Από τότε που είδα πριν 13+ χρόνια την debonair κωμωδία με εκείνη την εκλεπτυσμένη γοητεία την “ελαφρότητα”, τον ρομαντισμό απροσδόκητα παθιασμένο, την (κυριολεκτικά και μεταφορικά) “σιωπηλή” ιστορία αγάπης μου έμεινε το (ρητορικό) ερώτημα αν η 7η τέχνη ήταν πιο αγνή όταν ήταν βουβή.
Γράφει ο \\ Αστέρης Αλαμπής _Μίδας
Η ιστορία είναι μια παραλλαγή ενός θέματος από το A Star Is Born (που ξαναγυρίστηκε από τότε πάνω από 20 φορές _με πιο γνωστή εκείνη με Barbra Streisand Kris Kristofferson & Gary Busey). Ένας ηλικιωμένος, καθιερωμένος σταρ βοηθά μια ταλαντούχα νεαρή γυναίκα στο μονοπάτι προς τη φήμη, για να δει την καριέρα του να πέφτει καθώς μπαίνει στα σκαριά. Είναι ένα φλερτ στο οποίο ο άντρας είναι δάσκαλος, μέντορας και εραστής, μια αγάπη που έγινε αδύνατη από τη μοίρα και την αντιστροφή της θέσης. Η σαρκική ολοκλήρωση είναι άσχετη: οι συναλλαγές εξουσίας και διασημότητας που εμπλέκονται είναι πιο σέξι από το σεξ.
Μια αστεία και τρυφερή ταινία _σχεδόν σιωπηλή του Γάλλου σκηνοθέτη Michel Hazanavicius, για την ασπρόμαυρη βωβή εποχή του Χόλιγουντ, με μια συνεχή ορχηστρική παρτιτούρα από τον Ludovic Bource.
Βρισκόμαστε στο 1927 και ο George Valentin (που υποδύεται ο Jean Dujardin), είναι ένας τολμηρός και αξιαγάπητος αστέρας του βωβού κινηματογράφου, προικισμένος με υπερπραγματική ομορφιά με φρύδια και μουστάκι που μοιάζουν με πινελιές από πενάκι σκιτσογράφου. Το σήμα κατατεθέν του είναι να εμφανίζεται πάντα στην οθόνη παρέα με το αξιολάτρευτο μικρό σκυλάκι του, Uggie, επίσης φιλαράκι εκτός οθόνης τόσο πολυμήχανος και θαρραλέος όσο η Lassie. Ο Βαλεντίν είναι, φυσικά, λίγο σαν τον Ρούντολφ Βαλεντίνο, ίσως πιο προφανώς στον ρόλο του μυστηριώδους τυχοδιώκτη που προτιμούσε, και επίσης σαν τον Gene Kelly, στο ανοιχτόχρωμο χαμόγελό του. Επίσης, με το καπέλο, τη λευκή γραβάτα και τις ουρές του, θυμίζει πολύ τον Μορίς Σεβαλιέ.
Ο Valentin βρίσκεται στο top του παιχνιδιού του καθώς τον βρίσκουμε στα συναρπαστικά εγκαίνια της νέας του ταινίας A Russian Affair, μια πολιτικά λοξή ιστορία στην οποία φαίνεται να υποδύεται έναν αεροπόρο και έναν τυχοδιώκτη στρατιώτη που μάχεται για την ανεξαρτησία της Γεωργίας. Οι Ρώσοι κακοί φαίνονται να βασανίζουν τον χαρακτήρα του στην εναρκτήρια σκηνή, με ηλεκτρόδια τοποθετημένα στο κρανίο του, προσπαθώντας να τον κάνουν να μιλήσει. Αλλά δεν θα μιλήσει, δημιουργώντας έτσι το σκηνικό για πείσμα, επιφυλακτικότητα, προσωπική ευαλωτότητα και φόβο για το μέλλον. Ανάμεσα στο πλήθος που ζητωκραυγάζει έξω, μια αύρα ξεπερνά με κάποιο τρόπο τη γραμμή της αστυνομίας και καταλήγει να φιλά τον Valentin στο μάγουλο _αυτά διαρκούν δευτερόλεπτα.
