Γράφει ο \\ Αστέρης Αλαμπής _Μίδας
Κάθε χρόνο, τέτοιες μέρες _συνήθως πριν τα Χριστούγεννα κυκλοφορούν εκατομμύρια ατζέντες και ημερολόγια ανά τον κόσμο. Μερικά _τα περισσότερα, χωρίς συγκεκριμένα θέματα (κείμενα ή φωτο) στο εσωτερικό. Κάποια _υποτίθεται στοχεύοντας στην επικαιρότητα…, ενώ υπάρχει πάντα η αντικειμενικά “σωστή πλευρά της ιστορίας”.
Η ατζέντα της ΟΓΕ μας ταξιδεύει φέτος με αφετηρία μουσική, μελωδίες, τραγούδια
Andrzej Tylkowski
(γράφει ο ίδιος στην πρωτότυπη έκδοση)
Αυτή είναι η 18η, η επετειακή έκδοση του ημερολογίου μου · είναι η εγγύτητας δύο ανθρώπων, που σκέφτονται (τον κόσμο;)
- Είναι μαζί από συνήθεια;
- Περνούν όλη την ώρα μαζί, στέλνουν επίσης μηνύματα SMS;
- Υπό πίεση; _μάλλον,
- Προσκολλώνται ο ένας στον άλλον ή προσκολλώνται και είναι περίεργοι σε τι διαφέρουν;
- Ξέρουν καλά ο ένας τον άλλον
- Είναι ακόμα ικανοί να αλληλοεκπλήσσονται;
- Είναι χαρά για αυτούς να γνωρίζονται; ή όχι;
- Λέει ψέματα; Ποιος\α από τους δύο;
- Η ζωγραφική επακόλουθων σκηνών από τη ζωή ενός ζευγαριού, που είναι φαινομενικά ευχαριστημένοι όντας μαζί και … χαίρονται μπροστά σε όλα αυτά τα δύσκολα ερωτήματα
- Ελπίζω αυτή η ευχαρίστηση να αποδειχθεί μεταδοτική.
Andrzej Tytkowski _έργα μου εδώ
Σκιτσογράφος και συνιδιοκτήτης του Ilustris στο Βρότσλαβ (σσ. 4η μεγαλύτερη πόλη της Πολωνίας και πρωτεύουσα της Κάτω Σιλεσίας ~640.000 κατοίκων). Τα χαρακτηριστικά του σχέδια διακοσμούν καρτ ποστάλ, κούπες, τσάντες και μπλουζάκια.
Στο «Kuku i historia pępka (ο Kuku και η ιστορία του ομφαλού) κάνει το ντεμπούτο του ως συγγραφέας εικονογραφήσεων βιβλίων. Το παιδάκι μένει μόνο με τον μπαμπά του για λίγες μέρες. Είναι λυπημένος γιατί η μητέρα του δεν του άφησε αναμνηστικό, οπότε το αγόρι φοβάται ότι θα την ξεχάσει. Τότε ο μπαμπάς μας υπενθυμίζει ότι έχει τον δικό του αφαλό — το καλύτερο και πιο διαρκές αναμνηστικό της μαμάς! Βγάζει ένα φωτογραφικό άλμπουμ και αρχίζει να θυμάται τις εποχές πριν γεννηθεί ο γιος της… (για την ιστορία κόστος 9–20€)
Στοχεύοντας στην επικαιρότητα γράψαμε εισαγωγικά _που αυτή τη στιγμή σημαίνει πρώτα και κύρια (κατά την άποψή μας) ιμπεριαλιστικός πόλεμος και φυσικά Παλαιστίνη.
Υπάρχει πάντα η αντικειμενικά “σωστή πλευρά της ιστορίας”. Μέσα σε αντίξοες συνθήκες, σήμερα δίνεται η μεγάλη μάχη, σε τεντωμένο σχοινί μια διελκυστίνδα από τους ανθρώπους του καθημερινού μόχθου, τις γυναίκες και τους νέους των λαϊκών στρωμάτων, από τη μια και από την άλλη τους εσαεί «έχοντες και κατέχοντες». Εμείς _βλ σχετική ανακοίνωση ΚΕ ΚΚΕ, 🎈 υποδεχόμαστε το 2024 με αγωνιστική αισιοδοξία, με πίστη ότι ο λαός μας, οι λαοί όλης της Ευρώπης και του κόσμου θα βγουν πιο δυναμικά, πιο μαζικά στο προσκήνιο, με μεγαλύτερη συνειδητοποίηση της ριζικής αιτίας των μεγάλων προβλημάτων τους και του πραγματικού αντιπάλου που έχουν απέναντί τους, του σάπιου εκμεταλλευτικού καπιταλιστικού συστήματος και της εξουσίας του κεφαλαίου 🎈Την ειρηνική διέξοδο που ποθούν οι λαοί θα τη φέρει ο δικός τους αγώνας για αποδέσμευση από τους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς και οργανισμούς, και πάμε ακόμη παραπέρα ως την ανατροπή του συστήματος που γεννά _μεταξύ άλλων και τις πολεμικές συγκρούσεις. Η ελπίδα για τον λαό βρίσκεται στον δρόμο της ανατροπής, για τον οποίο παλεύει καθημερινά το ΚΚΕ και ο σοσιαλισμός, η νέα κοινωνική — οικονομική και πολιτική οργάνωση, είναι επίκαιρος και αναγκαίος όσο ποτέ.
