Σκηνοθετικό, το “Unforgiven”_“οι ασυγχώρητοι” του 1992 είναι αναμφισβήτητα κορυφαίο (αν όχι το κορυφαίο) επίτευγμα του γερόλυκου θρύλου του Χόλιγουντ, που _μεταξύ άλλων στα 65α Όσκαρ κέρδισε 4 ‑το καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας +2 ακόμη. Μαζί του οι Τζιν Χάκμαν, Μόργκαν Φρίμαν και Ρίτσαρντ Χάρις (σενάριο Ντέιβιντ Γουέμπ Πίπολς _του ίδιου είναι το Blade Runner ‑1982). Ο Ίστγουντ είχε δηλώσει ότι η ταινία επρόκειτο να είναι το τελευταίο του γουέστερν και αφιέρωσε την ταινία στους (νεκρούς) σκηνοθέτες και μέντορές του Ντον Σίγκελ και Σέρτζιο Λεόνε.
Σημείο γραφής: ο σεναριογράφος είχε συλλάβει την ιδέα για την υπόθεση της ταινίας ήδη από το 1976 και είχε ξεκινήσει να εργάζεται πάνω στο σενάριο με αρχικό τίτλο The Cut-Whore Killings κι έπειτα The William Munny Killings αλλά ο Ίστγουντ που είχε ενδιαφερθεί από τότε για τον πρωταγωνιστικό ρόλο καθυστερούσε με την υλοποίηση της ταινίας καθώς ήθελε να περάσουν μερικά χρόνια, ώστε να έχει …την κατάλληλη ηλικία για να ερμηνεύσει τον πρωταγωνιστικό ρόλο.
Επικεντρώνεται με τον Ίστγουντ στον κεντρικό ρόλο ως Γουίλιαμ Μάνι (έναν ηλικιωμένο παράνομο) που αναλαμβάνει μια τελευταία αποστολή κυνηγού επικηρυγμένων για προστατεύσει κάποια παιδιά και το σπίτι τους. 62χρονος, όταν κυκλοφόρησε το Unforgiven, ο Eastwood αντιμετωπίζει άμεσα την ιδέα του θανάτου, μέσα από τον χαρακτήρα του Munny, του οποίου τα χρόνια αρχίζουν να επηρεάζουν την ικανότητά του να φροντίζει την οικογένειά του, ανατρέποντας άμεσα κλασικές αναπαραστάσεις ηρώων “machismo” σε όλο το κινηματογραφικό είδος γουέστερν (σσ. η αίσθηση του να είσαι ο _λευκός αρρενωπός, “άντρας”, αυτοδύναμος, με αίσθηση υπερηφάνειας _ανωτερότητας).
Η παράδοση του Clintwood
ως μια από τις πιο αξιόλογες φιγούρες του είδους
Ενώ τα revisionist westerns έχουν ανέβει στη μόδα μεταξύ των κινηματογραφιστών arthouse από τη δεκαετία του 1970, η ερμηνεία του Unforgiven για το ρεβιζιονιστικό γουέστερν έφερε το υποείδος στο προσκήνιο της κινηματογραφικής κουλτούρας, ανοίγοντας το δρόμο για άλλα, όπως το The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford και το The Δύναμη του Σκύλου. Ας δούμε πώς το Unforgiven τελείωσε το σαρωτικό κινηματογραφικό γουέστερν υπέρ της ανατροπής των παραδόσεων του είδους που το κοινό περιμένει.
σσ. Το “ρεβιζιονιστικό” _κυριολεκτικά και μεταφορικά “αναθεωρητικό” γουέστερν (επίσης αντι-γουέστερν) είναι μια μετακλασική παραλλαγή του παραδοσιακού, όπου ανατρέπει ο μύθο και ο ρομαντισμός του παραδοσιακού μέσω της ανάπτυξης ρεαλιστικών χαρακτήρων παρουσιάζοντας μια λιγότερο απλοϊκή άποψη της ζωής στην «παλιά _άγρια Δύση». Ενώ το “παραδοσιακό” ενσαρκώνει πάντα ένα σαφές όριο μεταξύ καλού και κακού, το “αναθεωρητικό” δεν το κάνει.
