Άλλη μια τραγωδία, από τις πολλές που μετατρέπουν και τις ελληνικές θάλασσες σε υγρό τάφο για ξεριζωμένους πρόσφυγες και μετανάστες — θύματα των ιμπεριαλιστικών πολέμων, της φτώχειας και της εξαθλίωσης, που ξεσπιτώνουν εκατομμύρια ανθρώπους οι οποίοι αναζητούν μια καλύτερη ζωή, σημειώθηκε χτες ανοιχτά της Πύλου. Από το ναυάγιο αλιευτικού σκάφους, στο οποίο επέβαιναν εκατοντάδες άνθρωποι (γίνεται λόγος ακόμα και για 750), μέχρι την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές είχαν ανασυρθεί 79 σoροί, διασώθηκαν 106 και είναι άγνωστος ο αριθμός των αγνοούμενων.
Το αλιευτικό σκάφος «Αντριάνα» φέρεται να είχε αποπλεύσει από το Τομπρούκ της Λιβύης με προορισμό την Ιταλία. Σύμφωνα με πληροφορίες που έδωσαν διασωθέντες, ο αριθμός όσων βρίσκονταν μέσα στο σκάφος φέρεται να έφτανε τους 400, άλλες εκτιμήσεις κάνουν λόγο ακόμα και για σχεδόν διπλάσιους, αφού οι επιβάτες κρέμονταν σαν τα «τσαμπιά», ενώ ανυπολόγιστος είναι ο αριθμός στα αμπάρια, όπου φέρεται να βρίσκονταν οι γυναίκες με τα παιδιά. Οι επιβαίνοντες στο αλιευτικό ήταν σύμφωνα με μαρτυρίες πρόσφυγες και μετανάστες από το Αφγανιστάν, το Πακιστάν, τη Συρία, την Αίγυπτο και την Παλαιστίνη.
Να σημειωθεί ότι κατά τον εντοπισμό τους, κανένας από τους διασωθέντες δεν έφερε σωσίβιο. Πολλά ερωτήματα προκύπτουν και μετά την επίσημη ενημέρωση του Γραφείου Τύπου του πρωθυπουργού, στην οποία ούτε λίγο ούτε πολύ περιγράφεται ότι το αλιευτικό με τους εκατοντάδες ανθρώπους στοιβαγμένους, να κρέμονται κυριολεκτικά, είχε εντοπιστεί από το μεσημέρι της Τρίτης, δηλαδή προχτές!
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το Λιμενικό το πρωί της Τρίτης γύρω στις 11, από το Κέντρο Επιχειρήσεων Ρώμης της Frontex ενημερώθηκε το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης του Λ.Σ. ότι υπάρχει ένα αλιευτικό σκάφος με μεγάλο αριθμό μεταναστών (στα διεθνή ύδατα νοτιοδυτικά της Πελοποννήσου) σύμφωνα με πληροφορία που δόθηκε στις ιταλικές αρχές έπειτα από κλήση ακτιβίστριας ΜΚΟ. Στις 2 μ.μ. υπήρξε επικοινωνία και στις 3.35 μ.μ. εντοπίστηκε στη θάλασσα. Επί ώρες λοιπόν το αλιευτικό έπλεε και η εικόνα που είχαν οι ελληνικές αρχές για την επικινδυνότητα ήταν προφανής, αν και σύμφωνα με το Λιμενικό κατά τις επικοινωνίες, οι χειριστές του ασύρματου δεν ζητούσαν συνδρομή, αλλά «να συνεχίσουν το ταξίδι για την Ιταλία». Το ναυάγιο έγινε στις 2.05 τα ξημερώματα της Τετάρτης, δηλαδή περίπου 12 ώρες μετά τον εντοπισμό του αλιευτικού από το Λιμενικό…
Άγνωστο υπό ποιες συνθήκες, το πλοίο ανετράπη ανοιχτά της Πύλου, περίπου 47 — 50 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της πόλης, σε τεράστιο βάθος. Από εκείνη την ώρα στήθηκε επιχείρηση διάσωσης των επιζώντων, με τους διασωθέντες να μεταφέρονται μέχρι το μεσημέρι στο λιμάνι της Καλαμάτας, όπου προσωρινά διέμειναν στον χώρο των αποθηκών του Λιμενικού Ταμείου.
