Ό,τι ν’ ακούω με το δεξιό μου αυτί / με μάτι αριστερό το βλέπω.
Κι ό,τι καταπιάνεται ο νους να στοχαστεί, / οι χτύποι της καρδιάς το λένε πρώτοι. (Κ. Βάρναλης)

Τα αριστουργήματα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι

Ο Σωτήρας του Κόσμου

da vintsi1
Ο πίνα­κας πωλή­θη­κε αυτή την εβδο­μά­δα σε δημο­πρα­σία του γνω­στού Οίκου Christie’s ένα­ντι του αστρο­νο­μι­κού ποσού των 450 εκα­τομ. δολα­ρί­ων. Σύμ­φω­να με υπο­λο­γι­σμούς ο Ντα Βίν­τσι δημιούρ­γη­σε τον αρι­στουρ­γη­μα­τι­κό πίνα­κα Salvator Mundi το 1500. Βρέ­θη­κε στα χέρια ενός ιδιώ­τη αγο­ρα­στή το 1958, όταν τον αγό­ρα­σε ένα­ντι 60 δολα­ρί­ων, πιστεύ­ο­ντας ότι είναι αντίγραφο.

Μόνα Λίζα

da vintsi2
Αναμ­φί­βο­λα η Μόνα Λίζα είναι ο δια­ση­μό­τε­ρος πίνα­κας του Ντα Βίν­τσι. Η ακρι­βής χρο­νιά που ο πίνα­κας ολο­κλη­ρώ­θη­κε παρα­μέ­νει μέχρι σήμε­ρα άγνω­στη. Όπως και η ταυ­τό­τη­τα του εικο­νι­ζό­με­νου προ­σώ­που. Μια από τις επι­κρα­τέ­στε­ρες θεω­ρί­ες υπο­στη­ρί­ζει ότι πρό­κει­ται για την Λίζα ντελ Τζιο­κό­ντο από την Φλω­ρε­ντία, θυγα­τέ­ρα του πλού­σιου εμπό­ρου μετα­ξιού Φραν­τζέ­σκο ντι Μπαρ­το­λό­μεο ντι Ζανό­μπι ντελ Τζιοκόντο.

Iωάννης ο Βαπτιστής

da vintsi3

Ο Ιωάν­νης ο Βαπτι­στής, που πρώ­τος ανα­γνώ­ρι­σε στο πρό­σω­πο του Ιησού τον Μεσ­σία απο­τέ­λε­σε πηγή έμπνευ­σης για τον ανα­γεν­νη­σια­κό ζωγρά­φο. Ο Ντα Βίν­τσι ζωγρά­φι­ζε τους πίνα­κές του στο Βατι­κα­νό μετα­ξύ 1513 και 1515 κατ’ εντο­λή του Πάπα Λέο­ντος Χ. Ο πίνα­κας αυτός, που ξεχω­ρί­ζει για το αινιγ­μα­τι­κό βλέμ­μα του Ιωάν­νη, ενδέ­χε­ται να είναι μια από τις τελευ­ταί­ες ελαιο­γρα­φί­ες του Ντα Βίν­τσι, ίσως η τελευταία.

Μυστικός Δείπνος

da vintsi4

Όχι η Μόνα Λίζα όπως θα πίστευε κανείς αλλά ο Μυστι­κός Δεί­πνος κοσμεί τον βόρειο τεί­χο στο διά­ση­μο Δομι­νι­κα­νό Μονα­στή­ρι Σάντα Μαρία ντε­λέ Γκρά­τσιε στο Μιλά­νο, ως το απο­κο­ρύ­φω­μα της εικα­στι­κής μεγα­λο­φυί­ας του Ντα Βίν­τσι. Η τοι­χο­γρα­φία αυτή από τα τέλη του 15ου αιώ­να έχει υπο­στεί πολ­λές φορές εργα­σί­ες συντή­ρη­σης. Προ­στα­τεύ­ε­ται ως Μνη­μείο Παγκό­σμιας Πολι­τι­στι­κής Κληρονομιάς.

Η Παναγία με το αδράχτι

da vintsi5

Ο πρω­τό­τυ­πος πίνα­κας δεν έχει βρε­θεί μέχρι σήμε­ρα, υπάρ­χουν ωστό­σο δύο αντί­γρα­φά του, που φιλο­τέ­χνη­σαν μαθη­τές του Ντα Βίν­τσι. Παρά το γεγο­νός ότι δεν πρό­κει­ται για πρω­τό­τυ­πα έργα του ίδιου του Ντα Βίν­τσι, κοστο­λο­γού­νται σήμε­ρα στα 40 εκατ. ευρώ.

Αυτοπροσωπογραφία

da vintsi6

Μέχρι σήμε­ρα για πολ­λά έργα που απο­δί­δο­νται στον Ντα Βίν­τσι υπάρ­χουν αμφι­βο­λί­ες ως προς την ταυ­τό­τη­τα του δημιουρ­γού. Αυτό δεν είναι σπά­νιο φαι­νό­με­νο, για πίνα­κες που έχουν φιλο­τε­χνη­θεί πριν από 500 χρό­νια. Ωστό­σο για τη συγκε­κρι­μέ­νη αυτο­προ­σω­πο­γρα­φία που βρί­σκε­ται στο Τορί­νο, οι ιστο­ρι­κοί τέχνης εκτι­μούν ότι το πρό­σω­πο του εικο­νι­ζό­με­νου είναι το ίδιο με το πρό­σω­πο του δημιουργού.

Σχέδιο για πτητική συσκευή

da vintsi7

Ο Λεο­νάρ­ντο Ντα Βίν­τσι συμ­βο­λί­ζει το από­λυ­το ανα­γεν­νη­σια­κό πνεύ­μα. Δεν ασχο­λή­θη­κε μόνο με τη ζωγρα­φι­κή αλλά και με άλλες επι­στή­μες: την αρχι­τε­κτο­νι­κή, τη βιο­λο­γία, την τεχνο­λο­γία και την ανα­το­μία. Αυτό το σκί­τσο μιας πρώ­ι­μης ιπτά­με­νης συσκευ­ής, το Helix Pteron, είναι ένας προ­άγ­γε­λος του ελι­κό­πτε­ρου. Ωστό­σο την επο­χή εκεί­νη δεν υπήρ­χαν τα κατάλ­λη­λα υλι­κά για την κατα­σκευή του.

Ο Άνθρωπος του Βιτρούβιου ή Κανόνες των Αναλογιών

da vintsi8

Το γεγο­νός ότι λίγα μόνο έργα του Ντα Βίν­τσι έχουν δια­σω­θεί οφεί­λε­ται εν πολ­λοίς και στο ότι ο ίδιος δεν ασχο­λή­θη­κε απο­κλει­στι­κά με την τέχνη της ζωγρα­φι­κής. Τα ενδια­φέ­ρο­ντά του ήταν ευρύ­τε­ρα. Το σκί­τσο αυτό, εμπνευ­σμέ­νο από τον αρχαίο αρχι­τέ­κτο­να Vitruvius απει­κο­νί­ζει τον άνθρω­πο με τις εξι­δα­νι­κευ­μέ­νες ανα­λο­γί­ες. Θεω­ρεί­ται σύμ­βο­λο από­λυ­της συμ­με­τρί­ας και ομορφιάς.

Πηγή: Deutsche Welle

Η Τζο­κό­ντα χαμο­γε­λά­ει επει­δή, απλού­στα­τα, είναι… ευτυχισμένη

Μοι­ρα­στεί­τε το:

Μετάβαση στο περιεχόμενο