“Unforgiven”;
Διαδραματίζεται το 1878, περίπου στα μέσα της περιόδου της «Άγριας Δύσης». Όπως αναφέρθηκε, ο χαρακτήρας του Eastwood William Munny είναι η καρδιά της ταινίας, ένας μαχόμενος χοιροτρόφος και χήρος που έμεινε μόνος για να μεγαλώσει τα δύο μικρά παιδιά του. Κοντά στο ράντσο του Munny, στο αναπτυσσόμενο φυλάκιο του Big Whisky, μια νεαρή εργάτρια _πουτάνα υφίσταται φρικιαστική επίθεση με μαχαίρι από δύο πελάτες καουμπόηδες, γιατί τους μπήκε προκλητικά στη μύτη. Όταν ο σκιερός σερίφης «Μικρός» _“Little” του Big Whisky, Bill Daggett (Gene Hackman) αποτυγχάνει να τιμωρήσει τους παραβάτες, οι οργανωμένες σε συνδικάτο (!!) πόρνες, αποφασίζουν να προσφέρουν πριμ 1.000 $ στον Ίστγουντ προκειμένου να τις βοηθήσει να πάρουν εκδίκηση. Ένας νεαρός απρόβλεπτος παράνομος που αυτοαποκαλείται «Schofield Kid», (τον υποδύεται ο Jaimz Woolvett), επιλέγει να ακολουθήσει το κυνήγι επικηρυγμένων, δίπλα στον Munny με βάση τις βίαιες γενναίες ιστορίες που έχει ακούσει για το παρελθόν του. Στην αρχή, ο Munny είναι απρόθυμος να δεχτεί την προσφορά συνεργασίας –– αναφερόμενος στην αναμόρφωση της ηθικής και του πνεύματος της εκλιπόντος συζύγου του–– αλλά η ευκαιρία είναι πολύ προσοδοφόρα και έτσι, στρατολογεί τον παλιό του (μαύρο) φίλο, Νεντ Λόγκαν (Μόργκαν Φρίμαν) και το τρίο ξεκινά να εισπράξει μαζί το μπόνους, ενώ ορκίζεται ότι θα είναι οι τελευταίοι που θα κυνηγήσει ποτέ.
Ο Eastwood αντιμετωπίζει
τον δικό του μύθο στο “Unforgiven”
Η καριέρα του Ίστγουντ καθιερώθηκε χάρη σε μέρη “άγριας δύσης”, κατά τη διάρκεια των δεκαετιών του 1950 και του 1960, και έγινε γνωστό όνομα στις ΗΠΑ στο κλασικό τηλεοπτικό Rawhide και γνωστή φιγούρα στον ευρωπαϊκό κινηματογράφο ως “Man with No Name” στην εμβληματική “3λογία $” του Σέρτζιο Λεόνε.
Αυτοί οι ρόλοι γουέστερν βοήθησαν στην εκτόξευση της καριέρας του στο προσκήνιο του κινηματογράφου και τον ενίσχυσαν ως τον υποδειγματικό υπερ-αρρενωπό χαρακτήρα που χαρακτήριζε συνήθως τους πρωταγωνιστές στο είδος. Ωστόσο, το Unforgiven και οι ανατροπές του επιτρέπουν στον Ίστγουντ να αμφισβητήσει τον θρύλο της machismo περσόνας του ως ενός από τους πιο αξιόλογους του Χόλιγουντ εδώ και πολλές 10ετίες.
Ο χαρακτήρας του Munny ξεφεύγει από το ανδρικό, εύσωμο όραμα, τα γουρούνια που εκτρέφει στο ράντσο του τον σέρνουν μέσα στη λάσπη, πέφτει από το άλογό του μετά από πολλές προσπάθειες να το ανέβει και επιλέγει να χρησιμοποιήσει κυνηγετικό όπλο στο κυνήγι επικηρυγμένων του αντί για πιστόλι, το οποίο απαιτεί πολύ πιο ακριβή χειρισμό και ακρίβεια. Αυτή η εικόνα του Ίστγουντ στον ρόλο του Μάνι, που “πήρε τον σπόρο” του, αποκλίνει δραστικά από τις πρώτες του ερμηνείες στα γουέστερν, καταστρέφοντας τις ιδέες που τρέφει το κοινό για τον ηθοποιό πριν δει το Unforgiven. Ο χαρακτήρας του Munny μετανιώνει σοβαρά για τις προηγούμενες πράξεις του, κουβαλώντας την ενοχή από τη βίαιη ιστορία του αντί να τη χρησιμοποιήσει για να δοξάσει τη θρυλική του θέση ως όπλο παρανόμου.
Σημειωτέον, η αφήγηση και η δημιουργία μύθων είναι σημαντικά θέματα σε όλο το Unforgiven, με τις φήμες για τα περασμένα κατορθώματα του Munny να λέγονται μέσω ανεπιβεβαίωτων φημών, ακόμη-ακόμη και με τη θαυμαστή μυθοπλασία του The Kid για τον Munny να βασίζεται σε πεζές μαρτυρίες και κουτσομπολιά, μακριά από την πραγματικότητα και την αλήθεια. Και στον επίλογο της ταινίας _αντί happy end, επιλέγει να εγκαταλείψει τη ζωή του ως αγρότης και μεταφέρει την οικογένειά του στο Σαν Φρανσίσκο, όπου γίνεται επιχειρηματίας έμπορος _το σύγχρονο αμερικάνικο όνειρα κόντρα στο παλιό. Αυτή η απόρριψη μιας ζωής στην Άγρια Δύση που κάποτε επιθυμούσε δείχνει την κατανόηση του Munny για τη φθορά της προηγούμενης ύπαρξής του ως παράνομου, μια σκέψη που δεν θα γινόταν ποτέ αποδεκτή στις ρομαντικές παραδόσεις των πρώτων γουέστερν. Μέσω της σύνθεσης του χαρακτήρα από τον Eastwood, δημιουργείται έναν συναισθηματικά πολύπλοκο αντιήρωας, δίνοντας στον –ψαγμένο, θεατή τη δυνατότητα να αναθεωρήσει τις έννοιές του για τους παραδοσιακούς ήρωες του είδους.
Το «Unforgiven» ανατρέπει τις νόρμες
Το Unforgiven λειτουργεί δυναμικά για να εξετάσει εξονυχιστικά την έννοια των ηρώων εναντίον των κακών, μαζί με τη φετιχοποίηση της βίας που συναντάμε στα κλασικά γουέστερν. Ενώ τα συμβατικά παραδείγματα οριοθετούν ξεκάθαρα τους καλούς από τους κακούς με μια απλή ασπρο_μαύρο προσέγγιση, “οι ασυγχώρητοι” είναι μια ταινία που απεικονίζει την ηθική ασάφεια σε όλους τους χαρακτήρες, αντικατοπτρίζοντας μια πιο νατουραλιστική προσέγγιση στην ανάπτυξή τους κοντά στην πραγματική ζωή. Επιπλέον, τα ύποπτα ταξίδια εξουσίας του σερίφη Ντάγκετ ανατρέπουν τις ηθικές συμβάσεις που χρησιμοποιούνται συνήθως για να απεικονίσουν τους φύλακες του νόμου σε όλα τα γουέστερν στον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Οι κορυφαίες σκηνές της ταινίας δεν είναι καθόλου εντυπωσιακές, αλλά σκοπίμως άτιμες ενέδρες και ακατάστατες, μακροχρόνιες αντιπαραθέσεις, που χρησιμοποιούνται για να επιβεβαιώσουν περαιτέρω την άθλια βία που ασκείται από τις ενάρετα διεφθαρμένες προσωπικότητες του Unforgiven. Ενώ τα παραδοσιακά γουέστερν βρίσκουν συνήθως μεθόδους αιτιολόγησης της βίας ως εγγενώς ενσωματωμένες στη δομή του έργου, “οι ασυγχώρητοι” λειτουργούν με συναρπαστικούς τρόπους απεικόνισης της βίας, ενώ περιλαμβάνει και σύγχρονες κριτικές οπτικές.
Η ανατροπή της συμβατικής αρρενωπότητας εκφράζεται ξεκάθαρα μέσα από τους ανδρικούς χαρακτήρες και τις πράξεις τους. Το υποκινητικό περιστατικό με την επίθεση της νεαρής εργάτριας του σεξ στο μπορντέλο στην αρχή της ταινίας απεικονίζει ρητά την αντρική ανασφάλεια, ο καουμπόι χρησιμοποιεί ένα μαχαίρι ως βίαιο φαλλικό όταν αποτυγχάνει να εντυπωσιάσει με τη δική του σωματική διάπλαση την πόρνη, που _στο ύψος της προσβάλει το μέγεθος του τσουτσουνιοπυ του. Αυτή η πρώιμη στιγμή είναι κρίσιμη για την κατανόηση της καταδίκης των παραδόσεων του γουέστερν και της προσήλωσής της στην εξιδανίκευση των ανδρών ως φαλλοκρατικών φονικών μηχανών. Μια άλλη ενδιαφέρουσα ανατομική παρουσίαση της ανδρικής αβεβαιότητας απεικονίζεται μέσω της ανακάλυψης της μυωπίας του Kid _η οποία τον εμποδίζει να έχει ακριβή βολή (στις περισσότερες περιπτώσεις ρίχνει “στο γάμο του καραγκιόζη)”. Αυτή η ανασφάλεια δίνει τεράστιο βάρος στον χαρακτήρα, εμποδίζοντάς τον να γίνει ο λατρεμένος οπλοφόρος που φιλοδοξεί να γίνει, και επίσης τον οδηγεί στην πιο αμφισβητήσιμη ηθική στιγμή του, επιλέγοντας να επιτεθεί σε έναν παράνομο ενώ χρησιμοποιεί το αποχωρητήριο outhouse.
“Unforgiven”: οι γυναίκες
στο επίκεντρο της ιστορίας
Οι γυναικείοι χαρακτήρες υπήρχαν συχνά σαν ντεκόρ στα γουέστερν _στα πλαίσια και της κοινωνικής θέσης της γυναίκας, αλλά εδώ οι πράξεις τους είναι ο συνδετικός κρίκος που οδηγούν τελικά την αφήγηση της ταινίας. Παρόλο που οι εργάτριες του σεξ αντιμετωπίζονται σαν ιδιοκτησία των ανδρών εργοδοτών τους, είναι τελικά εκείνες που αποφασίζουν να αποδώσουν δικαιοσύνη στο “”κακό το ριζικό τους”, συγκεντρώνοντας τη γενναιοδωρία που αναλαμβάνουν ο Munny και οι συμπατριώτες του και ξεκινώντας τη δράση του ταινία. Ακόμη και ως ιερόδουλες –– ένα επάγγελμα που χρησιμοποιείται συχνά στα γουέστερν για την υποτίμηση των γυναικών–– αυτές οι κυρίες έχουν μια πολύ πιο αποφασιστική αντίληψη για το τι είναι ενάρετα δίκαιο σε σύγκριση με τους αντρικούς χαρακτήρες, καθιστώντας τες την απίθανη ηθική πυξίδα του Unforgiven. Αν και πέθανε πριν από την έναρξη της ταινίας, η αείμνηστη σύζυγος του Munny εξακολουθεί να λειτουργεί ως λάτρης του πνεύματός του, βοηθώντας τον να αφήσει πίσω τη ζωή του ως παράνομος υπέρ μιας πιο αδιάφθορης ύπαρξης. Η ταινία αρχίζει και τελειώνει στον τάφο της, και ο Munny αναφέρεται συχνά στην αγνή ουσία της όταν κάνει τις δικές του επιλογές. Όταν ο Kid απευθύνει για πρώτη φορά έκκληση στον Munny να κάνει μια τελευταία δουλειά κυνηγιού επικηρυγμένων, αναφέρεται τη γυναίκα του, λέγοντας: “Δεν έχω αγγίξει ούτε μια σταγόνα εδώ και δέκα χρόνια. Η γυναίκα μου, με θεράπευσε… με θεράπευσε από το ποτό μια wickedness (αχρειότητα). Αυτή η παρουσία της όψιμης αγάπης του σε όλες τις επιλογές του είναι μια λεπτή διαταραχή της παραδοσιακής ανδρικής ηρωικής φιγούρας στα γουέστερν, διαχωρίζοντας τον Munny από την ιδέα ενός σκληροτράχηλου, ανεξάρτητου άνδρα.
Πολλοί θα συμφωνούσαν ότι το Unforgiven είναι ο μεγαλύτερος θρίαμβος για τον Ίστγουντ ως σκηνοθέτη, ακόμη και αν κοιτάξουμε το σύνολο των 40+ έργων του ως σκηνοθέτη. Η ταινία παίρνει γνωστά τροπάρια και τα αναποδογυρίζει, συντρίβοντας τα παραδοσιακά και εκλαϊκεύοντας τις έννοιες, λανσάροντας το ρεβιζιονιστικό του στην κινηματογραφική κουλτούρα, με ιδέες που θα εμπνεύσουν πολλές άλλες οπτικές για το είδος, που έχει συναρπάσει τους λάτρεις του κινηματογράφου Επιπλέον, η μοναδική αυτο-ανακλαστικότητα της ταινίας επιτρέπει στον Ίστγουντ να διερευνήσει τη δική του μυθική θέση ως μία από τις πιο σημαίνουσες φιγούρες της ασημένιας (αν όχι της χρυσής) οθόνης.