Την ίδια ώρα, και ενώ σε ισχύ βρίσκονται τα παζάρια για το νέο, ακόμα πιο αντιδραστικό Σύμφωνο Μετανάστευσης της ΕΕ, που οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια και σε νέες τραγωδίες, ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης (ΔΟΜ) έδινε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία στη Λιβύη βρίσκονται πάνω από 600.000 μετανάστες, αποτέλεσμα της φτώχειας και των ιμπεριαλιστικών επεμβάσεων στη χώρα, όπως και στην υποσαχάρια Αφρική. Πάνω από 7.000 πρόσφυγες και μετανάστες έχουν αναχαιτιστεί στη θάλασσα και οδηγηθεί πίσω στη Λιβύη από την αρχή της χρονιάς, ενώ μόνο το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς χάθηκαν στη Μεσόγειο 441 άνθρωποι. Κατά τον ΔΟΜ, από το 2014 μέχρι σήμερα έχουν καταγραφεί περισσότεροι από 20.000 θάνατοι στη Μεσόγειο. Κατά την Υπατη Αρμοστεία των Ηνωμένων Εθνών για τους Πρόσφυγες (UNHCR), πάνω από 54.000 μετανάστες έχουν φτάσει στις ιταλικές ακτές, από τους οποίους πάνω από 22.000 αναχώρησαν από τη Λιβύη.
Στο μεταξύ, ιστιοφόρο με 80 πρόσφυγες και μετανάστες εντοπίστηκε χθες το πρωί στη θαλάσσια περιοχή νότια του νομού Ηρακλείου. Ανακοίνωση εξέδωσε η ΤΕ Ηρακλείου του ΚΚΕ, ενώ από την πρώτη στιγμή κλιμάκιο του Κόμματος βρέθηκε στο λιμάνι του Ηρακλείου όπου έχουν μεταφερθεί οι πρόσφυγες από τους Καλούς Λιμένες, από όπου περισυνελέγησαν.
ΚΑΛΑΜΑΤΑ
Συγκλονισμένη η πόλη — συγκλονιστική η αλληλεγγύη
Ένα τεράστιο «γιατί;», που συνοδευόταν από τα βασανιστικά ερωτήματα «πόσοι τελικά να ήταν μέσα στο πλοίο;», «πού ήταν οι γυναίκες και τα παιδιά;», «θα μπορούσαν να έχουν σωθεί;», κυριαρχούσε χθες στα χείλη του απλού κόσμου στην Καλαμάτα, όπως και σε όλη την Ελλάδα, από την ανείπωτη τραγωδία με θύματα δεκάδες κατατρεγμένους από διάφορες χώρες, που στην προσπάθειά τους να ζήσουν ανθρώπινα, έπεσαν για άλλη μια φορά θύματα των αντιμεταναστευτικών μηχανισμών της ΕΕ, της πολιτικής που ακολουθούν τα κράτη — μέλη της, ανάμεσά τους και η Ελλάδα, με ευθύνη διαχρονικά των κυβερνήσεων ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ.
Ο λαός της Καλαμάτας συγκλονίστηκε από τα τραγικά γεγονότα. Η αγωνία ήταν εμφανής στα πρόσωπα απλού λαϊκού κόσμου, ιδιαίτερα μετά τις πρώτες πρωινές ώρες, όταν άρχισαν να γίνονται γνωστά τα γεγονότα, και ιδιαίτερα από την είδηση των δεκάδων νεκρών και των αμέτρητων αγνοούμενων.