Απέναντι σε όλα αυτά οι αστοί λένε “τα δικά τους”, έτσι κι αλλιώς πίσω από κάθε ιδεολόγημα, από κάθε ιδέα και θεωρία της, υπάρχει μια φιλοσοφική άποψη. Και η άποψη που λέει πως η αλήθεια και το δίκιο κρίνονται ποσοτικά, με βάση αριθμούς και ποσοστά είναι μια μορφή θετικιστικής θεώρησης του κοινωνικού γίγνεσθαι. Είναι σα να παραλληλίζεται ένα φυσικό με ένα κοινωνικό φαινόμενο κατά τέτοιον τρόπο, που, όπως θα έλεγαν οι μαθηματικοί, δημιουργείται μια αντιστοιχία «ένα προς ένα». Από την πλευρά μας, είναι δεδομένο πως υπάρχουν κοινοί νόμοι εξέλιξης ανάμεσα στη φύση και την κοινωνία και είναι οι νόμοι της διαλεκτικής: ο νόμος της μετατροπής της ποσότητας σε ποιότητα και αντίστροφα, ο νόμος της αλληλοδιείσδυσης των αντιθέτων, ο νόμος άρνησης της άρνησης (Φρίντριχ Ένγκελς: «Διαλεχτική της φύσης», σελ. 44)
Η αντικειμενικά “σωστή πλευρά της ιστορίας” αντανακλάται και στο εποικοδόμημα _μεταξύ άλλων στην τέχνη, όπου υπάρχει (ακόμη) η στρατευμένη και _εκτός από το χτικιό των σκουπιδιών που ζούμε καθημερινά σε TV, αστικά ηλεκτρονικά μέσα κλπ. η _εξίσου επικίνδυνη λεγόμενη “καθαρή”, δημιουργών που αποκλείουν (εθελοτυφλώντας ή μη) από το έργο τους τα κοινωνικο-πολιτικά θέματα και φτιάχνουν “ωραία, ανώφελα πουλιά” για τις “σκάλες των αιώνων” όπως έγραφε ο Ρίτσος _ «Η τέχνη είναι πάντα κοινωνική λειτουργία. Οι στρατευμένοι της αποστράτευσης, εκείνοι που κάνουν απολίτικη τέχνη στην ουσία κάνουν πολιτική, δηλαδή τείνουν να αποφύγουν μια πολιτική θέση και να συμβουλέψουν και τους άλλους να αδρανήσουν».
Ο δε Μπρεχτ έγραφε με το γνωστό λιτό, κοφτό στιλ του ότι οι αστράτευτοι, είναι στρατευμένοι στην άρχουσα τάξη.
Επομένως, έτσι ή αλλιώς η τέχνη έχει ταξικότητα, που μπορεί να μην εκδηλώνεται με την ανοιχτή τοποθέτηση υπέρ της μιας ή της άλλης κοινωνικής τάξης, εκφράζεται όμως τελικά στο καλλιτεχνικό έργο.
Όπως δεν υπάρχει στην πραγματικότητα απολίτικος, αστράτευτος άνθρωπος – εκείνος που ισχυρίζεται πως δεν ασχολείται με την πολιτική για να μην «καπελωθεί», είναι αυτός που φορά και το μεγαλύτερο «καπέλο» – έτσι δεν υπάρχει και αστράτευτη τέχνη.
(γράφει ο ίδιος)
Η δασκάλα μου στο νηπιαγωγείο με αποθάρρυνε από το να ζωγραφίζω, κατηγορώντας με ότι συνεχώς «έβγαινα εκτός γραμμής». Η κατάσταση άλλαξε όταν γνώρισε τη σύζυγό μου, που εκτίμησε τα αστεία, ζεστά σχέδιά μου και σκέφτηκε να τα πουλήσει με τη μορφή καρτ ποστάλ. Σήμερα διευθύνουμε μαζί τον Εκδοτικό Οίκο Ilustris, ο οποίος προωθεί τη φιλοσοφία μας, δημιουργώντας από εσωτερική έμπνευση και αντιμετωπίζοντας το σχέδιο ως ένα είδος θεραπείας. Ο οικείος κόσμος μου μεταφρασμένος σε σχέδιο φέρει ένα πολύ παγκόσμιο μήνυμα στο οποίο μπορεί να βρεθεί και κάποιος άλλος, με πλάσματα στα σχέδιά του γεμάτα χαρακτήρα.
Χαρακτηριστικοί και εύκολα αναγνωρίσιμοι χαρακτήρες, περισσότερο γνωστοί από καρτ ποστάλ και εισιτήρια διαρκείας, αγγίζουν ήδη θαυμαστές σε πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο. Ο Andrzej συμμετέχει πρόθυμα σε κοινωνικές πρωτοβουλίες: είναι ο συγγραφέας διαφημιστικών πινακίδων και καρτών που προωθούν την Ημέρα της Καλοσύνης του Βρότσλαβ, χριστουγεννιάτικες κάρτες για τη UNICEF, την Πολωνική Ανθρωπιστική Δράση και το ίδρυμα SOS Children’s Villages.