Αυτή είναι η Peppy Miller, την οποία υποδύεται η γεννημένη στην Αργεντινή ηθοποιός Bérénice Bejo, που εμφανίστηκε επίσης στο πλευρό του Dujardin στο κατασκοπευτικό spoof του Hazanavicius το 2006 OSS 117: Cairo Nest of Spies (OSS 117: Αποστολή στο Κάιρο _OSS 117: Le Caire, nid d’espions). Το φλερτ και ο έρωτάς της μαζί του, της φέρνουν ένα διάλειμμα στις φωτογραφίες και αυτή η όμορφη και καλοσυνάτη νεαρή γυναίκα καταφέρνει να εντυπωσιάσει τον λαμπερό παραγωγό του Τζορτζ, Αλ Ζίμερ (Τζον Γκούντμαν) αλλά και τον οξυδερκή, πιστό σοφέρ του Κλίφτον (Τζέιμς Κρόμγουελ). Αλλά ο ίδιος ο Γιώργος δεν είναι απατεώνας _παντρεμένος, αν και δυστυχισμένος, και το πιο σημαντικό, η Peppy αγκαλιάζει τη νέα τεχνολογία των ομιλητών ενώ τα απορρίπτει με γκρίνια ως μια απλή μόδα. Βρίσκεται στην ανοδική κυλιόμενη σκάλα της επιτυχίας, προσπερνώντας έναν Τζορτζ κατευθυνόμενο ανελέητα προς τα κάτω σαν άνθρωπος του χθες.
Τα πάντα για το The Artist πλησιάζουν στην τελειότητα: ειδικά η σεκάνς κοντά στην αρχή όπου βλέπουμε διαδοχικές λήψεις για μια σκηνή στην οποία ο Valentin πρέπει να χορέψει για λίγο με την Peppy στη σκηνή του πάρτι της ταινίας του “gentleman’s excuse-me”. Πρώτα είναι απλώς άβολο, και μετά καταστρέφουν επανειλημμένα το πλάνο με το πτώμα, γελώντας όλο και πιο ανεξέλεγκτα κάθε φορά (το σαστισμένο, υποχωρητικό χαμόγελο αποτυπώνεται υπέροχα). Και τότε η σκηνή εγκαταλείπεται, γιατί κοιτάζονται με θανάσιμη σοβαρότητα, συνειδητοποιώντας κάτι σημαντικό: Αυτή τη στιγμή έχουν ερωτευτεί.
Ο George είναι ιδιοσυγκρασιακά απεχθής να μιλήσει. Η γυναίκα του τον παρακαλεί να της μιλήσει στο ναδίρ της σχέσης τους, αλλά εκείνος δεν θα το κάνει, και η περηφάνια του σίγουρα δεν θα του επιτρέψει να συζητήσει το ενδεχόμενο να προσπαθήσει να ξαναρχίσει την καριέρα του στον ομιλούντα, έχοντας χάσει το στέμμα του. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό: ο Τζορτζ, με τον μπερδεμένο και ζεστό του τρόπο, πιστεύει ότι το ομιλούν της 7ης τέχνης είναι απλά χαζό και ότι αυτός είναι καλλιτέχνης. Η σιωπή είναι τέχνη: αυτό που μετράει είναι το θέαμα και η έκσταση της θέασης. Και η ταινία πάει με τα νερά του, βουβή σιωπηλή, με υπότιτλους αντί για διαλόγους μέχρι το τέλος – όταν ο Τζορτζ λέει κάτι που αποκαλύπτει έναν άλλο λόγο για την απροθυμία του να ακουστεί, αλλά και για τις ευρωπαϊκές ρίζες της Hollywood Americana.
Περισσότερα;
Δείτε ΕΔΩ την ταινία στο Ertflix _
μόλις προχτές πρόσθεσε στη λίστα το διαμάντι
και σιγανό ποταμάκι που τόλμησε το αδύνατο
Η κριτική του flix.gr εδώ