Όσο οι ώρες περνούσαν και άρχισαν να καταφτάνουν στην πόλη οι πρώτοι επιζώντες αλλά και να γίνεται γνωστό το μέγεθος της τραγωδίας, τόσο πιο πολύς απλός κόσμος άρχισε ταυτόχρονα να συρρέει στο λιμάνι, προκειμένου με ό,τι μπορούσε ο καθένας να βοηθήσει, την ώρα που όμως πολλαπλασιάζονταν τα ερωτήματα και η αγωνία…
Σοκ, όπως ήταν φυσικό, προκάλεσαν οι αριθμοί που ακούστηκαν και από διασωθέντες, ότι στο πλοίο μπορεί να επέβαιναν έως και 750 άτομα, με τα γυναικόπαιδα να είναι κλεισμένα στα αμπάρια, ενώ ακούγονταν κραυγές κόσμου όταν το πλοίο αναποδογύρισε.
Μέχρι αργά το απόγευμα οι νεκροί που είχαν ανασυρθεί από τη θάλασσα έφταναν τους 79, όμως κανείς δεν μπορούσε να διαβεβαιώσει ότι είναι μόνο τόσοι… Συγκλονίζει επίσης η ενημέρωση που δόθηκε από το Νοσοκομείο ότι ήταν «βροχή» τα τηλεφωνήματα που δέχτηκε από την Αίγυπτο αλλά και ευρωπαϊκές χώρες, με κόσμο που έστελνε ονόματα και φωτογραφίες αγνοούμενων, που ρωτούσε για συγκεκριμένα ονόματα παιδιών, ρωτώντας αν νοσηλεύονταν, δείγμα ότι κάποιοι τα περίμεναν…
“Μίλησε” ξανά ο λαός…
Τα γεγονότα «πάγωσαν» την Καλαμάτα. Η πόλη δεν είχε γνωρίσει ποτέ παρόμοιο περιστατικό, με τόσους νεκρούς και άγνωστο αριθμό αγνοούμενων, παρά το γεγονός ότι έχει φιλοξενήσει αρκετές φορές στο παρελθόν κατατρεγμένους μετανάστες από διάφορες χώρες, οι οποίοι βρίσκονται να θαλασσοπνίγονται στα νερά της Μεσογείου (τελευταία μάλιστα ήταν 180 άτομα τον Οκτώβρη). Αυτό γιατί το λιμάνι της αποτελεί ουσιαστικά «διαμετακομιστικό σταθμό» προς άλλα κέντρα…
Όπως και άλλες φορές, έτσι και χθες απλός λαϊκός κόσμος, εργατικά συνδικάτα και άλλοι λαϊκοί φορείς έτρεξαν να βοηθήσουν. Κρατώντας σακούλες με είδη πρώτης ανάγκης, ρούχα, τρόφιμα κ.ά., κόσμος έτρεξε να συνδράμει την επιχείρηση που στήθηκε.
«Η λαϊκή αντίδραση για ακόμα μια φορά ήταν συγκλονιστική», μας λέει φούρναρης που έχει το κατάστημά του στο λιμάνι, προσθέτοντας: «Δεν είναι η πρώτη φορά. Εχει γίνει και στο παρελθόν να έρχονται μετανάστες και ο απλός κόσμος αμέσως να ανταποκρίνεται, όμως αυτό που ζήσαμε αυτήν τη φορά ήταν και ένα τεράστιο “γιατί;”, αφού η είδηση για τους δεκάδες νεκρούς και τους άγνωστου αριθμού αγνοούμενους μας σόκαρε όλους».
Ο ίδιος μετέφερε αμέσως στο λιμάνι τρόφιμα, χυμούς και άλλα αναγκαία, καλώντας τους συναδέλφους του να συνεισφέρουν, ενώ αντίστοιχα λειτούργησαν και πολλοί άλλοι, που από στόμα σε στόμα μετέφεραν τις ειδήσεις αλλά και την ανάγκη για βοήθεια.
Οι εικόνες, και κυρίως η σκέψη για την τύχη όλων των ναυαγών, όπως ήταν φυσικό δημιούργησαν θλίψη, σκεπτικότητα αλλά και οργή για να μη συμβούν ξανά παρόμοια συμβάντα, να τιμωρηθούν όλοι όσοι ευθύνονται για τα προδιαγεγραμμένα αυτά εγκλήματα. Ηταν άλλωστε το κύριο και μόνο θέμα που συζητούσε χθες όλη η πόλη σε κάθε γωνιά της.
Άμεση κινητοποίηση από το ΚΚΕ
Αμεση ήταν επίσης η αντίδραση της Επιτροπής Περιοχής Πελοποννήσου και της Τομεακής Επιτροπής Μεσσηνίας του ΚΚΕ, καθώς και των εκλεγμένων του Κόμματος στην Περιφέρεια Πελοποννήσου και στον δήμο Καλαμάτας με τη «Λαϊκή Συσπείρωση».
Στον χώρο του λιμανιού βρέθηκε κλιμάκιο με επικεφαλής τον Νίκο Κουτουμάνο, μέλος της ΚΕ και Γραμματέα της ΕΠ Πελοποννήσου, απαιτώντας μεταξύ άλλων να ενισχυθούν εκτάκτως και άμεσα όλες οι δομές (Νοσοκομείο κ.λπ.) με το αναγκαίο προσωπικό και υποδομές, για να αντιμετωπιστεί η τραγωδία.
Απαιτήθηκε επίσης με ευθύνη κράτους — κυβέρνησης να φτιαχτεί αξιοπρεπής χώρος βραχείας φιλοξενίας μεταναστών, να μην επαναληφθούν οι εικόνες ντροπής με εκατοντάδες ανθρώπους να στεγάζονται σε ακατάλληλο κτίριο. Για το θέμα άλλωστε έχουν γίνει και στο παρελθόν παρεμβάσεις από την ΤΕ Μεσσηνίας του ΚΚΕ, αλλά και από τη «Λαϊκή Συσπείρωση» στο Δημοτικό Συμβούλιο Καλαμάτας.
Σημαντική ήταν και η συμβολή σωματείων, που με τη σειρά τους, σε ένδειξη αλληλεγγύης, προσέφεραν αναγκαία είδη στον χώρο όπου είχε στηθεί η όλη επιχείρηση υποδοχής των διασωθέντων και προσωρινής φιλοξενίας τους.
ΥΕΝ- Λιμενικό –“χρονικό Ναυάγιου”
Χθες το πρωί 13/6 γύρω στις 11:00 από το Κέντρο Επιχειρήσεων Ρώμης ενημερώθηκε το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ. ότι υπάρχει ένα αλιευτικό σκάφος με μεγάλο αριθμό μεταναστών (στα διεθνή ύδατα νοτιοδυτικά της Πελοποννήσου) σύμφωνα με πληροφορία που ελήφθη από τις ιταλικές αρχές έπειτα από κλήση ακτιβίστριας ΜΚΟ.
Το Λιμενικό Σώμα προέβη στη διαδικασία επαλήθευσης. Ελικόπτερο του Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ. απογειώθηκε περί τις 13:50 από Μυτιλήνη με προορισμό το αλιευτικό σκάφος.
Στις 15:35 εντοπίστηκε το αλιευτικό σκάφος από το ελικόπτερο του Λιμενικού να πλέει με σταθερή πορεία και ταχύτητα, έχοντας ικανό αριθμό ατόμων στα εξωτερικά καταστρώματα αυτού.
Αμέσως μετά τον εντοπισμό από το ελικόπτερο, ενημερώθηκαν τα παραπλέοντα στην περιοχή πλοία και τους ζητήθηκε να αλλάξουν πορεία και να ενημερώνουν το ΕΚΣΕΔ για τις κινήσεις και την εν γένει κατάσταση του αλιευτικού σκάφους.
Ταυτόχρονα, δόθηκε εντολή σε πλοίο 40 μέτρων του Λιμενικού Σώματος να αποπλεύσει από τα Χανιά Κρήτης προς το Ιόνιο και την περιοχή του αλιευτικού.
Η πρώτη επικοινωνία με το αλιευτικό σκάφος μετά από δυσκολία επετεύχθη περί τις 14:00.
Το αλιευτικό σκάφος δεν ζήτησε καμία συνδρομή από το Λιμενικό Σώμα και την Ελλάδα.
Δεύτερη απογείωση του ελικοπτέρου έγινε περί τις 18:00, όπου πάλι διαπιστώθηκε ότι το σκάφος πλέει με σταθερή πορεία και ταχύτητα.
Επετεύχθη επικοινωνία του ΕΚΣΕΔ με το σκάφος μέσω δορυφορικού τηλεφώνου περί ώρα 18:30. Ο χρήστης του δορυφορικού τηλεφώνου που επέβαινε στο σκάφος, ο οποίος μιλούσε αγγλικά, απάντησε ότι το σκάφος δεν κινδυνεύει, δεν επιθυμούν βοήθεια πλην τροφίμων και νερού και ότι επιθυμούν να συνεχίσουν με προορισμό την Ιταλία.
Το ΕΚΣΕΔ απέστειλε ένα παραπλέον πλοίο, με σημαία Μάλτας, το οποίο προσέγγισε περί τις 18:00 το αλιευτικό, και αφού το αλιευτικό σταμάτησε – όπως του ζητήθηκε από το εμπορικό πλοίο – του προμήθευσε τρόφιμα και νερό.
Επανειλημμένως ρωτήθηκε το αλιευτικό από το εμπορικό πλοίο αν επιθυμεί επιπλέον συνδρομή ή αν κινδυνεύει ή αν θέλει κάτι άλλο από την Ελλάδα. Απάντησαν «δεν θέλουμε τίποτα άλλο από το να συνεχίσουμε για Ιταλία».
Στη συνέχεια βρέθηκε και δεύτερο παραπλέον, ελληνικό αυτή τη φορά πλοίο, που απεστάλη στο αλιευτικό γύρω στις 21:00 προκειμένου να δοθούν επιπλέον τροφοεφόδια και οποιαδήποτε άλλη συνδρομή. Έλαβαν μόνον το νερό, ενώ τα λοιπά εφόδια τα πέταξαν στη θάλασσα.
Από τις 15:30 μέχρι τις 21:00 ο θάλαμος επιχειρήσεων του υπουργείου Ναυτιλίας είχε επανειλημμένως επικοινωνία με το αλιευτικό μέσω δορυφορικού τηλεφώνου. Σε όλες επαναλάμβαναν σταθερά ότι επιθυμούν να πλεύσουν προς Ιταλία και δεν ήθελαν καμία συνδρομή από την Ελλάδα.
Στις 22:40 κατέπλευσε πλησίον του αλιευτικού το σκάφος του Λιμενικού Σώματος από την Κρήτη. Παρέμεινε σε απόσταση και το παρατηρούσε διακριτικά, χωρίς να διαπιστώνει πρόβλημα στην πλεύση του, καθώς είχε σταθερή πορεία και ταχύτητα.
Αυτό συνεχίστηκε μέχρι τη 01:40 πμ της 14ης Ιουνίου. Την ώρα αυτή ο επιβαίνων στο αλιευτικό ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων του Αρχηγείου ότι παρουσιάστηκε βλάβη στη μηχανή του σκάφους και έπαψε να κινείται.
Το συγκεκριμένο γεγονός επιβεβαιώθηκε και από το παραπλέον πλωτό του Λιμενικού.
Άμεσα το πλωτό του Λ.Σ. προσπάθησε να προσεγγίσει το αλιευτικό για να διαπιστώσει το πρόβλημα.
Στις 02:04 πμ ο κυβερνήτης του παραπλέοντος σκάφους του Λ.Σ. ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων ότι είδε το αλιευτικό να παίρνει μια δεξιά στη συνέχεια μια απότομη αριστερά κλίση και μετά άλλη μια δεξιά κλίση τόσο μεγάλη, που είχε ως αποτέλεσμα την ανατροπή του αλιευτικού (ναυτική ορολογία «παλάντζο»).
Σε δέκα με δεκαπέντε λεπτά αργότερα το σκάφος βυθίστηκε ολοσχερώς. Πλήθος επιβαινόντων που βρίσκονταν στα εξωτερικά καταστρώματα έπεσαν στη θάλασσα.
Άρχισε τότε η ευρεία επιχείρηση έρευνας – διάσωσης, που συνεχίζεται.