μα δεμέ­νοι με τα ίδια άρρη­κτα δεσμά. Μια μέρα, ένα γιγά­ντιο Ντι­τζι-αβγό ξαφ­νι­κά εμφα­νί­ζε­ται στον ουρα­νό πάνω από τον Πύρ­γο τού Τόκυου, στέλ­νο­ντας ένα μήνυ­μα στον κόσμο. Τα εκλε­κτά παι­διά πρέ­πει να κινη­το­ποι­η­θούν, αλλά αυτή τη φορά ως ενή­λι­κες. Η ται­νία προ­βάλ­λε­ται μετα­γλωτ­τι­σμέ­νη στα ελληνικά.

Χάρης Ανα­γνω­στά­κης \
συν­δρο­μη­τι­κή σελί­δα του © ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

 

 

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο