Ο Λένιν στο περίφημο βιβλίο του «ο ιμπεριαλισμός ανώτατο στάδιο του καπιταλισμού» (γράφτηκε από τον Βλαντιμίρ Ίλιτς πριν 108+ χρόνια _το 1916 και δημοσιεύτηκε το 1917) χωρίζεται σχηματικά στα εξής:
- Ι. Συγκέντρωση της παραγωγής και μονοπώλια
- ΙΙ. Οι τράπεζες και ο νέος τους ρόλος
- ΙΙΙ. Το χρηματιστηριακό κεφάλαιο και η χρηματιστική ολιγαρχία
-
- Η εξαγωγή κεφαλαίου
- Το μοίρασμα του κόσμου ανάμεσα στις ενώσεις των καπιταλιστών
- Το μοίρασμα ανάμεσα στις μεγάλες δυνάμεις _ χωρική διαστρωμάτωση του κόσμου
- VII. Ο ιμπεριαλισμός, ιδιαίτερο στάδιο του καπιταλισμού
- VIII. Ο παρασιτισμός και το σάπισμα του καπιταλισμού
- ΙΧ. Κριτική του ιμπεριαλισμού
- Χ. Ιστορική θέση του ιμπεριαλισμού
Οι άποικοι _ Los colonos _
The Settlers _ The Colonists
Μέσα από το παρελθόν και μάλλον μακριά από τον Λένιν, ο Felipe Gálvez Haberle επιχειρεί να εξηγήσει το παρόν: επικεντρώνεται στη σφαγή των αυτόχθονων πληθυσμών της Παταγονίας για την οικειοποίηση πολύτιμων εδαφών σε τόνο western (συμπαραγωγή Χιλή / Αργεντινή/ Ηνωμένο Βασίλειο / Ταϊβάν / Γερμανία / Σουηδία κά _2023) — Σενάριο: Antonia Girardi, Mariano Llinás και Felipe Gálvez Haberle — 97λ
Παίζουν (οι λίγο πολύ άγνωστοι σε μας) Camilo Arancibia, Mark Stanley, Benjamin Westfall, Alfredo Castro, Sam Spruell, Marcelo Alonso, Mariano Llinás.
Σαν να ήταν σχέδιασμένο, εδώ και αρκετό καιρό οι φιλμογραφίες της Χιλής και της Αργεντινής ασχολούνται με ζητήματα που συνδέονται με την κατάκτηση με αίμα και δια πυρός-σιδήρου (και πολύ χρήμα) των εδαφών που αντιπροσωπεύουν σήμερα τον γεωγραφικό νότο και των δύο εθνών: της Παταγονίας. Οι άποικοι, του Φελίπε Γκαλβέζ Χάμπερλε από τους υπεράνδεους, είναι ένας νέος σύνδεσμος σε μια σειρά που περιλαμβάνει επίσης τίτλους όπως το Fuga de la Patagonia (2016), των Αργεντινών Javier Zevallos και Francisco D’Eufemia ή Blanco en blanco (2019), από το Χιλιανό Théo Court. Υπήρξε μια πρόσφατη τάση στον διεθνή κινηματογράφο τέχνης που χρονολογείται από ακόμη από δύο Αργεντινές ταινίες της περασμένης δεκαετίας: το Zama της Lucrecia Martel (2017) και το Jauja του Lisandro Alonso (2014). Σε τέτοιες ταινίες το παρελθόν αποτυπώνεται μέσα από τον φακό του παρόντος. Όλοι οι χαρακτήρες φορούν κοστούμια εποχής και τα σκηνικά είναι έτσι ώστε να μοιάζουν σαν να ήταν της εποχής, αλλά οι ιστορίες που λέγονται και ο τρόπος με τον οποίο λέγονται, «νιώθουν» πολύ από την εποχή μας, σαν να είναι ακόμα μαζί μας η φρίκη.
Όλα με κοινά και μη σημεία. Ορισμένα καλύπτουν ιστορικά ζητήματα, μοιράζονται περιβάλλοντα, χαρακτήρες και συνθήκες, ιδιαίτερα τις σφαγές των αυτόχθονων πληθυσμών που οδηγούνται από επεκτατικά κράτη. Υπάρχουν και αφηγηματικές ομοιότητες, βασισμένες σε γενικά στοιχεία τυπικά των γουέστερν, και τεχνικές (και οι τρεις προσφέρουν εξαιρετική φωτογραφική δουλειά, για παράδειγμα).
Η ταινία αφηγείται το ταξίδι μιας ομάδας κυνηγών μέσω της Γης του Πυρός κατά τα πρώτα χρόνια του 20ού αιώνα. Σταλμένη από έναν γαιοκτήμονα, στον οποίο το κράτος της Χιλής και της Αργεντινής παραχώρησαν μια τεράστια έκταση γης για κατοχή και εκμετάλλευση, η ομάδα ξεκινά το ταξίδι της με στόχο να καθαρίσει την περιοχή από την γηγενή παρουσία, με δικαιολογία την εμπορική επέκταση. Διοικεί ένας Βρετανός υπολοχαγός, ένας έμπιστος άνδρας του γαιοκτήμονα, μαζί με έναν καουμπόη που ειδικεύτηκε στη δολοφονία των Απάτσι κατά τη διάρκεια της «Κατάκτησης της Δύσης». Η ομάδα ολοκληρώνεται με ένα νεαρό χέρι ράντσο, που ξεχωρίζει τόσο για τη δεξιοτεχνία του με το τουφέκι όσο και για την καταγωγή του, στην οποία η λευκότητα συγχωνεύεται με την ιθαγενή, αν και η εμφάνισή του τον ταυτίζει με την τελευταία καταγωγή.
Η πρώτη σκηνή συμπυκνώνει την αισθητική και αφηγηματική ουσία της ταινίας. Σε αυτό, ένας Βρετανός εργάτης χάνει ένα χέρι ενώ εργαζόταν για την περίφραξη γηπέδου. «Εδώ, ένας άντρας χωρίς χέρι είναι ένας άντρας λιγότερος, το καταλαβαίνετε αυτό;» φωνάζει ο υπολοχαγός-επιστάτης στα αγγλικά πριν εκτελέσει τον εργάτη μπροστά στους συναδέλφους του. Γυρισμένη με ακρίβεια, μέσα από καρέ που αποκαλύπτουν τη σχέση ανθρώπου και επικράτειας, και με ένα εξπρεσιονιστικό soundtrack που χρονολογείται από την ιδιότητά της στη western καταγωγή, η σεκάνς παρουσιάζει αποτελεσματικά τους πρωταγωνιστές της. Από τη μια, ο υπολοχαγός Alexander MacLennan, ο επιστάτης κυνηγός, ένας αδίστακτος και βίαιος άνδρας για τον οποίο οι ζωές των άλλων είναι κάτω από τις εντολές που λαμβάνει από τον ανώτερό του, τον επιχειρηματία José Menéndez. Και οι δύο είναι ιστορικά πρόσωπα. Από την άλλη, ο νεαρός μεστίζος, μάρτυρας των γεγονότων, του οποίου το βλέμμα είναι ικανό να συμπυκνώσει τη φρίκη και την αγανάκτηση χάρη στη συντριπτική ερμηνεία του Camilo Arancibia. Η αντίθεση μεταξύ των δύο θα τροφοδοτήσει την ένταση της ιστορίας.
Σε αντίθεση με το αμερικανικό γουέστερν, που χαρακτηρίζεται από το έπος, στο «οι άποικοι» κυριαρχεί η ενοχή, μια αίσθηση που δεν πηγάζει μόνο από τον ρόλο του κράτους, αλλά και από αυτόν των ιδιωτών _τότε και σήμερα, στην εξόντωση ολόκληρων λαών, όπως οι Selknam. Η ταινία παραθέτει για άλλη μια φορά αυτή την κουλτούρα μέσα από μια σκηνή γεμάτη εξαίσια οπτικά εφέ _χωρίς ίχνος ψηφιακής παρέμβασης (κάτι παρόμοιο με το προαναφερθέν Blanco en Blanco). Μια ιστορική ενοχή που επιβαρύνει έγκαιρα χαρακτήρες με τα δικά τους ονόματα. Αυτό του MacLennan, γνωστό και ως Chancho Colorado, του εκτελεστικού βραχίονα των αποτρόπαιων σφαγών. Αλλά και του Menéndez, ιδρυτή της δυναστείας Braun Menéndez, του οποίου η εξουσία εξακολουθεί να εκτείνεται σήμερα σε όλη την Παταγονία και στις δύο πλευρές των συνόρων και από τον οποίο, μεταξύ άλλων, κατάγεται ο πρώην Αρχηγός του Επιτελείου Marcos Peña. Η χάραξη αυτής της γραμμής μεταξύ της ιστορίας και του παρόντος δεν είναι ένα ιδιότροπο συμπέρασμα, αλλά μάλλον μια πρόθεση που υπογραμμίζει ο κώδικας της ταινίας, όπου η μυθοπλασία και το ντοκιμαντέρ αναμειγνύονται. Η πιο τρομακτική σεκάνς της ταινίας έχει τον Μπιλ και τον υπολοχαγό να σφαγιάζουν μια φυλή αθώων και μετά να βιάζουν τη μοναδική γυναίκα που επέζησε.
Από τη “μεγάλη ληστεία του τρένου” _
1903,
στο “curanto western”, του λυκόφωτος
Το κλασικό γουέστερν άνθισε από την αρχή του κινηματογράφου με το The Great Train Robbery (1903) του Edwin S. Porter, μέχρι περίπου τη δεκαετία του 1960. Αυτού του είδους οι ταινίες, εξαιρετικά δημοφιλείς στο πρώτο μισό του 20ού αιώνα, επικεντρώθηκαν στο ρομαντικό και ηθικό αναπαράσταση της σύγκρουσης μεταξύ καλού και κακού. Η αφήγηση συχνά περιλάμβανε έναν ενάρετο λευκό ήρωα που αντιμετώπιζε σαφώς καθορισμένους «μελαχρινούς» (συνήθως ιθαγενείς) κακούς σε ένα σκηνικό συνόρων και συχνά διαδραματιζόταν σε ειδυλλιακά τοπία των αμερικανικών συνόρων, όπου ο πολιτισμός και ο νόμος απουσιάζουν ή βρίσκονται σε εξέλιξη.
Το σπαγγέτι γουέστερν εμφανίστηκε τη δεκαετία του 1960 και ονομάζεται έτσι επειδή οι ταινίες του παράγονται από Ιταλούς κινηματογραφιστές λόγω της απαίτησης ενός κοινού που ζήτησε ταινίες western όταν το Χόλιγουντ είχε ήδη σταματήσει να τις κάνει. Σε αντίθεση με τα κλασικά, τα σπαγγέτι διαδραματίζονταν σε ένα άνυδρο, απογοητευμένο και σκληρό περιβάλλον (στις ΝΔ ΗΠΑ ή το Μεξικό), αλλά στην πραγματικότητα γυρίστηκαν κυρίως στην Ισπανία (chorizo γουέστερν) και στην Ιταλία. Εισήγαγαν έναν πιο βίαιο και ρεαλιστικό τόνο με διφορούμενους αντιήρωες που συγχέονταν με κακούς όσον αφορά την παραβίαση των ηθικών αρχών και ορίων. Χάρη σε αυτό το είδος ταινιών, αυτό που θα μπορούσε να ονομαστεί «taco western» (μεξικανικές ταινίες charro) και «churrasco western» (ταινίες gauchos της Αργεντινής) εμφανίστηκαν αργότερα, μερικά παραδείγματα διεθνών παραλλαγών σε ένα είδος με πολύ βαθιές ρίζες. Με τον Αμερικανό ρατσιστή , βίαιο και με αποικιστικό παρελθόν, που συνδέεται με τη φιλοσοφία του “destino manifiesto” (σσ. Manifest Destiny ένα δόγμα στις ΗΠΑ του 19ου αιώνα που αντιπροσώπευε την πεποίθηση ότι οι Αμερικανοί έποικοι ήταν προορισμένοι _από το θεό, να επεκταθούν δυτικά σε όλη τη Βόρεια Αμερική και ότι αυτή η πεποίθηση ήταν προφανής και βέβαιη) .
Το western crepuscular (γουέστερν του λυκόφωτος) ή το western de fin de época (τέλους εποχής) αναφέρεται στις καουμπόικες ταινίες που εμφανίστηκαν στα τέλη της δεκαετίας του εξήντα στις ΗΠΑ ως αντίδραση στο σπαγγέτι γουέστερν και επεκτάθηκαν μέχρι σήμερα, σηματοδοτώντας μια αλλαγή στην αναπαράσταση της Άγριας Δύσης. . Αυτές οι ταινίες αμφισβητούν και ανατρέπουν τις παραδοσιακές συμβάσεις του είδους και συχνά διαδραματίζονται σε μια Δύση που βρίσκεται σε παρακμή, όπου ο πολιτισμός κυριαρχεί και οι παλιές αξίες και τρόποι ζωής ξεθωριάζουν. Η δράση παραμερίζεται, για να προβληματιστεί η ηθική ασάφεια, η απώλεια των ορίων και η μετάβαση προς τη νεωτερικότητα. Ο πρωταγωνιστής συνήθως είναι ένας σύνθετος αντιήρωας και οι ιθαγενείς παύουν να θεωρούνται κακοί και γίνονται ήρωες, μάρτυρες και θύματα της ωμότητας του λευκού.
Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Felipe Gálvez, θα μπορούσε κάλλιστα να θεωρηθεί «curanto western», αλλά σίγουρα ανήκει στο υποείδος του λυκόφωτος. Με τον ίδιο τρόπο που ο Robert Altman και ο φωτογράφος Vilmos Zsigmond κατάφεραν να απαθανατίσουν ένα πυκνό, αδιαφανές και καταθλιπτικό τοπίο στο κλασικό λυκόφως γουέστερν McCabe & Mrs. Miller (Η έντιμος κυρία κι ο χαρτοπαίκτης _1971, με Warren Beatty, Julie Christie και Rene Auberjonois ), ο Gálvez και η υπέροχη κινηματογραφίστριά του Simone D’Arcangelo (συνεργάτης του Woody Allen στο αρκετές από τις ταινίες του στο λυκόφως), κάνουν σχεδόν το ίδιο πράγμα, προσθέτοντας στον αέρα μεγαλοπρέπειας των κλασικών γουέστερν του Τζον Φορντ και του ανθυγιεινού και διεφθαρμένου περιβάλλοντος των γουέστερν του Λεόνε και του Κορμπούτσι.
Το Los colonos είναι μια ταινία που προσκαλεί αρχικά τον θεατή να απολαύσει τις οπτικές και ηχητικές υφές. Αλλά εκείνοι που περιμένουν μια έκρηξη βίας στην τελική πράξη όπως συμβαίνει στα γουέστερν του λυκόφωτος όπως το The Wild Bunch (1969) του Sam Peckinpah, το Unforgiven (1992) του Clint Eastwood, το Hateful Eight (2015) του Quentin Tarantino ή το Bone Tomahak ( 2015) του S. Craig Zahler, θα απογοητευτούν. Υπό αυτή την έννοια, η ταινία του Gálvez θα μπορούσε να θεωρηθεί ως το αντίστοιχο της ρεβιζιονιστικής ταινίας της Lucrecia Martel Zama, σε σχέση με τις ταινίες για την κατάκτηση και τον προβληματισμό της για τις αποικιακές θηριωδίες που διέπραξε ο λευκός.
Η μουσική του Harry Allouche (The Prodigy) συμπληρώνει οργανικά τη σάπια ατμόσφαιρα της ταινίας και η καλλιτεχνική διεύθυνση του Sebastián Orgambide (El clan, La cordillera) προκαλεί την ένταση, τον φόβο και τη διαστροφή που είναι εγγενείς στην ιστορία.
Ταινίες Πρώτης Προβολής: Αποικιοκρατία, Κέιτ Μπλάνσετ, Μάικλ Κίτον και Μινόρε τρόμου
“Unforgiven” _ Clint Eastwood: το τέλος του ρομαντισμού στο γουέστερν